Nawet 200 tys. aut mniej. Kto najbardziej straci na cłach Trumpa?

Ogłoszone przez Donalda Trumpa 25-procentowe cła na pojazdy importowane z Europy stały się palącym problemem dla branży motoryzacyjnej. Eksperci szacują, że nowe regulacje mogą zaowocować spadkiem eksportu nawet o 200 tys. sztuk rocznie.

Mercedes GLC
Mercedes GLC
Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
Aleksander Ruciński

Innovev, francuska organizacja specjalizująca się w badaniach rynku motoryzacyjnego, oszacowała potencjalne straty wynikające z agresywnej polityki celnej wdrożonej przez administrację Trumpa.

Według wstępnych szacunków utrzymanie 25-procentowych ceł do końca roku zaowocuje spadkiem europejskiego eksportu z 900 tys. do 700 tys. sztuk. To duży problem dla branży, gdyż USA są największym rynkiem eksportowym dla europejskich producentów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Mercedes AMG S63 - trunek szaleńców

Europejscy producenci samochodów mogą stracić miliardy dolarów ze sprzedaży w zależności od tego, jak rozwiną się cła. Z danych grupy lobbingowej ACEA wynika, że łączna wartość motoryzacyjnego eksportu z UE do USA w ubiegłym roku wyniosła 38,5 mld dolarów.

Istnieje duże ryzyko, że amerykańscy klienci odrzucą wyższe ceny wynikające z nowych stawek celnych, co przełoży się na popyt i zyski. Niektóre marki, jak Audi, Jaguar i Land Rover już zareagowały na nowe cła wstrzymaniem eksportu i oczekiwaniem na dalszy rozwój sytuacji.

Natomiast Volkswagen, Mercedes i BMW, będący największymi eksporterami do USA, stopniowo przygotowują się do przeniesienia części produkcji z Europy do USA. Nie wykluczają wykorzystania dotychczasowych fabryk za Oceanem, a nawet budowy nowych zakładów.

Najlepiej sprzedającym się modelem eksportowym jest SUV Mercedes GLC, którego sprzedaż w USA przekroczyła 60 000 egzemplarzy w 2024 r.. Na drugiej jest Volvo XC90, a na trzeciej XC60. Inne najlepiej sprzedające się modele to Mercedes Klasy C, Audi Q3, Land Rover Defender, Porsche Macan i BMW X1.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Drugi zakład Mercedesa w Polsce prawie gotowy. Będzie jednym z najnowocześniejszych
Drugi zakład Mercedesa w Polsce prawie gotowy. Będzie jednym z najnowocześniejszych
Znamy datę. W życie wejdą wielkie zmiany w przepisach
Znamy datę. W życie wejdą wielkie zmiany w przepisach
Pieniądze się kończą. Wzrost sprzedaży może się załamać
Pieniądze się kończą. Wzrost sprzedaży może się załamać
Nowy Mercedes CLA doczekał się wersji spalinowej. Wiemy, ile kosztuje
Nowy Mercedes CLA doczekał się wersji spalinowej. Wiemy, ile kosztuje
Wyprzedaż rocznika w Toyocie. Nawet 50 tys. zł taniej
Wyprzedaż rocznika w Toyocie. Nawet 50 tys. zł taniej
Unia chce tańszych aut. Oto, co może być "wycięte" z nowych samochodów
Unia chce tańszych aut. Oto, co może być "wycięte" z nowych samochodów