Błąd z kierunkowskazem. Wystarczy taki znak i kierowcy się gubią

Dla kierowców z doświadczeniem tzw. pierwszeństwo łamane nie jest niczym skomplikowanym. Jednak nawet oni mogą spotkać się z niespodziankami. Po pierwsze, często przeoczają znak określający przebieg drogi z pierwszeństwem. Po drugie, mają problem z obsługą kierunkowskazów. Omówię te sprawy w krótkim przewodniku.

Nie każdy rozumie, że kierunek jazdy i przebieg drogi z pierwszeństwem to dwie różne kwestieNie każdy rozumie, że kierunek jazdy i przebieg drogi z pierwszeństwem to dwie różne kwestie
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

Co to jest skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym?

Jak już wspominałem w szerokim artykule, pierwszeństwo łamane to nieoficjalna nazwa dla skrzyżowania, gdzie kierunek drogi z pierwszeństwem nie jest prosty. Identyfikuje się je poprzez znaki drogowe D-1 lub A-7 wraz z tablicą T-6.

Od lewej znak D-1, A-7, T-6
Od lewej znak D-1, A-7, T-6

Jak używać kierunkowskazów na skrzyżowaniu z pierwszeństwem łamanym?

Skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym działa jak każde inne, niezależnie od przebiegu drogi z pierwszeństwem. Zasadniczo dzieli się na kierunki prosto, w prawo i w lewo. Wystarczy zrozumieć, jak prawidłowo korzystać z kierunkowskazów według przepisów drogowych. Niestety, dla wielu jest to zagadnienie zawiłe.

Reszta artykułu znajduje się poniżej wideo

Volkswagen Passat - ile zostało w nim Passata?

Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować kierunkowskazem zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru.

Art. 22 ust. 5 Prawo o ruchu drogowym

Mimo tego, wielu kierowców rozumie pierwszeństwo łamane inaczej. Są przekonani, że droga z pierwszeństwem to droga "na wprost", nawet gdy zmienia kierunek. Taka zasada pomaga określić, kto ma pierwszeństwo, lecz nie dotyczy ona sposobu używania kierunkowskazów.

Niektórzy więc nie używają kierunkowskazu mimo skrętu (bo jadą drogą uprzywilejowaną) lub sygnalizują zmianę kierunku jadąc na wprost (gdy wjeżdżają w podporządkowaną).

Wyobraźcie sobie sytuację, gdzie kierujący pojazdem z lewej, idąc na wprost, używa lewego kierunkowskazu - zdarza się to. Nie dość, że z lewej strony nie ma drogi, to jeszcze nie zmienia kierunku. Chociaż nie jest to niebezpieczne, sygnalizacja jazdy na wprost jest zbędna.

Skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym
Skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym © fot. Marcin Łobodziński

Inna sytuacja miałaby miejsce, gdyby kierunkowskaz w lewo włączył kierowca jadący na wprost przed skrzyżowaniem na poniższym zdjęciu.

Skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym
Skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym © fot. Marcin Łobodziński

W takim przypadku może wprowadzić w błąd kierowcę z prawej strony, który chce skręcić w prawo. Oczywiście, takie zachowanie byłoby dziwne, zwłaszcza gdy mamy tu skrzyżowanie czterech dróg, gdzie użycie lewego kierunkowskazu do jazdy na wprost nawet dla osób błędnie interpretujących przepisy jest nielogiczne.

Problemem jest, że złe rozumienie stosowania kierunkowskazów czasem powoduje korki. Łatwo sobie to wyobrazić na podstawie następnego znaku.

Skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym
Skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym © fot. Marcin Łobodziński

Jeśli kierowcy z drogi podporządkowanej naprzeciw zdadzą sobie sprawę, że niektórzy na drodze z pierwszeństwem nie włączają lewego kierunkowskazu przy jeździe w lewo, mogą nie podjąć ryzyka skrętu w prawo lub jazdy na wprost przed skrzyżowaniem, mimo że teoretycznie mogliby.

Warto wiedzieć, że zgodnie z przebiegiem pierwszeństwa, jak na powyższym znaku, nieużywanie lewego kierunkowskazu nie tylko wprowadza innych w błąd, ale jest również wykroczeniem.

Jak więc poprawnie sygnalizować zamiary na skrzyżowaniu z pierwszeństwem łamanym? Tak samo jak zawsze. Używajcie kierunkowskazów w prawo, gdy skręcacie w prawo, a w lewo, gdy skręcacie w lewo. Na wprost nie używajcie ich wcale. Jeśli droga się rozwidla, także skorzystajcie z kierunkowskazów – to pomoże innym. Skręcając na skrzyżowaniu, zmieniacie kierunek zawsze, bez względu na przebieg pierwszeństwa.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀