Korytarz życia i jazda na suwak trafią pod obrady sejmu
05.09.2019 15:23, aktual.: 22.03.2023 18:10
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Projekt nowelizacji przepisów ruchu drogowego dotyczących jazdy na suwak oraz tzw. korytarzy życia, zaproponowany przez Ministerstwo Infrastruktury został przyjęty przez Radę Ministrów. Niebawem trafi pod obrady Sejmu. Jeśli zostanie przegłosowany, kierowców czekają duże i ważne zmiany.
Głównym celem projektu Ministerstwa Infrastruktury jest stworzenie jednoznacznych i przejrzystych zasad ruchu drogowego wpływających na poprawę płynności i bezpieczeństwo jazdy. Mowa o sytuacjach, w których zachodzi potrzeba ułatwienia przejazdu służbom ratunkowym, lub gdy występuje zwężenie drogi objawiające się zmniejszeniem liczby dostępnych pasów.
Nowe regulacje mają doprecyzować istniejące obecnie przepisy regulujące zachowania kierowców w dwóch wspomnianych wyżej przypadkach. Zgodnie z założeniami projektu, kierowcy będą mieli obowiązek tworzenia wolnej przestrzeni dla pojazdów ratunkowych w sposób, w jaki przedstawiono to na poniższej grafice:
Auta na skrajnym, lewym pasie będą musiały więc zjechać do lewej krawędzi jezdni, a kierowcy znajdujący się na pozostałych pasach, maksymalnie do prawej krawędzi, tak, aby w jak największym stopniu ułatwić przejazd służbom ratunkowym. Dotychczas większość kierowców, chcąc ustąpić miejsca, postępowała dość chaotycznie, co wydłużało czas dotarcia do poszkodowanych.
Jeśli zaś chodzi o jazdę na suwak, nowe przepisy mają precyzyjnie regulować kwestię pierwszeństwa pojazdów podczas zjeżdżania z poszczególnych, kończących się pasów. W sytuacji, gdy kontynuowany jest środkowy pas, a lewy i prawy kończą się jednocześnie, kierowca jadący środkiem powinien najpierw puścić auto jadące z prawej strony, a następnie drugie, jadące z lewej. Z kolei na drogach dwupasmowych, pierwszeństwo ma mieć zawsze ten kierowca, który jedzie kończącym się pasem.
Przepisy dotyczące tzw. korytarzy życia mają wejść w życie z dniem 1 listopada 2019 roku, a regulujące jazdę na suwak, 60 dni po ogłoszeniu w dzienniku ustaw. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, dojdzie do tego niebawem. Nowe regulacje wzorowane są na tych realizowanych z powodzeniem w wielu krajach Europy Zachodniej, np. w Niemczech. Pozostaje liczyć, że kierowcy będą się do nich stosować, co powinno wpłynąć na poprawę kultury i płynności jazdy na naszych drogach.