Jeden z trzech – Kelleners 320d Automatic (2012)
Pod koniec ubiegłego roku Kelleners powiększył swój asortyment o trzy pakiety tuningowe do BMW serii 3. Jednym z tych zestawów jest kit do wersji z 2-litrowym turbodieslem, dzięki któremu silnik ma moc większą o 34 KM.
27.01.2013 | aktual.: 07.10.2022 21:11
Poza modyfikowaniem sportowych 1M Coupé i M5 obecnie Kelleners Sport zajmuje się opracowywaniem pakietów do słabszych i wolniejszych modeli BMW. Model serii 3 przez producenta oferowany jest w kilku wersjach silnikowych, wśród których są cztery odmiany z dieslem pod maską. W gamie jednostek wysokoprężnych znajduje się także odmiana 320d, którą zainteresował się Kelleners.
320d ma dokładnie ten sam silnik, co 316d i 318d. To rzędowy 4-cylindrowy 2-litrowiec z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbosprężarką, który producent oznacza kodem N47. W zależności od wersji konstrukcja ma zmieniany stopień sprężania, a w najbardziej obciążonej ponad 200-konnej odmianie BMW montuje 2 turbosprężarki w układzie szeregowym.
Produkowany od 2007 roku silnik w seryjnym 320d ma moc 184 KM przy 4000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 380 Nm przy 1750-2750 obr./min. Z kolei w przerobionym przez Kellenersa motorze moc jest podniesiona do 218 KM przy 4000 obr./min, a moment obrotowy do 450 Nm przy 1800 obr./min. Tę wyraźną poprawę parametrów tuner osiąga poprzez montaż nowego ECU. Z kolei sportowy układ wydechowy zapewnia miłe wrażenia akustyczne.
Modyfikacje jednostki napędowej są dostępne zarówno do auta z manualną skrzynią biegów, jak i 8-biegowym automatem (tak jak w tym przypadku) oraz samochodu z napędem na tylną oś, a także na wszystkie koła.
W dwóch podstawowych parametrach drogowych między wozem fabrycznym a stuningowanym różnice są minimalne, albo żadne. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w BMW po ulepszeniach nadal wynosi 7,40 s, natomiast prędkość maksymalna wzrosła minimalnie, bo z 230 do 234 km/h. Zauważalna różnica jest za to w tzw. elastyczności (nie mylić z elastycznością silnika) na 5. biegu oraz w sprincie do 160 km/h. Seryjnemu BMW przyspieszenie od 80 do 120 km/h na tym przełożeniu zajmuje 7,50 s, natomiast Kellenersowi wyraźniej mniej czasu, bo 5,10 s.
Tuner zdecydował się także na drobne usprawnienia w podwoziu 320d. Elementami wpływającymi na zmianę charakterystyki prowadzenia są krótsze o 30 mm sportowe sprężyny zawieszenia. Dziennikarze testujący auto zauważali, że BMW prowadzi się na łukach nieco pewniej i pozwala jechać odrobinę szybciej bez utraty komfortu.
Od fabrycznej „trójki” poprawione przez fachowców z Merzig auto najłatwiej odróżnić po 19-calowych felgach Hamburg z oponami 225/40 z przodu i 255/35 z tyłu oraz po małym spojlerze pod zderzakiem z przodu i listwie na pokrywie bagażnika.
Testowe zużycie paliwa w Kellenersie 320d wyniosło 6,7 l/100 km. To wynik znacznie gorszy od deklarowanych przez BMW 4,5 l/100 km (w cyklu mieszanym). Jeśli wziąć jednak pod uwagę, że testowane przez nas fabryczne 320d spalało średnio 7 litrów na setkę, to trzeba uznać, że stuningowany samochód wcale nie wypada źle.
Dowiedz się więcej o BMW serii 3:
Konkurencja
Dane techniczne
- Typ: R4, ZS
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 1995 cmsup3/sup
- Doładowanie: turbosprężarka
- Moc maksymalna: 218 KM przy 4000 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 109,27 KM/l (seryjny – 92,23 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 450 Nm przy 4000 obr./min
- Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna Steptornic
- Typ napędu: na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
- Koła przednie: 8,5 x 19” Hamburg
- Koła tylne: 8,5 x 19” Hamburg
- Opony przednie: 225/40 R 19
- Opony tylne: 255/35 R 19
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1534 kg
- Stosunek masy do mocy: 7,04 kg/KM (seryjny – 8,34 kg/KM)
- Długość: 4624 mm
- Szerokość: 1811 mm
- Wysokość: 1404 mm (- 30 mm)
- Rozstaw osi: 2810 mm
Osiągi (pomiar AutoBild Sportscars):
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 7,40 s
- Przyspieszenie 0-160 km/h: 18,10 s
- Przyspieszenie 0-200 km/h: 31,60 s
- Przyspieszenie 60-100 km/h na 4. biegu: 3,80 s
- Przyspieszenie 80-120 km/h na 5. biegu: 5,10 s
- Przyspieszenie 80-120 km/h na 6. biegu: 6,40 s
- Przyspieszenie 80-120 km/h na 7. biegu: 8,20 s
- Prędkość maksymalna: 234 km/h
- Droga hamowania ze 100 km/h (ham. zimne): 34,0 m
- Droga hamowania ze 100 km/h (ham. gorące): 34,2 m
Źródło: Kelleners