Krótki amerykański sen Auburna [geneza motoryzacji]

Charles Eckhart, założyciel amerykańskiej firmy Eckhart Carriage Company, przez lata budował parowozy. Wraz z przełomem wieków postanowił jednak wejść w przemysł samochodowy. Tak zaczęła się krótka i burzliwa amerykańska legenda.

Auburn 851 SC
Auburn 851 SC
Piotr Wielgus

17.02.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:18

Nie było to dla Eckharta spełnienie amerykańskiego snu. Jego pojazdy silnikowe nie sprzedawały się zbyt dobrze i w roku 1919 zakład przejął Erret Lobban Cord. Biznesmen i inżynier rozpoczął restrukturyzację podupadających zakładów, którymi zarządzali synowie Charlesa, Frank i Morris. Jednym z pierwszych decyzji nowego właściciela było rozpoczęcie produkcji luksusowych samochodów o nazwie Auburn. Produkcja ruszyła pełną parą, a zwieńczeniem szerokiej gamy modeli był samochód z silnikiem V12, zaprezentowany w 1932 roku.

Auburn Boattail
Auburn Boattail

Auburna 12-160 V12 sprzedawano po cenie poniżej kosztów, za niespełna 1500 dolarów. W ten sposób Cord chciał wykończyć konkurencję. Fabrykant mocno się jednak przeliczył. Na samochód nie było zbyt wielu chętnych, a to dlatego, że klienci uznali cenę tego Auburna za niepoważną i zbyt niską - uważali, iż auto jest bublem.

Obraz

Auburna 12-160 budowano w latach 1932-34 w sześciu odmianach nadwozia, w tym Speedster. Samochody były napędzane dolnozaworowymi dwunastocylindrowymi silnikami w układzie V (V12), o pojemności skokowej 6390 ccm i mocy 160 KM. Na tamte czasy to parametry wręcz kosmiczne.

Auburn 851
Auburn 851

Szczególnym okazem wśród modeli marki Auburn był 851SC z silnikiem wyposażonym w kompresor. Jednostka z układem sterowania kerunkowego i aluminiową głowicą cylindra pozwalała za pomocą kompresora uzyskać prędkość maksymalną 160 km/h. Auto zaprojektował Gordon Buehring.  Długie, dwudrzwiowe, dwumiejscowe nadwozie typu Boattail (ang.: kadłub łodzi), nie posiadało klapy bagażnika, lecz jedynie małe drzwiczki za prawymi drzwiami, skrywające... schowek na kije do gry w golfa. Kierowca sportowy Ab Jenkins osiągnął nim dokładnie prędkość 161 km/h, czyli magiczne 100 mil na godzinę, o czym informowały stosowne plakietki na karoserii.

Sprzedano około 5000 sztuk tego modelu. W następnym roku zmieniono nazwę na Auburn 852 Speedster, którego sprzedaż wyniosła już tylko 1850 sztuk. Auburna 851 Speedster można zobaczyć w grze komputerowej Mafia: The City of Lost Heaven, w której występuje on, jako Bruno Speedster 851.

Wielki kryzys dopadł jednak i tę firmę. Errett Cord był zmuszony sprzedać swoje udziały i w 1937 roku zakończono produkcję samochodów Auburn.

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)