Na lepsze samopoczucie – HS A1 1.4 TFSI (2010)
Do niedawna 122-konny silnik był najmocniejszą jednostką napędową dostępną w Audi A1. Teraz powoli na rynek wchodzi A1 z motorem o mocy 185 KM. W związku z tym posiadacze słabszej wersji mogą czuć się nieco gorsi. By poprawić im samopoczucie, firma HS Motorsport proponuje kilka zmian do najmniejszego produktu z Ingolstadt.
Do niedawna 122-konny silnik był najmocniejszą jednostką napędową dostępną w Audi A1. Teraz powoli na rynek wchodzi A1 z motorem o mocy 185 KM. W związku z tym posiadacze słabszej wersji mogą czuć się nieco gorsi. By poprawić im samopoczucie, firma HS Motorsport proponuje kilka zmian do najmniejszego produktu z Ingolstadt.
Co prawda HS Motorsport nie jest w stanie zapewnić 1,4-litrowemu silnikowi aż 185 KM, ale i tak znacząco poprawia parametry jednostki. Seryjny 4-cylindrowiec z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbosprężarką ma 122 KM mocy i 200 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Jednostka może być łączona z 6-biegową skrzynią manualną (tak jak w tym przypadku), jak również z 7-biegową dwusprzęgłową skrzynią zautomatyzowaną S-tronic.
Niezależnie od skrzyni biegów małe Audi 100 km/h osiąga po 8,90 s i rozpędza się do 203 km/h. Jeśli wierzyć danym przedstawianym przez Audi, to zakup skrzyni S-tronic ma jakikolwiek sens tylko wtedy, gdy samochód jest intensywnie eksploatowany w mieście. Właśnie w cyklu miejskim S-tronic „zużywa” 0,3 l (na 100 km) paliwa mniej niż skrzynia manualna. W trasie obie skrzynki „spalają” tyle samo benzyny. Napęd przekazywany jest na przednie koła.
Podczas pracy przy A1 HS Motorsport współdziałało z kilkoma innymi firmami. Matowy lakier nadwozia przygotowało studio CFC Styling Station. We wnętrzu zmieniono fotele na sportowe siedzenia Recaro Sportster CS, a podróż pasażerom może uprzyjemniać system audio Alpine.
Nowy układ wydechowy z końcówkami à la Golf R zbudował warsztat Fox Sport, a sportowe zawieszenie obniżające małe Audi dostarczyła firma H & R. Klient ma do wyboru felgi o dwóch podobnych do siebie wzorach w rozmiarze 8,5 x 18”. Opony Hankook lub Vredestein mają rozmiar 215/35 R 18.
W jaki sposób HS Motorsport wzmocniło jednostkę napędową Audi A1? Nie wiadomo. Możliwe, że uzyskano to, zmieniając system sterowania silnikiem. Wynikiem ulepszeń jest moc 147 KM i maksymalny moment obrotowy o wartości 250 Nm. Prawdopodobnie jak w przypadku innych przeróbek, tak i tu HS Motorsport nie działało samo. Być może autorem pakietu wzmacniającego motor jest znany tuner Oettinger, który od wielu lat przerabia Volkswageny i Audi.
Osiągi malucha z Ingolstadt są jeszcze niezmierzone, a o ceny modyfikacji należy dowiadywać się, dzwoniąc do HS Motorsport.
Dane techniczne
Silnik i napęd:
- Typ: R4
- Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 1390 cmsup3/sup
- Doładowanie: Turbosprężarka
- Moc maksymalna: 147 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 105,76 KM/l (seryjny – 87,77 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 250 Nm
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Typ napęd: Na przednie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: Tarczowe
- Koła przednie: 8,5 x 18″
- Koła tylne: 8,5 x 18″
- Opony przednie: 215/35 R 18
- Opony tylne: 215/35 R 18
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1200 kg
- Stosunek masy do mocy: 8,16 kg/KM (seryjny – 9,84 kg/KM)
- Długość: 3954 mm
- Szerokość: 1740 mm
- Wysokość: 1361 mm (- 55 mm)
- Rozstaw osi: 2469 mm
Źródło: worldcarfans