Nowy pogromca wszystkich aut terenowych. Pod maską 635 koni, rozpędza się do 250 km/h i jeździ w terenie lepiej niż inni

Najszybszy, najsprawniejszy w terenie i najbardziej luksusowy Defender jaki kiedykolwiek powstał rzuca rękawicę największym terenowym wyjadaczom, jak Ford Ranger Raptor i Bronco Raptor, a także Wrangler 392 i wszystko inne, co wam przyjdzie do głowy.

Defender OctaDefender Octa
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Nick Dimbleby
Marcin Łobodziński

Defender 110 OCTA to najnowsze dzieło brytyjskich inżynierów i nie byłoby błędem stwierdzenie, że to jednocześnie najwspanialszy Land Rover w historii. Jego ogromna wszechstronność i zdolności terenowe łączą się teraz z niezwykłymi osiągami, tak na szosie jak i poza nią.

Auto dostało 4,4-litrową jednostkę V8 Twin Turbo o mocy 635 KM, generującą 750 Nm momentu obrotowego (chwilowo do 800 Nm w trybie Dynamic Launch Mode), co daje możliwość rozpędzenia się do 100 km/h w okolicach 4 s. Bije więc na głowę wszystkie auta terenowe, jakie do tej pory powstały w biurach projektowych producentów (nie tunerów).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Gala Samochód Roku Wirtualnej Polski 2024

Defender jest szybszy od całej rodziny Raptor Forda, czy wyposażonego w większy, ale nie mocniejszy silnik Jeepa Wranglera 392. Rozpędza się do prędkości 250 km/h.

Silnik Defendera Octa
Silnik Defendera Octa © Materiały prasowe

W parze z osiągami silnika idą też możliwości układu przeniesienia napędu i zawieszenia. Napęd jest oczywiście stały, przenoszony z silnika na dwubiegową skrzynię rozdzielczą przez ośmiobiegowy automat. W Defenderze OCTA zastosowano innowacyjne zawieszenie w technologii połączenia hydraulicznego 6D Dynamics. Producent opisuje to w następujący sposób:

"Zaawansowana sieć hydraulicznie połączonych bezstopniowych półaktywnych amortyzatorów praktycznie eliminuje pochylenie i przechył nadwozia na drodze, a system 6D Dynamics przyczynia się również do bezprecedensowego komfortu i wyrafinowania Defendera. W trudnym terenie 6D Dynamics umożliwia większą artykulację kół i poradzi sobie z jeszcze bardziej ekstremalnymi przeszkodami".

Zawieszenie Defendera Octa
Zawieszenie Defendera Octa © Materiały prasowe

W skrócie - amortyzatory są ze sobą spięte hydraulicznie, dzięki czemu reakcja jednego z nich może wpływać na reakcję pozostałych, a wszystko jest zarządzane przez komputer. Amortyzatory są półaktywne, bo choć kontrolowane, to nie bezpośrednio, a pośrednio poprzez inne. Przykładowo, jeśli na zakręcie prawe amortyzatory się uginają, to stają się twardsze i powodują większe rozciągnięcie oraz bardziej miękką pracę lewych, by lewe koła miały wyższą przyczepność.

Z kolei na wykrzyżu, kiedy prawy amortyzator jest ściskany, to lewy się rozciąga, by złapać kontakt z podłożem. Defender OCTA może samodzielnie oceniać, po jakiej nawierzchni się porusza i jak ma pracować na niej zawieszenie. Ma o 28 mm wyższy prześwit, a także o 68 mm poszerzony rozstaw kół. Amortyzatory wyposażono w oddzielne zbiorniki olejowe, co daje większą rozpiętość termiczną i przyjemniejszą pracę na wybojach.

Defender Octa
Defender Octa © Materiały prasowe | Nick Dimbleby

Po raz piewszy samochód marki Land Rover dostał tryb jazdy terenowej z dużą prędkością. Tryb OCTA daje możliwość uzyskania maksymalnego przyspieszenia na luźnej nawierzchni, przełącza kontrolę trakcji w mniej agresywną, wyłącza system DSC, a także zmienia ustawienia systemu ABS, by zwiększyć skuteczność hamowania na luźnym podłożu.

Zarówno techniczną jazdę w trudnym terenie jak i pogoń za Raptorami Forda umożliwią opony Goodyear Advanced All-Terrain Tire o średnicy 33 cali, opracowane specjalnie dla Defendera Octa.

Defender Octa
Defender Octa © Materiały prasowe | Nick Dimbleby

Nie tylko technika

Poza samą techniką, Defender 110 OCTA różni się także wyglądem i wnętrzem od innych Defenderów. Z zewnątrz rozpoznamy go po emblematach mających przypominać najtwardszy diament (OCTA) - tak naprawdę jest to emblemat z okręgiem i rombem wewnątrz.

Przedni zderzak ma większy dolny grill, a końcówki układu wydechowego w czarnym kolorze są prostokątne. Paleta kolorów obejmuje dwa nowe: Petra Copper i Faroe Green, obok Carpathian Grey i Charente Grey. Wszystkie Defendery Octa mają kontrastowy dach i tylną klapę w kolorze Narvik Black. Wizualnie auto będzie występowało w specyfikacji szosowej na 22-calowych obręczach kół oraz terenowej jako Edition One z ogumieniem terenowym na mniejszych felgach.

Defender Octa
Defender Octa
Defender Octa
Defender Octa

Różnice wewnątrz obejmują przede wszystkim fotele przednie, w kształcie sportowych, z zintegrowanymi zagłówkami. Są też materiały pochodzące z recyklingu i elementy wykończenia w kolorystyce Khaki i Ebony.

Zamówienia na nowego Defendera OCTA zostaną wkrótce oficjalnie otwarte, a orientacyjna cena wynosi od 145 300 funtów brytyjskich, co w prostym przeliczeniu daje kwotę ok. 740 tys. zł. Wersja Edition One może kosztować od ok 160 800 funtów (ok. 860 tys. zł). Auto oficjalnie na żywo zadebiutuje podczas Festiwalu Prędkości w Goodwood w dniach 11–14 lipca.

Defender Octa
Defender Octa
Defender Octa
Defender Octa
Defender Octa
+46
Wybrane dla Ciebie
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇