Jeden z trzech – Kelleners 320d Automatic (2012)

Pod koniec ubiegłego roku Kelleners powiększył swój asortyment o trzy pakiety tuningowe do BMW serii 3. Jednym z tych zestawów jest kit do wersji z 2-litrowym turbodieslem, dzięki któremu silnik ma moc większą o 34 KM.

Kelleners 320d fot.10
Kelleners 320d fot.10
Olgierd Lachowski

27.01.2013 | aktual.: 07.10.2022 21:11

Poza modyfikowaniem sportowych 1M Coupé i M5 obecnie Kelleners Sport zajmuje się opracowywaniem pakietów do słabszych i wolniejszych modeli BMW. Model serii 3 przez producenta oferowany jest w kilku wersjach silnikowych, wśród których są cztery odmiany z dieslem pod maską. W gamie jednostek wysokoprężnych znajduje się także odmiana 320d, którą zainteresował się Kelleners.

Obraz

320d ma dokładnie ten sam silnik, co 316d i 318d. To rzędowy 4-cylindrowy 2-litrowiec z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbosprężarką, który producent oznacza kodem N47. W zależności od wersji konstrukcja ma zmieniany stopień sprężania, a w najbardziej obciążonej ponad 200-konnej odmianie BMW montuje 2 turbosprężarki w układzie szeregowym.

Produkowany od 2007 roku silnik w seryjnym 320d ma moc 184 KM przy 4000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 380 Nm przy 1750-2750 obr./min. Z kolei w przerobionym przez Kellenersa motorze moc jest podniesiona do 218 KM przy 4000 obr./min, a moment obrotowy do 450 Nm przy 1800 obr./min. Tę wyraźną poprawę parametrów tuner osiąga poprzez montaż nowego ECU. Z kolei sportowy układ wydechowy zapewnia miłe wrażenia akustyczne.

Obraz

Modyfikacje jednostki napędowej są dostępne zarówno do auta z manualną skrzynią biegów, jak i 8-biegowym automatem (tak jak w tym przypadku) oraz samochodu z napędem na tylną oś, a także na wszystkie koła.

W dwóch podstawowych parametrach drogowych między wozem fabrycznym a stuningowanym różnice są minimalne, albo żadne. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w BMW po ulepszeniach nadal wynosi 7,40 s, natomiast prędkość maksymalna wzrosła minimalnie, bo z 230 do 234 km/h. Zauważalna różnica jest za to w tzw. elastyczności (nie mylić z elastycznością silnika) na 5. biegu oraz w sprincie do 160 km/h. Seryjnemu BMW przyspieszenie od 80 do 120 km/h na tym przełożeniu zajmuje 7,50 s, natomiast Kellenersowi wyraźniej mniej czasu, bo 5,10 s.

Obraz

Tuner zdecydował się także na drobne usprawnienia w podwoziu 320d. Elementami wpływającymi na zmianę charakterystyki prowadzenia są krótsze o 30 mm sportowe sprężyny zawieszenia. Dziennikarze testujący auto zauważali, że BMW prowadzi się na łukach nieco pewniej i pozwala jechać odrobinę szybciej bez utraty komfortu.

Od fabrycznej „trójki” poprawione przez fachowców z Merzig auto najłatwiej odróżnić po 19-calowych felgach Hamburg z oponami 225/40 z przodu i 255/35 z tyłu oraz po małym spojlerze pod zderzakiem z przodu i listwie na pokrywie bagażnika.

Obraz

Testowe zużycie paliwa w Kellenersie 320d wyniosło 6,7 l/100 km. To wynik znacznie gorszy od deklarowanych przez BMW 4,5 l/100 km (w cyklu mieszanym). Jeśli wziąć jednak pod uwagę, że testowane przez nas fabryczne 320d spalało średnio 7 litrów na setkę, to trzeba uznać, że stuningowany samochód wcale nie wypada źle.

Dowiedz się więcej o BMW serii 3:

Konkurencja

Dane techniczne

  • Typ: R4, ZS
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 1995 cmsup3/sup
  • Doładowanie: turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 218 KM przy 4000 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 109,27 KM/l (seryjny – 92,23 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 450 Nm przy 4000 obr./min
  • Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna Steptornic
  • Typ napędu: na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
  • Koła przednie: 8,5 x 19” Hamburg
  • Koła tylne: 8,5 x 19” Hamburg
  • Opony przednie: 225/40 R 19
  • Opony tylne: 255/35 R 19

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1534 kg
  • Stosunek masy do mocy: 7,04 kg/KM (seryjny – 8,34 kg/KM)
  • Długość: 4624 mm
  • Szerokość: 1811 mm
  • Wysokość: 1404 mm (- 30 mm)
  • Rozstaw osi: 2810 mm

Osiągi (pomiar AutoBild Sportscars):

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 7,40 s
  • Przyspieszenie 0-160 km/h: 18,10 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 31,60 s
  • Przyspieszenie 60-100 km/h na 4. biegu: 3,80 s
  • Przyspieszenie 80-120 km/h na 5. biegu: 5,10 s
  • Przyspieszenie 80-120 km/h na 6. biegu: 6,40 s
  • Przyspieszenie 80-120 km/h na 7. biegu: 8,20 s
  • Prędkość maksymalna: 234 km/h
  • Droga hamowania ze 100 km/h (ham. zimne): 34,0 m
  • Droga hamowania ze 100 km/h (ham. gorące): 34,2 m
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/13]

Źródło: Kelleners

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)