Nawet 200 tys. aut mniej. Kto najbardziej straci na cłach Trumpa?

Ogłoszone przez Donalda Trumpa 25-procentowe cła na pojazdy importowane z Europy stały się palącym problemem dla branży motoryzacyjnej. Eksperci szacują, że nowe regulacje mogą zaowocować spadkiem eksportu nawet o 200 tys. sztuk rocznie.

Mercedes GLC
Mercedes GLC
Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
Aleksander Ruciński

Innovev, francuska organizacja specjalizująca się w badaniach rynku motoryzacyjnego, oszacowała potencjalne straty wynikające z agresywnej polityki celnej wdrożonej przez administrację Trumpa.

Według wstępnych szacunków utrzymanie 25-procentowych ceł do końca roku zaowocuje spadkiem europejskiego eksportu z 900 tys. do 700 tys. sztuk. To duży problem dla branży, gdyż USA są największym rynkiem eksportowym dla europejskich producentów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Mercedes AMG S63 - trunek szaleńców

Europejscy producenci samochodów mogą stracić miliardy dolarów ze sprzedaży w zależności od tego, jak rozwiną się cła. Z danych grupy lobbingowej ACEA wynika, że łączna wartość motoryzacyjnego eksportu z UE do USA w ubiegłym roku wyniosła 38,5 mld dolarów.

Istnieje duże ryzyko, że amerykańscy klienci odrzucą wyższe ceny wynikające z nowych stawek celnych, co przełoży się na popyt i zyski. Niektóre marki, jak Audi, Jaguar i Land Rover już zareagowały na nowe cła wstrzymaniem eksportu i oczekiwaniem na dalszy rozwój sytuacji.

Natomiast Volkswagen, Mercedes i BMW, będący największymi eksporterami do USA, stopniowo przygotowują się do przeniesienia części produkcji z Europy do USA. Nie wykluczają wykorzystania dotychczasowych fabryk za Oceanem, a nawet budowy nowych zakładów.

Najlepiej sprzedającym się modelem eksportowym jest SUV Mercedes GLC, którego sprzedaż w USA przekroczyła 60 000 egzemplarzy w 2024 r.. Na drugiej jest Volvo XC90, a na trzeciej XC60. Inne najlepiej sprzedające się modele to Mercedes Klasy C, Audi Q3, Land Rover Defender, Porsche Macan i BMW X1.

Wybrane dla Ciebie
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
"Przebrali" auta z Chin. Teraz nie mogą znaleźć klientów
"Przebrali" auta z Chin. Teraz nie mogą znaleźć klientów
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯