Nie żartowali. Wystawią Defendera w Rajdzie Dakar i będzie walczył z Toyotą Land Cruiser
Defender przeszedł pierwsze testy prototypu rajdowego i ogłasza współpracę z legendą Dakaru Stephanem Peterhanselem, najbardziej utytułowanym zawodnikiem w tej dyscyplinie motorsportu.
Defender (coraz częściej traktowany jako oddzielna marka od Land Rovera) oficjalnie rozpoczął przygotowania do Rajdu Dakar 2026 oraz Mistrzostw Świata w Rajdach Terenowych (W2RC), kończąc pierwszą fazę testów prototypu nowego modelu roboczo nazwanego Defender Dakar D7X-R. Zespół Defender Rally ogłosił również nazwiska dwóch pierwszych kierowców: 14-krotnego zwycięzcy Rajdu Dakar, Stéphane’a Peterhansela, oraz utalentowanego Litwina Rokasa Baciuški.
Prototyp Defender Dakar D7X-R, który wystartuje w kategorii "Stock", przeszedł intensywne testy na pustyni Sahara. Ekstremalne warunki miały odzwierciedlać wyzwania, z jakimi zespół zmierzy się podczas styczniowego rajdu w 2026 roku. Testowy egzemplarz został zaprezentowany w charakterystycznym kamuflażu, a pełna prezentacja zespołu planowana jest na późniejszy etap tego roku.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Skrót z gali Samochód Roku 2025
Defender Dakar D7X-R bazuje na solidnej aluminiowej architekturze nadwozia D7x, znanej z seryjnych modeli Defendera. Samochód napędza 4,4-litrowy silnik V8 z podwójnym turbodoładowaniem, a konstrukcja auta ma potwierdzić jego wyjątkową wytrzymałość i trwałość w najtrudniejszych warunkach terenowych. Drogowym odzwierciedleniem rajdowego Defendera jest oczywiście zaprezentowany pod koniec ubiegłego roku Defender Octa.
Stéphane Peterhansel, najbardziej utytułowany kierowca w historii Rajdu Dakar, po udanych testach w Maroku podkreślił, że to dla niego nowe, ekscytujące wyzwanie. "Zespół jest w pełni zaangażowany w ten projekt. Z niecierpliwością czekam na to nowe wyzwanie i wierzę, że wspólnie doprowadzimy Defendera na najwyższy stopień podium" – powiedział Peterhansel.
Do zespołu dołącza także 25-letni Rokas Baciuška, jeden z najbardziej utalentowanych młodych zawodników w świecie rajdów, który już w swoim debiutanckim sezonie w Dakarze zdobył miejsce na podium i tytuł mistrza świata W2RC w klasie T4.
W edycji 2026 Mistrzostw Świata w Rajdach Terenowych (W2RC) zostaną wprowadzone nowe przepisy, które mają zwiększyć konkurencyjność kategorii "Stock" i umożliwić jeszcze lepsze zaprezentowanie możliwości produkcyjnych samochodów terenowych. Oficjalne egzemplarze rajdowe Defendera są już budowane w zakładzie JLR w Nitrze, a przed pełną prezentacją zespołu przewidziano kompleksowy program testowy.
Warto wspomnieć, że kategoria Stock jest najsłabiej obstawioną ze wszystkich na Rajdzie Dakar i w ostatnich latach startują w niej głównie Toyoty Land Cruiser. Jeśli zespół Toyota Auto Body w Dakarze 2026 ponownie wystawi swoje samochody do rywalizacji, to będziemy mieli ciekawy pojedynek w kategorii samochodów produkcyjnych.