Kompromis? – Project Kahn Wrangler (2011)
Jeep Wrangler to jeden z symboli samochodów terenowych. To auto dość rzadko trafia w ręce znanych firm tuningowych. Wyjątek może stanowić firma Kahn Design.
06.02.2011 | aktual.: 13.10.2022 13:54
Wrangler jest na pewno częściej przerabianym wozem niż większość samochodów osobowych, tyle że dzieje się to często w malutkich wyspecjalizowanych warsztatach lub w garażach właścicieli-zapaleńców. Zazwyczaj Wrangler jest jeszcze bardziej „uterenowiany”, czyli tuningowany w dokładnie odwrotnym kierunku niż robią to niektóre duże firmy, np. Cobra.
Najczęstszym widokiem w tuningowanych samochodach terenowych są zmienione na asfaltowe koła lub dodane bzdurne, urywające się przy byle stuknięciu rurki. W podobnym kierunku podążyło przedsiębiorstwo Kahn. Według właściciela firma nie zrobiła za wszelką cenę z Wranglera samochodu „asfaltowego”, ale czy na pewno?
[Samochód terenowy – gatunek zagrożony?](http://Samochód terenowy – gatunek zagrożony?)
Jedyną zastosowaną zmianą są felgi i opony. Te drugie jak wiadomo w terenie mają kluczowe znaczenie. Project Kahn zdjęło seryjne koła i zamontowało większe, 19-calowe felgi RS. Na nie nałożono opony 275/55 R 20. Jak zauważyliście opony są trochę za duże na felgi. Niestety na stronie tunera nie da się znaleźć, gdzie jest błąd.
Zastosowane opony są gumami „asfaltowymi”, więc raczej można zapomnieć o szaleństwach na nieutwardzonych szlakach, natomiast ich zaletą jest z pewnością cichsza praca na asfalcie.
Tuner tłumaczy się, że nie zastosował felg o większym rozmiarze, bo szedł na kompromis – żeby można było nadal używać Wranglera w terenie. Podobno felgi mają wystarczającą wytrzymałość do jazdy poza drogami. Pytanie, co z oponami?
Za jedną felgę srebrną trzeba zapłacić 185 funtów brytyjskich plus VAT (przy kursie 4,62 zł za 1 funt (04.02.2011) plus podatek 23% będzie to 1051,28 zł), natomiast czarna kosztuje 10 funtów więcej.
Kahn nie pokusił się o zmiany w zawieszeniu (i dobrze) oraz w silniku (a szkoda). Jeepa Wranglera w Polsce można nabyć z jednostką benzynową V6 3,8 l (moc – 199 KM) lub „dieslem” 2,8 l o mocy 177 KM. Auto jest dostępne z krótkim i długim nadwoziem[sup]1)[/sup].
Niby zmian niewiele, bo te dotyczą tylko kół, ale zwykłe opony mogą pozbawić wielu terenowych zalet popularnego Jeepa.
Dane techniczne
- Typ: R4, ZS
- Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 2777 cmsup3/sup
- Doładowanie: Turbosprężarka
- Moc maksymalna: 177 KM przy 3800 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 63,74 KM/l
- Maksymalny moment obrotowy: 410 Nm przy 2000-2600 obr./min z 1) lub 460 Nm przy 2000 obr./min z 2)
- Skrzynia biegów: 1) 6-biegowa, manualna, 2) 5-biegowa, automatyczna
- Typ napędu: Na wszystkie koła
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1850 kg
- Stosunek masy do mocy: 10,45 kg/KM
- Długość: 4223 mm
- Szerokość: 1873 mm
- Rozstaw osi: 2424 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 11,20 s z 1), 12,90 s z 2)
- Prędkość maksymalna: 172 km/h
Silnik i napęd (V6 3.8):
- Typ: V6, 60supo/sup
- Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: OHV, 2 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 3778 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 199 KM przy 5000 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 52,67 KM/l
- Maksymalny moment obrotowy: 315 Nm przy 4000 obr./min
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna lub 4-biegowa, automatyczna
- Typ napędu: Na wszystkie koła
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1755 kg
- Stosunek masy do mocy: 8,82 kg/KM
- Długość: 4223 mm
- Szerokość: 1873 mm
- Rozstaw osi: 2424 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,60 s ze skrzynią manualną lub 10,60 s ze skrzynią automatyczną
- Prędkość maksymalna: 176 km/hblock position=\inside8273/block
Źródło: topspeed