Mają 5 lat i już się psują. Najbardziej problematyczne samochody

Magazyn "What Car?" zapytał 30 tys. brytyjskich kierowców o awaryjność samochodów mających 5 lat. Dzięki temu przygotowano zestawienie najbardziej kłopotliwych aut.

MechanikMechanik
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
Mateusz Lubczański

W czasie ankiety wzięto pod uwagę nie tylko fakt samego pojawienia się awarii, ale i tego, jak szybko poradzono sobie z problemem w serwisie oraz jak wyceniono naprawę. Poniższa lista wskazuje najbardziej problematycznych modele, poczynając od tego, który wypadł najgorzej.

  • Seat Leon – układ hamulcowy (7 proc.), układ elektryczny (7 proc.), system multimedialny (7 proc.).
  • Range Rover Evoque – osprzęt elektryczny silnika (15 proc.), zawieszenie (15 proc.), układ wydechowy (12 proc.).
  • Vauxhall (Opel) – układ hamulcowy (7 proc.), układ elektryczny (7 proc.), system multimedialny (7 proc.).
  • Volkswagen Golf z silnikiem Diesla – przekładnia/sprzęgło (11 proc.), układ elektryczny (11 proc.), system multimedialny (11 proc.).
  • MG ZS w wersji elektrycznej – klimatyzacja (14 proc.), elektryka niedotycząca baterii (14 proc.), ogniwo (9 proc.).
  • Mazda CX-60 – zawieszenie (33 proc.), układ kierowniczy (24 proc.), układ elektryczny (19 proc.).
  • Kia Sportage w silnikiem Diesla – silnik (24 proc.), skrzynia biegów/sprzęgło (20 proc.), układ elektryczny (16 proc.).
  • Vauxhall (Opel) Mokka w wersji elektrycznej – elektryka niedotycząca baterii (30 proc.), układ elektryczny (20 proc.), system multimedialny (15 proc.).
  • MG 4 – elektryka niedotycząca baterii (15 proc.), wykonanie wnętrza (9 proc.), silnik elektryczny (7 proc.).
  • Nissan Juke (2 generacja) – usterki elektryczne (13 proc.), silnik (9 proc.), hamulce (6 proc.).

Z zestawienia można wyciągnąć kilka interesujących wniosków. W komentarzach kierowców można przeczytać, że w przypadku chińskich samochodów marki MG, "elektryki" zostały uziemione na co najmniej tydzień. Brakuje jednak na liście modeli spalinowych chińskiej marki – chociażby porównywalnego przeze mnie z Toyotą modelu 3.

Ciekawie wygląda również sytuacja z modelami Vauxhalla/Opla. W ich przypadku mowa o problemach z akumulatorem 12V (czyli "tym standardowym", nie trakcyjnym) oraz układem klimatyzacji.

Nie jest też przypadkiem, że bliźniaki Leon/Golf mają problemy z układem multimediów – od samego początku to rozwiązanie było krytykowane przez dziennikarzy i klientów, a pewną stabilność osiągnięto dopiero po niedawnym liftingu Golfa. Wersja wysokoprężna stała się bardziej problematyczna, ale - podobnie jak w wypadku Kii - jest to kwestia większej ilości osprzętu i komplikacji konstrukcji wysokoprężnej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Użytkowy Samochód Roku Wirtualnej Polski 2025: Renault Master

Ciekawostką jest również fakt, że wielu kierowców skarżyło się na zawieszenie w Maździe CX-60 - coś, na co zwracaliśmy uwagę w Autokulcie. Nie bez znaczenia jest fakt, że pod koniec 2024 roku japońska firma zdecydowała się na zmiany w tym układzie (sztywniejsze amortyzatory i brak stabilizatora). Co ważne, producent zdaje sobie sprawę z problemu i wszystkie naprawy wykonał za darmo.

Wybrane dla Ciebie

Duże rabaty w Cuprze. Startuje wyprzedaż Formentora
Duże rabaty w Cuprze. Startuje wyprzedaż Formentora
Coraz bliżej psychologicznej granicy. Mamy prognozy cen paliw na przyszły tydzień
Coraz bliżej psychologicznej granicy. Mamy prognozy cen paliw na przyszły tydzień
Nowa Kia Stonic debiutuje w Polsce. Znamy ceny
Nowa Kia Stonic debiutuje w Polsce. Znamy ceny
Wideo: Wysiadł z auta w szlafroku i zaczął rozlewać benzynę. Potem wszystko podpalił
Wideo: Wysiadł z auta w szlafroku i zaczął rozlewać benzynę. Potem wszystko podpalił
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Auto jak mobilne biuro. Mercedes łączy siły z Microsoftem
Auto jak mobilne biuro. Mercedes łączy siły z Microsoftem
Volkswagen ma problem z absencją pracowników. Traci przez to miliard euro rocznie
Volkswagen ma problem z absencją pracowników. Traci przez to miliard euro rocznie
Poszedł zarejestrować auto. Nie wiedział, że kupił je z długiem
Poszedł zarejestrować auto. Nie wiedział, że kupił je z długiem
Policja ma nowe radiowozy. Pierwsze sztuki w takiej wersji
Policja ma nowe radiowozy. Pierwsze sztuki w takiej wersji
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa sieć stacji ładowania wchodzi do Polski. Stawiają na dużą moc
Nowa sieć stacji ładowania wchodzi do Polski. Stawiają na dużą moc
7600 osób z działu elektryfikacji na bruk. "Musimy to przetrwać"
7600 osób z działu elektryfikacji na bruk. "Musimy to przetrwać"