Palą tyle co nic. To najoszczędniejsze nowe samochody
Jakie cechy samochodu są ważne, gdy decydujemy o wyborze modelu? Jedną z nich na pewno jest sposób, w jaki auto obchodzi się z paliwem. Oto najbardziej oszczędne diesle, benzyniaki i hybrydy w rankingu "What Car?".
Każdy samochód wprowadzany na europejski rynek musi przejść procedurę homologacyjną, a jej częścią jest laboratoryjne określenie poziomu emisji CO2 i spalania auta. Czy oznacza to, że wystarczy porównać dane katalogowe wybranych modeli, by dowiedzieć się, ile będą one paliły podczas codziennej eksploatacji? To nie takie proste. Wspomniane badania laboratoryjne mają ściśle określony scenariusz i – niestety – jest on nieco odległy od sposobu, w jaki zwykle korzysta się z samochodów w naszej części świata. To właśnie dlatego ranking "What Car?" jest tak interesującą lekturą.
By zapewnić porównywalność wyników, Brytyjczycy sprawdzają spalanie samochodów również posługując się stanowiskiem laboratoryjnym. Scenariusz takiego badania spalania i emisji jest jednak inny niż w normie WLTP. Lepiej odzwierciedla on to, jak zazwyczaj posługujemy się autami, co ma przekładać się na wyniki bliższe temu, co naprawdę osiąga się podczas jazdy.
Poniżej prezentujemy wyniki uzyskane w testach "What Car?" oraz – dla porównania – katalogowe spalanie według normy WLTP.
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid
- Średnie spalanie według "What Car?": 4,7 l/100 km
- Spalanie w mieście: 2,7 l/100 km
- Spalanie na autostradzie: 6,2 l/100 km
- Spalanie w trasie: 4,0 l/100 km
- Średnie spalanie według WLTP: 4,5 l/100 km
Badanie w cyklu WLPT tym razem nie dokonało wielkiego retuszu rzeczywistości. W badaniu "What Car?" Yaris Cross jest niespotykanie oszczędnym autem. Wynik spalania w warunkach miejskich, jaki uzyskali Brytyjczycy, jest wręcz niewiarygodnie dobry. Trzeba jednak pamiętać, że oprócz błyskotliwej pracy inżynierów napędu składają się na niego także kompromisy – na przykład związane z wyciszeniem. Ci, którym zależy głównie na spalaniu, będą jednak zachwyceni.
Toyota Yaris 1.5 Hybrid
- Średnie spalanie według "What Car?": 4,7 l/100 km
- Spalanie w mieście: 3,5 l/100 km
- Spalanie na autostradzie: 6,0 l/100 km
- Spalanie w trasie: 3,8 l/100 km
- Średnie spalanie według WLTP: 4,1 l/100 km
Miejski Yaris to świetna świetne rozwiązanie dla tych, którzy jeżdżą głównie w mieście i jego okolicy. Wynik na autostradzie również nie jest jednak powodem do wstydu dla konstruktorów Toyoty.
Suzuki Ignis 1.2 Dualjet mild Hybrid
- Średnie spalanie według "What Car?": 4,7 l/100 km
- Spalanie w mieście: 5,5 l/100 km
- Spalanie na autostradzie: 5,3 l/100 km
- Spalanie w trasie: 3,8 l/100 km
- Średnie spalanie według WLTP: 5,0 l/100 km
Ignis to szczególny przypadek, w którym średnie spalanie oznaczone przez "What Car?" okazało się niższe od oficjalnego spalania uzyskanego w badaniu WLTP. Japońskie auto nie przypadnie każdemu do gustu, choćby ze względu na wyposażenie, ale za to nie wydrenuje portfela w codziennej eksploatacji.
Seat Ibiza 1.0 TSI 95 KM
- Średnie spalanie według "What Car?": 5,2 l/100 km
- Spalanie w mieście: 6,3 l/100 km
- Spalanie na autostradzie: 5,8 l/100 km
- Spalanie w trasie: 4,1 l/100 km
- Średnie spalanie według WLTP: 5,1 l/100 km
Należąca do koncernu Volkswagena hiszpańska marka korzysta oczywiście z niemieckiej technologii i litrowy silnik nie jest tu wyjątkiem. Doładowaną jednostkę znajdziemy w wielu modelach grupy w segmentach B i C. W większych autach nie zachwyca dynamiką, ale za to oferuje satysfakcjonującą oszczędność. Ibiza to już pokaz tego, jak oszczędny może być zwykły silnik spalinowy.
Toyota Corolla 1.8 Hybrid
- Średnie spalanie według "What Car?": 5,3 l/100 km
- Spalanie w mieście: 3,1 l/100 km
- Spalanie na autostradzie: 6,9 l/100 km
- Spalanie w trasie: 4,6 l/100 km
- Średnie spalanie według WLTP: 4,9 l/100 km
Hybrydowe jednostki Toyoty od lat słyną z oszczędności w mieście. Od kilku lat stały się również niezwykle oszczędne w trasie, gdzie nawet przy prędkościach rzędu 100 km/h zdarza im się wyłączać silnik spalinowy. Oczywiście autostrada nie należy do naturalnych warunków bytowania takich jednostek, stąd przeciętny wynik Corolli. Jeśli jednak ktoś podróżuje autostradami okazjonalnie, nie będzie zawiedziony.
Toyoyta Aygo X 1.0
- Średnie spalanie według "What Car?": 5,4 l/100 km
- Spalanie w mieście: 6,6 l/100 km
- Spalanie na autostradzie: 5,9 l/100 km
- Spalanie w trasie: 4,2 l/100 km
- Średnie spalanie według WLTP: 4,8 l/100 km
Wolnossąca litrówka nie czyni z Aygo X wyczynowca (14,9 s do "setki"). Zresztą jazda przy wyższych prędkościach nie jest szczytem marzeń również ze względu na pięciobiegową skrzynię, która występuje w standardzie. Niemniej zgrabne japońskie auto może pochwalić się niskim spalaniem. Szczególnie na trasie. Jeśli więc nie masz dużych potrzeb przewozowych, to może być dobry strzał.
Kia Picanto 1.0 DPI
- Średnie spalanie według "What Car?": 5,5l/100 km
- Spalanie w mieście: 6,7 l/100 km
- Spalanie na autostradzie: 5,9 l/100 km
- Spalanie w trasie: 4,4 l/100 km
- Średnie spalanie według WLTP: 4,8 l/100 km
Koreański maluch jest jednym z najtańszych samochodów na rynku. Przy okazji okazuje się również niezwykle oszczędny. Przynajmniej w niektórych warunkach. Owszem, benzynowy silnik o mocy 63 KM nie zapewni ani emocji z jazdy, ani dobrego rezultatu w mieście, jednak na typowej trasie czy na autostradzie auto zadowoli się małą ilością paliwa.
Honda Jazz 1.5 i-MMD Hybrid
- Średnie spalanie według "What Car?": 5,5 l/100 km
- Spalanie w mieście: 4,3 l/100 km
- Spalanie na autostradzie: 7,3 l/100 km
- Spalanie w trasie: 4,1 l/100 km
- Średnie spalanie według WLTP: 4,6 l/100 km
Hybrydowa propozycja z Japonii szczególnie dobrze wpisze się w potrzeby tych, którzy najczęściej jeżdżą w mieście i po zwykłych drogach krajowych. To właśnie w takich warunkach napęd, w ramach którego silnik spalinowy współpracuje z elektrycznymi, daje największe korzyści. Na autostradzie czar jednak pryska.