Jeden z trzech – Kelleners 320d Automatic (2012)

Pod koniec ubiegłego roku Kelleners powiększył swój asortyment o trzy pakiety tuningowe do BMW serii 3. Jednym z tych zestawów jest kit do wersji z 2-litrowym turbodieslem, dzięki któremu silnik ma moc większą o 34 KM.

Kelleners 320d fot.10Kelleners 320d fot.10
Olgierd Lachowski

Poza modyfikowaniem sportowych 1M Coupé i M5 obecnie Kelleners Sport zajmuje się opracowywaniem pakietów do słabszych i wolniejszych modeli BMW. Model serii 3 przez producenta oferowany jest w kilku wersjach silnikowych, wśród których są cztery odmiany z dieslem pod maską. W gamie jednostek wysokoprężnych znajduje się także odmiana 320d, którą zainteresował się Kelleners.

Obraz

320d ma dokładnie ten sam silnik, co 316d i 318d. To rzędowy 4-cylindrowy 2-litrowiec z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbosprężarką, który producent oznacza kodem N47. W zależności od wersji konstrukcja ma zmieniany stopień sprężania, a w najbardziej obciążonej ponad 200-konnej odmianie BMW montuje 2 turbosprężarki w układzie szeregowym.

Produkowany od 2007 roku silnik w seryjnym 320d ma moc 184 KM przy 4000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 380 Nm przy 1750-2750 obr./min. Z kolei w przerobionym przez Kellenersa motorze moc jest podniesiona do 218 KM przy 4000 obr./min, a moment obrotowy do 450 Nm przy 1800 obr./min. Tę wyraźną poprawę parametrów tuner osiąga poprzez montaż nowego ECU. Z kolei sportowy układ wydechowy zapewnia miłe wrażenia akustyczne.

Obraz

Modyfikacje jednostki napędowej są dostępne zarówno do auta z manualną skrzynią biegów, jak i 8-biegowym automatem (tak jak w tym przypadku) oraz samochodu z napędem na tylną oś, a także na wszystkie koła.

W dwóch podstawowych parametrach drogowych między wozem fabrycznym a stuningowanym różnice są minimalne, albo żadne. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w BMW po ulepszeniach nadal wynosi 7,40 s, natomiast prędkość maksymalna wzrosła minimalnie, bo z 230 do 234 km/h. Zauważalna różnica jest za to w tzw. elastyczności (nie mylić z elastycznością silnika) na 5. biegu oraz w sprincie do 160 km/h. Seryjnemu BMW przyspieszenie od 80 do 120 km/h na tym przełożeniu zajmuje 7,50 s, natomiast Kellenersowi wyraźniej mniej czasu, bo 5,10 s.

Obraz

Tuner zdecydował się także na drobne usprawnienia w podwoziu 320d. Elementami wpływającymi na zmianę charakterystyki prowadzenia są krótsze o 30 mm sportowe sprężyny zawieszenia. Dziennikarze testujący auto zauważali, że BMW prowadzi się na łukach nieco pewniej i pozwala jechać odrobinę szybciej bez utraty komfortu.

Od fabrycznej „trójki” poprawione przez fachowców z Merzig auto najłatwiej odróżnić po 19-calowych felgach Hamburg z oponami 225/40 z przodu i 255/35 z tyłu oraz po małym spojlerze pod zderzakiem z przodu i listwie na pokrywie bagażnika.

Obraz

Testowe zużycie paliwa w Kellenersie 320d wyniosło 6,7 l/100 km. To wynik znacznie gorszy od deklarowanych przez BMW 4,5 l/100 km (w cyklu mieszanym). Jeśli wziąć jednak pod uwagę, że testowane przez nas fabryczne 320d spalało średnio 7 litrów na setkę, to trzeba uznać, że stuningowany samochód wcale nie wypada źle.

Dowiedz się więcej o BMW serii 3:

Konkurencja

Dane techniczne

  • Typ: R4, ZS
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 1995 cmsup3/sup
  • Doładowanie: turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 218 KM przy 4000 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 109,27 KM/l (seryjny – 92,23 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 450 Nm przy 4000 obr./min
  • Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna Steptornic
  • Typ napędu: na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
  • Koła przednie: 8,5 x 19” Hamburg
  • Koła tylne: 8,5 x 19” Hamburg
  • Opony przednie: 225/40 R 19
  • Opony tylne: 255/35 R 19

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1534 kg
  • Stosunek masy do mocy: 7,04 kg/KM (seryjny – 8,34 kg/KM)
  • Długość: 4624 mm
  • Szerokość: 1811 mm
  • Wysokość: 1404 mm (- 30 mm)
  • Rozstaw osi: 2810 mm

Osiągi (pomiar AutoBild Sportscars):

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 7,40 s
  • Przyspieszenie 0-160 km/h: 18,10 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 31,60 s
  • Przyspieszenie 60-100 km/h na 4. biegu: 3,80 s
  • Przyspieszenie 80-120 km/h na 5. biegu: 5,10 s
  • Przyspieszenie 80-120 km/h na 6. biegu: 6,40 s
  • Przyspieszenie 80-120 km/h na 7. biegu: 8,20 s
  • Prędkość maksymalna: 234 km/h
  • Droga hamowania ze 100 km/h (ham. zimne): 34,0 m
  • Droga hamowania ze 100 km/h (ham. gorące): 34,2 m
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
[1/13] Źródło zdjęć: |

Źródło: Kelleners

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km