Mam nadzieję, że to pomyłka, a nie kolejne kłamstwo

Mam nadzieję, że to pomyłka, a nie kolejne kłamstwo08.09.2014 15:25
Mam nadzieję, że to pomyłka, a nie kolejne kłamstwo
Źródło zdjęć: © [Zdjęcie wypadku samochodowego z Shutterstock](http://www.shutterstock.com/dl2_lim.mhtml?src=IydEuz5Mf4Q8NmSVT2SA460&id=207591436&size=medium_jpg&submit_jpg=)

Jesteśmy tak często karmieni kłamstwami w mediach, że w zasadzie trudno komukolwiek zaufać. Czy możemy ufać policji, podającej informacje na temat wakacyjnych statystyk wypadków? Temat banalny, ale jeśli to nie jest pomyłka, to co?

Niedawno media obiegła informacja, która zasadniczo wyszła z Informacyjnej Agencji Radiowej (IAR). Początkowo notka na wszystkich portalach informacyjnych brzmiała mniej więcej tak:* …w lipcu i sierpniu doszło do prawie 7 300 wypadków, w których zginęło prawie 700 osób. Ponad 9 tysięcy zostało rannych*. Chodzi rzecz jasna o tegoroczne wakacje. Publikacje mają daty od 1.09 do 2.09.2014. Jak wskazuje treść, dane są orientacyjne. Tak czy inaczej podsumowanie mł. insp. Marka Konkolewskiego z Komendy Głównej Policji daje jasny przekaz:* to o ponad 1000 mniej niż rok temu.*

Nie wiem co mnie skusiło, ale z ciekawości chciałem sprawdzić nie tylko spadek liczby wypadków, ale też różnicę w liczbie ofiar. Szukałem dokładniejszych statystyk z tegorocznych wakacji i na portalu portalnaukijazdy.pl znalazłem interesujące mnie liczby. Od razu zacytuję cały akapit: W lipcu i sierpniu 2014 r. na polskich drogach doszło do 6217 wypadków, w których rannych zostało 7806 osób, a 519 zginęło. Oznacza to spadek liczby wypadków drogowych w porównaniu z rokiem 2013, kiedy w 7294 wypadkach obrażenia odniosły 9174 osoby, a życie straciło 677 osób. Źródła portal nie podaje i teraz komu mam wierzyć? Agencji informacyjnej czy temu portalowi? Słowom policjanta czy liczbom? Co więcej, liczby z 2013 podane przez ww. portal są prawie takie, jak podają statystyki policyjne. Ze statystyk policji wynika bowiem, że wypadków w 2013 roku było 7291 (różnica -3), rannych 9163 (-11), a zabitych 678 (+1). Żadna z tych liczb się nie zgadza z informacjami ww. portalu, ale pomyłki są nieznaczne. Jednak mi pewien profesor powiedział kiedyś tak: O 1000 możesz się pomylić, ale o 3 już nie. Wtedy masz zły wynik.

Zestawienie roczne z portalu policja.pl
Źródło zdjęć: © fot. policja.pl
Zestawienie roczne z portalu policja.pl

Sprawdźmy czy informacje podane przez IAR mogą być prawdziwe na tle informacji z portalnaukijazdy.pl. Bez szukania danych, tylko na logikę. Jeśli mowa o „prawie 7300 wypadków” to nie ma mowy o pomyłce o 1000, bo według statystyk portalu jest ponad 6200. Czyli ani „prawie”, ani tysiące, ani nawet setki się nie zgadzają. Nie zginęło też prawie 700 osób, ale ponad 500. W liczbie rannych pomylono się o około 1200. To na tyle dużo, by komuś nie wierzyć całkowicie.

A teraz porównajmy oba źródła z danymi policji na rok 2013 pamiętając, że interesuje nas tylko lipiec i sierpień.

428965113446821804

Popatrzcie uważnie na tabelkę i pewnie zauważycie, że orientacyjne dane na rok 2014 podawane przez IAR zgadzają się idealnie ze statystykami policji z 2013 roku. Jeśli przyjmiemy, że portalnaukijazdy.pl ma prawidłowe informacje na temat statystyk z tego roku, to idealnie pasują do tego słowa pana Marka Konkolewskiego: wypadków było o ponad 1000 mniej niż rok temu. Problem w tym, że naukowiec badając wiarygodność źródła zawsze je odrzuci jeśli gdziekolwiek wystąpił błąd. A niestety mamy różnicę w statystykach 2013. A może statystyki policji są niewiarygodne? Mi już chce się śmiać, ale niestety, niemal każdy czytał o liczbach 7300, 9000 i 700 i jeśli tak jak ja, porównał je ze statystykami policji z roku 2013 to całość nie trzyma się kupy. Tymczasem podane liczby dotyczą zeszłego roku, więc wszystkie newsy bazujące na IAR są do… wiecie czego.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (6)