Nie daj się zrobić w balona. Bzdury o wymianie opon

Niedługo wielu kierowców zacznie zastanawiać się już nad wymianą opon z zimowych na letnie. Zanim to jednak nastąpi, warto zwrócić uwagę na pewne błędy, które są często popełniane zarówno podczas wymiany, jak i zakupu nowych opon.

OponyOpony
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński

Zawsze zakładamy lepsze opony na tył

Najczęściej powtarzany mit brzmi: "Lepsze opony zakładamy na przód". Często to zdanie można usłyszeć nawet u profesjonalnych wulkanizatorów. Jeśli jeździmy spokojnie i w dobrych warunkach, lepsze opony na przedniej osi skracają drogę hamowania w sytuacji krytycznej i zużywają się szybciej, co wyrównuje bieżnik względem opon z tyłu. Jednakże, jeśli chcemy mieć jak najbezpieczniejsze auto, powinniśmy wybrać opony z grubszym bieżnikiem na tył, ponieważ będą one lepiej pracować na mokrej nawierzchni, która jest znacznie bardziej zdradliwa i zwiększa ryzyko poślizgu. Poślizg tylnej osi na mokrym asfalcie jest o wiele bardziej niebezpieczny niż poślizg osi przedniej.

Czy zawsze zakładamy opony zgodnie z oznaczeniami? Niekoniecznie

W warsztatach specjalizujących się w wymianie opon prawie na pewno podczas zdejmowania opony zostaną one oznaczone względem tego, na którym kole były zamontowane. Wulkanizatorzy stosują oznaczenia PP, LP, LT, PT, które oznaczają kolejno prawy przód, lewy przód, lewy tył i prawy tył. Kiedy przyniesiemy tak oznaczone opony, prawie na pewno zostaną one zamontowane zgodnie z tym, co zostało na nich napisane. To jest błąd. Opony powinny być rotowane co najmniej raz w roku. Jeśli nie ma dużych różnic w ich zużyciu, warto je założyć odwrotnie, tj. przednie na tył, a tylne na przód. Chyba że przednie są mocniej zużyte — wtedy zostawiamy je z przodu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Mercedes-AMG EQE SUV 43 - życie z elektrykiem w zimie

Trzy rzeczy, które musisz poprawić po wizycie u mechanika

To niemal reguła, że po prostych czynnościach wykonanych w warsztacie użytkownik często musi samodzielnie coś poprawić. Najczęściej jest to ciśnienie w oponach — najlepiej je sprawdzić od razu po wymianie opon. Bardzo rzadko zdarza się, że w warsztacie opony zostaną napompowane ciśnieniem zgodnym z wartością podaną przez producenta samochodu.

Druga rzecz to dokręcenie śrub. To jest nieco bardziej skomplikowane, ponieważ albo będą one dokręcone tak mocno, że trudno będzie je ruszyć (powodzenia przy zmianie koła np. po przebiciu), albo poluzują się po kilku dniach jazdy. Warto zwrócić uwagę, czy mechanik dokręca śruby kluczem dynamometrycznym. Jeśli nie, najprawdopodobniej trzeba będzie coś poprawić.

Ostatnia rzecz to wyważenie kół. Jeśli opony były przechowywane bez felg przez zimę, to prawdopodobnie trzeba będzie je wyważyć ponownie po przejechaniu kilkuset kilometrów.

Tanie auto nie oznacza, że musi mieć gorsze opony

Dużym błędem jest dopasowywanie opon do samochodu, biorąc pod uwagę tylko ceny obu. Tanie auto to najczęściej albo stare, albo niższej klasy, co oznacza, że jego stan techniczny i poziom bezpieczeństwa są gorsze. Jeśli możemy poprawić bezpieczeństwo w jakikolwiek sposób, to powinniśmy to zrobić poprzez montaż opon dobrej jakości. Więc zasada powinna być taka — im gorsze auto, tym lepsze opony. Nowoczesne samochody mają systemy bezpieczeństwa, rozwiązania zapewniające kontrolę nad samochodem czy w najgorszym przypadku dobrą ochronę pasażerów w razie wypadku.

Chcesz oszczędzić? Sprawdź rocznik opon

Podczas zakupu opon do samochodu, możesz zaoszczędzić, szukając ich w sklepach internetowych i wybierając starszy rocznik. Nie jest prawdą, że powinniśmy kupować tylko opony z rocznika, w którym je zakładamy. Nawet 2- lub 3-letnie opony są w pełni wartościowe, jeśli nigdy nie były używane, a w wielu hurtowniach takie są tańsze.

Wybrane dla Ciebie
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀