Kopia Brabusa – Väth A 250 BlueEFFICIENCY V25 (2013)
Ma czerwone nadwozie, zmienione koła i 2-litrowy benzynowy silnik turbo podkręcony do 245 KM. Brzmi jak opis Brabusa prezentowanego na łamach Autokultu w styczniu, prawda? To jednak Mercedes klasy A przerobiony przez firmę Väth.
Ma czerwone nadwozie, zmienione koła i 2-litrowy benzynowy silnik turbo podkręcony do 245 KM. Brzmi jak opis Brabusa prezentowanego na łamach Autokultu w styczniu, prawda? To jednak Mercedes klasy A przerobiony przez firmę Väth.
Choć idealnym samochodem nie jest, nowy Mercedes-Benz klasy A sprzedaje się jak świeże bułeczki. Wkrótce w sprzedaży pojawi się wersja A 45 AMG, ale na razie najmocniejszą dostępną odmianą jest A 250.
Auto jest wyposażone w 4-cylindrową jednostkę napędową o objętości skokowej 2,0 l. Silnik ma bezpośredni wtrysk paliwa i turbodoładowanie, dzięki którym rozwijał moc 211 KM przy 5500 obr./min. Moment obrotowy wynosił 350 Nm.
Po ingerencji ekspertów Vätha motor M 270 DE 20 AL osiąga 245 KM mocy maksymalnej i 390 Nm momentu obrotowego. Są to niemal takie same parametry jak te, którymi dysponuje jednostka napędowa Brabusa A 250 B25. Co prawa jest różnica między wartościami momentu obrotowego, ale wynosi ona tylko 5 Nm (na korzyść Vätha).
Usprawnienia silnika kosztują tylko 940 euro, a przekładają się na widoczną poprawę osiągów Mercedesa. Czas rozpędzania się do 100 km/h skrócił się z 6,60 s do 5,90 s (to o 0,30 s lepiej niż u Brabusa). Prędkość maksymalna wzrosła z 240 do okrągłych 250 km/h.
Väth zainstalował sportowy układ wydechowy z 200-celowym reaktorem katalitycznym i zaworem sterującym dźwiękiem wydobywającym się z dwóch owalnych rur wylotowych. Tak skompletowany „wydech” kosztuje prawie 5500 euro.
Obniżono także zawieszenie. Nie są to co prawda zmiany rewolucyjne, ale widoczne. Auto jest niższe o 30 mm za sprawą sportowych sprężyn. Ich komplet to wydatek 333 euro. Nowe sprężyny są ukryte za seryjnymi tarczami hamulcowymi. Nieseryjny jest natomiast płyn hamulcowy. Pracownicy tunera wlali wyścigowy płyn Castrola.
Z kolei hamulce są schowane za kołami z 19-calowymi felgami o szerokości 8,5” z przodu oraz 9,5” z tyłu. Przednie opony mają rozmiar 235/35 R 19, a tylne – 255/30 R 19. Za koła trzeba zapłacić ponad 2500 euro.
Ostatni punkt tuningu przeprowadzonego przez Vätha to montaż listwy pod przednim zderzakiem. Jest to jedyny element stylistyczny dodawany przez ekipę z Hösbach. Część ta jest zrobiona z kompozytu węglowego i co prawda wygląda ładnie, ale też sporo kosztuje – ponad 1400 euro.
W tym samochodzie kabina pasażerska jest całkowicie seryjna, jednak na życzenie montowana jest sportowa kierownica, zmieniona może być tapicerka oraz wstawki na desce rozdzielczej i drzwiach. Te ostatnie mogą być z drewna lub włókna węglowego.
Za bardzo podobne do Brabusa przeróbki wykonane przez firmę Väth trzeba zapłacić 11 149 euro.
Konkurencja
Dane techniczne
- Typ: R4, M 270 DE 20 AL
- Ustawienie: z przodu, poprzecznie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 1991 cmsup3/sup
- Doładowanie: turbosprężarka
- Moc maksymalna: 245 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 123,05 KM/l (seryjny – 105,98 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 390 Nm
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa 7G-Tronic DCT
- Typ napędu: na przednie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: tarczowe
- Koła przednie: 8,5 x 19”
- Koła tylne: 9,5 x 19”
- Opony przednie: 235/35 R 19
- Opony tylne: 255/30 R 19
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1445 kg
- Stosunek masy do mocy: 5,90 kg/KM (seryjny – 6,85 kg/KM)
- Długość: 4292 mm
- Szerokość: 1780 mm
- Wysokość: 1400 mm (- 30 mm)
- Rozstaw osi: 2699 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,90 s
- Prędkość maksymalna: 250 km/h
Źródło: Väth