Koniec wspólnych dużych diesli Forda i PSA - GM rozbija związek?
Minęła już ponad dekada odkąd Ford i PSA zaczęły wspólnie pracować nad silnikami. Przez ten czas powstało ponad 20 milionów jednostek o pojemnościach 1,4, 1,6, 2,0 i więcej litrów. 5 kwietnia przedstawiciele firm ogłosiły koniec współpracy przy dużych motorach diesla. Czyżby echo początku współpracy PSA z General Motors?
06.04.2012 | aktual.: 12.10.2022 13:09
Minęła już ponad dekada odkąd Ford i PSA zaczęły wspólnie pracować nad silnikami. Przez ten czas powstało ponad 20 milionów jednostek o pojemnościach 1,4, 1,6, 2,0 i więcej litrów. 5 kwietnia przedstawiciele firm ogłosiły koniec współpracy przy dużych motorach diesla. Czyżby echo początku współpracy PSA z General Motors?
Trudno w to uwierzyć, ale wszystkie zainteresowane strony temu zaprzeczają. Oficjalne stanowisko zabrał w tej sprawie między innymi rzecznik prasowy Peugeota, podkreślając, że decyzja o zerwaniu współpracy przy budowie dużych jednostek diesla nie ma nic wspólnego z General Motors. Szczerze mówiąc ja nie jestem co do tego przekonany, ale pewności odnośnie tego jak jest naprawdę nie zdobędziemy pewnie nigdy.
A co z samymi silnikami? Koniec dużych diesli? Na całe szczęście nie. Teraz PSA i Ford będą samodzielnie budować jednostki o zapłonie samoczynnym o pojemnościach 2 l i więcej. Można więc w najbliższych latach spodziewać się nadejścia nowych rodzin motorów. Jednocześnie nie ulega żadnym zmianom kwestia kooperacji przy budowie mniejszych silników wysokoprężnych. Małe diesle wciąż będą wspólne dla obydwu koncernów. Podjęta wczoraj decyzja nie ma też żadnego wpływu na współcześnie produkowane, wspólnie skonstruowane jednostki.
Co dalej z tym dziwnym związkiem? Czas pokaże, jednak ja jestem zdania, że z czasem może dojść do całkowitego zerwania współpracy Forda i PSA. Przypomnę, że w związku z przejęciem części udziałów PSA przez General Motors, firmy mają dzielić się jednostkami napędowymi, podzespołami i niektórymi projektami. Współpraca ma uczynić wspólnie powstałe auta bardziej konkurencyjnymi. W końcu PSA może zostać zmuszone do wybrania jednego amerykańskiego giganta.
Źródło: Carscoop