Maluch i klasa średnia, czyli historii BMW część 4 [geneza motoryzacji]

Nawet świetne przyjęcie modelu 507 i początki amerykańskiej ekspansji nie pomogły BMW uniknąć światowego kryzysu. BMW było o krok od trafienia w ramiona... Mercedesa.

BMW IsettaBMW Isetta
Piotr Wielgus

Luksusowe modele, w stronę których poszło BMW, nie były w stanie odwrócić szybko zaostrzającego się kryzysu finansowego. W strategii modelowej BMW brakowało wówczas samochodów klasy średniej. Po tym, jak lata finansowe 1958 i 1959 zostały zamknięte z dużymi stratami, doszło do dramatycznego generalnego zebrania z 9 grudnia 1959. Zarząd i rada nadzorcza firmy, zaproponowały sprzedanie BMW spółce Daimler-Benz AG. Los BMW zdawał się być przypieczętowany. Ale wydarzenia potoczyły się inaczej, głównie dzięki sprzeciwowi załogi i rady zakładowej, sprzedawców BMW i drobnych akcjonariuszy.

BMW Isetta
BMW Isetta

BMW pozostało niezależne, ale nadal brakowało tak bardzo potrzebnego modelu klasy średniej, na którego opracowanie, po cięciach budżetu, nie było pieniędzy. Tamten czas kojarzył się głównie z limuzynami oraz z samochodem, który nijak do BMW pasował. To Isetta. Model był produkowany z przeznaczeniem na rynek europejski oraz amerykański. Pierwowzór BMW Isetta został odkryty przez wysłannika BMW na Salonie samochodowym w Genewie w 1954 r.

BMW Isetta
BMW Isetta

Zarząd BMW postanowił odkupić licencję od firmy Iso i wyposażyć pojazd we własną jednostkę napędową pochodzącą z motocykla, o pojemności 0,2 l i mocy 9,5 KM. Produkcję Isetty zakończono w 1962 r. Wyprodukowano 161 728 egzemplarzy, licząc łącznie z modelem 6, który był kolejną odmianą tego malucha. Co ciekawe, obecnie brytyjska spółka Harrington działająca w Wietnamie produkuje elektryczną wersję Isetty.

BMW 1500
BMW 1500

Samochód klasy średniej przyszedł wraz z pewnym nowym człowiekiem w BMW. Przemysłowiec z Bad Homburga, Herbert Quandt, wystąpił z planem zwiększenia kapitału spółki, której nowe akcje przejąłby on sam. I tak się właśnie stało, udział kapitału Grupy Quandt wzrósł do ok. 60%, tym samym banki, m.in. Deutsche Bank, straciły wpływ na BMW. Także przez sprzedaż Zakładu Układów Napędowych w Allach BMW dysponowało wystarczającymi środkami finansowymi na opracowanie nowych modeli klasy średniej.

BMW 1802
BMW 1802

W 1962 r., wbrew przeciwnościom losu, zostało przedstawione auto "Neuen Klasse" (Nowej Klasy) - BMW 1500, które z wersjami BMW 1800 i BMW 2000 osiągnęły duży sukces. Czterocylindrowy silnik o pojemności 1,5 litra miał moc 80 KM i maksymalną prędkość 148 km/h. BMW mogło uznać, że jego pozycja jest niezachwiana dopiero w 1966 roku, kiedy przedstawiono model "Null-Zwei" (Zero-Dwa) i jego kolejne wcielenia: 1602, 1802, 2002/2002 TI. Zwiększono pojemność o 0,1 litra, a moc o 5 KM. Mocniejsza wersja 2002 TI miała silnik dwulitrowy o mocy 120 KM.

BMW 2002 TI Alpina
BMW 2002 TI Alpina

W połowie lat 60. zakłady w Monachium stanęły na granicy swoich możliwości produkcyjnych. W 1967 r. od podupadającej spółki Hans Glas GmbH zostały przejęte budynki w Landshut i Dingolfing. Obydwie placówki zmodernizowano. Zakład w Landshut na początku zajmował się dostarczaniem części z tworzywa sztucznego, później otwarto tam odlewnię aluminium, a zakład w Dingolfing był w następnych dziesięcioleciach największą fabryką BMW. Kilka modeli z planu produkcyjnego Glas było przygotowywanych jeszcze jakiś czas po przejęciu dawnej spółki. Markowano je jako BMW-Glas z logo BMW. Z końcem produkcji tych modeli nazwa Glas zniknęła.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Drugi zakład Mercedesa w Polsce prawie gotowy. Będzie jednym z najnowocześniejszych
Drugi zakład Mercedesa w Polsce prawie gotowy. Będzie jednym z najnowocześniejszych
Znamy datę. W życie wejdą wielkie zmiany w przepisach
Znamy datę. W życie wejdą wielkie zmiany w przepisach
Pieniądze się kończą. Wzrost sprzedaży może się załamać
Pieniądze się kończą. Wzrost sprzedaży może się załamać
Nowy Mercedes CLA doczekał się wersji spalinowej. Wiemy, ile kosztuje
Nowy Mercedes CLA doczekał się wersji spalinowej. Wiemy, ile kosztuje
Wyprzedaż rocznika w Toyocie. Nawet 50 tys. zł taniej
Wyprzedaż rocznika w Toyocie. Nawet 50 tys. zł taniej
Unia chce tańszych aut. Oto, co może być "wycięte" z nowych samochodów
Unia chce tańszych aut. Oto, co może być "wycięte" z nowych samochodów
Trzy chińskie marki w top 20. Te auta kupowali Polacy w październiku
Trzy chińskie marki w top 20. Te auta kupowali Polacy w październiku
Kierowcy nie ładują hybryd plug-in. Niemcy chcą ich zmusić
Kierowcy nie ładują hybryd plug-in. Niemcy chcą ich zmusić