Nie żartowali. Wystawią Defendera w Rajdzie Dakar i będzie walczył z Toyotą Land Cruiser

Defender przeszedł pierwsze testy prototypu rajdowego i ogłasza współpracę z legendą Dakaru Stephanem Peterhanselem, najbardziej utytułowanym zawodnikiem w tej dyscyplinie motorsportu.

Defender Dakar D7X-RDefender Dakar D7X-R
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | JLR
Marcin Łobodziński

Defender (coraz częściej traktowany jako oddzielna marka od Land Rovera) oficjalnie rozpoczął przygotowania do Rajdu Dakar 2026 oraz Mistrzostw Świata w Rajdach Terenowych (W2RC), kończąc pierwszą fazę testów prototypu nowego modelu roboczo nazwanego Defender Dakar D7X-R. Zespół Defender Rally ogłosił również nazwiska dwóch pierwszych kierowców: 14-krotnego zwycięzcy Rajdu Dakar, Stéphane’a Peterhansela, oraz utalentowanego Litwina Rokasa Baciuški.

Prototyp Defender Dakar D7X-R, który wystartuje w kategorii "Stock", przeszedł intensywne testy na pustyni Sahara. Ekstremalne warunki miały odzwierciedlać wyzwania, z jakimi zespół zmierzy się podczas styczniowego rajdu w 2026 roku. Testowy egzemplarz został zaprezentowany w charakterystycznym kamuflażu, a pełna prezentacja zespołu planowana jest na późniejszy etap tego roku.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Plebiscyt Samochód Roku Wirtualnej Polski 2025

Defender Dakar D7X-R bazuje na solidnej aluminiowej architekturze nadwozia D7x, znanej z seryjnych modeli Defendera. Samochód napędza 4,4-litrowy silnik V8 z podwójnym turbodoładowaniem, a konstrukcja auta ma potwierdzić jego wyjątkową wytrzymałość i trwałość w najtrudniejszych warunkach terenowych. Drogowym odzwierciedleniem rajdowego Defendera jest oczywiście zaprezentowany pod koniec ubiegłego roku Defender Octa.

Stéphane Peterhansel, najbardziej utytułowany kierowca w historii Rajdu Dakar, po udanych testach w Maroku podkreślił, że to dla niego nowe, ekscytujące wyzwanie. "Zespół jest w pełni zaangażowany w ten projekt. Z niecierpliwością czekam na to nowe wyzwanie i wierzę, że wspólnie doprowadzimy Defendera na najwyższy stopień podium" – powiedział Peterhansel.

Do zespołu dołącza także 25-letni Rokas Baciuška, jeden z najbardziej utalentowanych młodych zawodników w świecie rajdów, który już w swoim debiutanckim sezonie w Dakarze zdobył miejsce na podium i tytuł mistrza świata W2RC w klasie T4.

W edycji 2026 Mistrzostw Świata w Rajdach Terenowych (W2RC) zostaną wprowadzone nowe przepisy, które mają zwiększyć konkurencyjność kategorii "Stock" i umożliwić jeszcze lepsze zaprezentowanie możliwości produkcyjnych samochodów terenowych. Oficjalne egzemplarze rajdowe Defendera są już budowane w zakładzie JLR w Nitrze, a przed pełną prezentacją zespołu przewidziano kompleksowy program testowy.

Warto wspomnieć, że kategoria Stock jest najsłabiej obstawioną ze wszystkich na Rajdzie Dakar i w ostatnich latach startują w niej głównie Toyoty Land Cruiser. Jeśli zespół Toyota Auto Body w Dakarze 2026 ponownie wystawi swoje samochody do rywalizacji, to będziemy mieli ciekawy pojedynek w kategorii samochodów produkcyjnych.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇