Karetka przejedzie miasto na zielonym świetle. Rzeszów wprowadził nowatorski system

Karetka przejedzie miasto na zielonym świetle. Rzeszów wprowadził nowatorski system

Jazda "na bombach" będzie bardziej komfortowa, a poszkodowani w wypadkach szybciej otrzymają pomoc.
Jazda "na bombach" będzie bardziej komfortowa, a poszkodowani w wypadkach szybciej otrzymają pomoc.
Źródło zdjęć: © SOPA Images / Getty Images
Tomasz Budzik
09.12.2020 13:01, aktualizacja: 16.03.2023 15:18

Rzeszów to pierwsze w Polsce miasto, w którym uruchomiono technologię priorytetu dla pojazdów uprzywilejowanych. Dzięki niemu na przykład jadąca na sygnale karetka nie napotka na swojej drodze czerwonego światła.

Trudno wyobrazić sobie pracę ratowników medycznych czy strażaków bez możliwości korzystania z praw, jakie podczas akcji daje im status pojazdów uprzywilejowanych. Ich kierowcy, nawet jadąc na sygnale, muszą jednak zachowywać ostrożność i kiedy wjeżdżają na skrzyżowanie przy czerwonym świetle, muszą sprawdzić, czy zdołają je bezpiecznie opuścić. To wymusza zwalnianie, a w efekcie powoduje ucieczkę cennego czasu. Problem ten rozwiązano właśnie w Rzeszowie.

Stolica Podkarpacia to pierwsze polskie miasto, na którego całym terenie zainstalowano system priorytetu dla pojazdów uprzywilejowanych – informuje Polska Agencja Prasowa. To funkcja Inteligentnego Systemu Transportowego (ITS), która wykorzystuje sygnały przesyłane przez nadajniki pozycjonowania GPS zainstalowane m.in. w karetkach. Centrum sterowania ruchem drogowym otrzymuje na bieżąco takie informacje, a program odpowiedzialny za uruchamianie świateł ulicznych wymusza na skrzyżowaniach taki cykl pracy, by pojazd uprzywilejowany przejechał na "zielonej fali".

Włączane z wyprzedzeniem zielone światło umożliwi również kierowcom tworzenie korytarza życia, do czego w niektórych sytuacjach obligują ich przepisy. W razie zatoru bez tego systemu umożliwienie przejazdu karetce może być opóźnione właśnie przez czerwone światło na skrzyżowaniu.

Mechanizm zielonej fali z powodzeniem funkcjonuje w kilkunastu niemieckich miastach czy w stolicy Islandii. System ITS jest zaś obecny także w Warszawie, Poznaniu, Krakowie, Białymstoku i Tychach. Można więc spodziewać się, że niebawem i tam powstaną podobne rozwiązania. Oby tylko nie było ono nadużywane przez pragnących szybko przedostać się przez miasto polityków w rządowych limuzynach.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)