Motocykl vs samochód w korku - i kto ma rację? Rozmowa z instruktorem motocyklowym

Niewielu kierowców samochodów lubi, kiedy w ostatniej chwili przed ich maską przemyka motocyklista. Jadący jednośladem z kolei jest przekonany, że to wina kierowcy samochodu - mógł w porę nie spojrzeć w lusterko. I kto ma rację? Jak powinni zachowywać się wobec siebie użytkownicy dróg w różnego typu pojazdach? Na to pytanie odpowiedział mi jak zawsze niezawodny Tomek Kulik, instruktor motocyklowy.

Motocykl vs samochód w korku - i kto ma rację? Rozmowa z instruktorem motocyklowym 1
Źródło zdjęć: © fot. krakow.gazeta.pl
Dominika D.

Jak wygląda kwestia możliwości przejeżdżania motocyklistów między samochodami? Co można, a czego nie można z perspektywy prawa?

Nie ma zakazu jazdy między pojazdami stojącymi w korku, wynikającego wprost z przepisów ustawy prawo o ruchu drogowym. Jeśli pojazdy stoją nieruchomo, można jechać między nimi, o ile nie przecina się linii ciągłych. Jednak nie zawsze jest to bezpieczne – jeśli jest wąsko, pojazdy stoją blisko siebie, niewskazane jest wjeżdżanie miedzy nie. Wielu motocyklistów w pierwszym roku korzystania z motocykla zbyt optymistycznie ocenia swoje umiejętności, wjeżdża między auta, ale z uwagi na brak miejsca i umiejętności doprowadza do kolizji. Winnym jest wtedy motocyklista, który uderzył bądź zaczepił motocyklem stojące nieruchomo auto.

Jak kierowca samochodu ma się zachować, jeżeli w lusterku widzi, że zbliża się motocyklista? Czy to zachowanie regulują jakieś zasady?

Dobrym zwyczajem jest umożliwienie przejazdu motocykliście zbliżającemu się z tyłu, o ile pozwalają na to gabaryty samochodu i sytuacja na jezdni. Z zadowoleniem stwierdzam, że złośliwe zajeżdżanie drogi i blokowanie przejazdu motocykla to zjawiska coraz rzadsze. Kultura drogowa w Polsce się poprawia, nie tylko w dużych aglomeracjach.

Motocykl vs samochód w korku - i kto ma rację? Rozmowa z instruktorem motocyklowym 2
© fot. Kulikowisko

Jakie błędy popełniają motocykliści poruszający się w korku?

Coraz częściej widać niepokojące zjawisko polegające na tym, że motocyklem poruszają się dwa lemingi, zafascynowane jazdą w korku. Ci dwaj osobnicy homo-ledwo-sapiens jadą równolegle, jednocześnie omijając pojazdy stojące na środkowym pasie. Kierowca auta na tym pasie może sprawdzać tylko jedno boczne lusterko, więc widzi tylko jednego motocyklistę – z uwagi na dobre wychowanie ustąpi mu miejsca, skręcając nieco w przeciwną stronę. A to nie będzie korzystne dla drugiego motocyklisty, który znajduje się z drugiej strony samochodu. Wyobraźnia podpowiada wyraźnie, że w tym momencie zajeżdża drogę drugiemu motocykliście. Nie wolno jechać w korku równolegle z innym motocyklistą, bo łatwo o wypadek spowodowany nie tylko uprzejmością kierowcy auta, ale też brakiem myślenia u motocyklistów. Jeśli nie jesteśmy sami w walce z korkiem, to jedźmy gęsiego, bacznie obserwując lusterka samochodów. Kontakt wzrokowy z kierowcami ułatwia przejazd i poprawia bezpieczeństwo.

Co powinni zatem wiedzieć zarówno kierowcy, jak i motocykliści?

Miło będzie, jeśli kierowcy aut będą zostawiali miejsce na przejazd motocykla w korku. Bezpieczniej będzie również, jeśli kierowcy samochodów będą się zawsze upewniać, czy można otworzyć drzwi, by wyjść i odwiesić marynarkę na wieszak za fotelem.

Co więcej, miło będzie, jeśli motocykliści nie będą się dowartościowywać przegazowywaniem silnika w korku, jeśli ich motocykl wyposażony jest w głośny tłumik. Hałas „idzie” do tyłu, a kierowcy aut przed motocyklem i tak niewiele więcej słyszą. Prosta fizyka. Dobrze byłoby też, gdyby motocykliści nie wciskali się w każdą przestrzeń, nie mając odpowiednio dużo miejsca do przejechania swoim motocyklem.

Odpowiadał Tomasz Kulik, instruktor szkoły Kulikowisko.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀