Mcchip-DKR Audi RS5 Stufe III (2013)
Choć Audi w wersji RS5 na rynku jest już trzy lata, niezbyt wiele firm tuningowych zabrało się za przeróbki tego wozu. Dziś Mcchip-DKR pokazało swój pomysł na to coupé – 600-konny pomysł.
15.10.2013 | aktual.: 08.10.2022 08:47
Maszyna ze zdjęć to wersja sprzed liftingu. Nowa odmiana technicznie nie różni się niemal niczym od pojazdu pokazanego trzy lata temu. Na karoserii rozbieżności najłatwiej zauważyć w przednich reflektorach – w nowszym coupé światła są węższe.
Źródłem mocy pozostaje 8-cylindrowy widlasty silnik o objętości skokowej 4,2 l. Wolnossący agregat ma bezpośredni wtrysk paliwa. Motor może pochwalić się 450 KM mocy maksymalnej i 430 Nm momentu obrotowego. Jednostka napędowa lubi obroty, co widać po tym, że szczyt mocy jest osiągany dopiero przy 8250 obr./min.
Moc jest przesyłana przez skrzynię biegów do wszystkich kół. Przekładnia to zautomatyzowana konstrukcja o dwóch sprzęgłach. Skrzynia ma siedem przełożeń.
Choć Audi RS5 waży całkiem sporo – 1725 kg – dzięki dużej mocy i napędowi na obie osie, jego osiągi są na bardzo wysokim poziomie. Sportowe coupé przyspiesza do setki w 4,60 s i rozwija prędkość 250 km/h. Tak naprawdę prędkość maksymalna jest dużo wyższa, ale jest elektronicznie ograniczona. Kiedyś MTM usunęło kaganiec i okazało się, że RS-piątka potrafi rozbujać się do 303 km/h.
Jeszcze szybciej jeździ auto przygotowane przez tunera specjalizującego się w modyfikacjach Porsche, ale nie stroniącego od modyfikowania aut żadnych marek. Mcchip-DKR oferuje trzy pakiety wzmacniające – wszystkie opierają się na doładowaniu.
Warsztat tuningowy zdecydował się na zastosowanie sprężarki mechanicznej. To rozwiązanie jest wybierane częściej niż turbosprężarki w wypadku podkręcania silnika Audi RS5. Oprócz kompresora Mcchip-DKR instaluje układ chłodzenia powietrza doładowującego i wgrywa nowe oprogramowanie. To są zmiany serwowane w każdym pakiecie.
Zestaw Stufe I kończy się na wyżej wymienionych poprawkach. Po tych ulepszeniach motor cechuje się mocą maksymalną 550 KM i momentem obrotowym 550 Nm. Pakiet Stufe II ma dodatkowo zamontowane sportowe konwertery katalityczne i nowy software. Auto ma wtedy moc 580 KM oraz moment obrotowy 565 Nm.
Na topie jest kit Stufe III. Poza tym wszystkim, co jest dostępne w zestawie pierwszym, „trójka” ma sportowy układ wylotowy z „katalizatorami” i tłumikami o zmniejszonych oporach wewnętrznych i jeszcze inne oprogramowanie silnikiem. W wyniku zmian 4,2-litrowiec ma moc 600 KM, a jego maksymalny moment obrotowy wynosi 590 Nm.
Jeśli chodzi o osiągi drogowe, to Mcchip-DKR ujawniło tylko, że wszystkie wersje mają zainstalowany ogranicznik prędkości działający przy 322 km/h. Nie ma natomiast mowy o czasach przyspieszeń poszczególnych wersji.
Dane techniczne
- Typ: V8, 90supo/sup
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 4163 cmsup3/sup
- Doładowanie: sprężarka mechaniczna
- Moc maksymalna: 550 KM (Stufe I), 580 KM (Stufe II), 600 KM (Stufe III)
- Objętościowy wskaźnik mocy: 132,12 KM/l (Stufe I), 139,32 KM/l (Stufe II), 144,13 KM/l (Stufe III) (seryjny – 108,10 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 550 Nm (Stufe I), 565 Nm (Stufe II), 590 Nm (Stufe III)
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa S-tronic
- Typ napędu: na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
- Koła przednie: 20”
- Koła tylne: 20”
- Opony przednie: 275/30 R 20
- Opony tylne: 275/30 R 20
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1725 kg
- Stosunek masy do mocy: 3,14 kg/KM (Stufe I), 2,97 kg/KM (Stufe II), 2,88 kg/KM (Stufe III), (seryjny – 3,83 kg/KM)
- Długość: 4649 mm
- Szerokość: 1860 mm
- Wysokość: 1349 mm
- Rozstaw osi: 2751 mm
Osiągi:
- Prędkość maksymalna: ograniczona do 322 km/h
Źródło: Mcchip-DKR