Jakie opony wybierają Polacy? Mamy dane

Nowe czy używane, tanie, czy te droższe, sezonowe, a może całoroczne – jakie ogumienie kupują Polacy? Jeden z największych sklepów z oponami przygotował raport z ciekawymi danymi.

Opony najchętniej kupujemy w serwisie lub u wulkanizatora, a nie w internecieOpony najchętniej kupujemy w serwisie lub u wulkanizatora, a nie w internecie
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

Blisko 78,6 proc. Polaków kupuje nowe, a nie używane opony. To jedna z najlepszych informacji na temat preferencji zakupowych kierowców, których jest na naszych drogach najwięcej. Jest jednak pewna grupa (8,5 proc.), która kupuje czasami nowe, a czasami używane.

Całoroczne, letnie czy zimowe?

81,1 proc. polskich kierowców preferuje konserwatyzm w wyborze opon i decyduje się na dwa komplety — letnie i zimowe. Częściej kupują opony letnie (45,1 proc.), rzadziej zimowe (36 proc.), a już co piąta sprzedana opona to całoroczna (18,9 proc.).

Pierwsze skrzypce gra cena

Cena jest najistotniejszym kryterium wyboru ogumienia. Aż 49,8 proc. kupujących kieruje się właśnie tym czynnikiem. A mimo to kupujemy częściej (45,2 proc.) w serwisie lub u wulkanizatora, czyli tam, gdzie zwykle jest drożej. 41,8 proc. klientów wybiera produkty w sklepach internetowych, a 18,7 proc. kupuje w sklepach i hurtowniach stacjonarnych.

Dla 34,7 proc. kierowców ważna jest marka i model, a 25,3 proc. kieruje się przede wszystkim parametrami opony zawartymi na etykietach (np. oporem toczenia, głośnością). Dla 20,8 proc. ważna jest data produkcji.

Dla co piątej osoby ważne są też rekomendacje – 22,3 proc. klientów, zanim kupi nowe opony, bierze pod uwagę opinie i oceny innych. Prawie tylu też (22 proc.) korzysta z pomocy sprzedawcy, a 18,4 proc. kieruje się rankingami, testami i opiniami ekspertów.

Co kupujemy?

Na podstawie danych z serwisu Oponeo.pl w pierwszym półroczu 2021 r. najczęściej kupowaliśmy opony klasy ekonomicznej (41,7 proc.), a 32,8 proc. klientów tej firmy wybierało opony klasy premium. Tzw. klasa średnia stanowi nieco ponad ¼ rynku (25,5 proc.). Podobnie wyglądała sprzedaż w ubiegłym roku.

Mimo to świadomość istoty opony rośnie i rośnie tym samym zainteresowanie ogumieniem z tzw. górnej półki. W 2020 r. popyt wzrósł o 7 proc.

Mała, choć nieistotna ciekawostka – trzeci rok z rzędu najczęściej wybieranym rozmiarem jest 205/55R16.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Zasada dwóch sekund. Dobry kierowca zawsze ją stosuje
Zasada dwóch sekund. Dobry kierowca zawsze ją stosuje
Policjant pokazuje kierowcom miejsce. Trzeba wiedzieć, co zrobić
Policjant pokazuje kierowcom miejsce. Trzeba wiedzieć, co zrobić
Są finaliści Car of the Year 2026. Na liście ani jednego "chińczyka"
Są finaliści Car of the Year 2026. Na liście ani jednego "chińczyka"
Jedno paliwo mocno w górę. Prognozy nie pozostawiają złudzeń
Jedno paliwo mocno w górę. Prognozy nie pozostawiają złudzeń
Ruszyła akcja "Znicz". Na drogi wyszło 5 tys. policjantów
Ruszyła akcja "Znicz". Na drogi wyszło 5 tys. policjantów
Toyota zrobiła auto z V8. Pokaże je już niebawem
Toyota zrobiła auto z V8. Pokaże je już niebawem
Dwa odcinki S19 oddane kierowcom. Pierwsze w tym województwie
Dwa odcinki S19 oddane kierowcom. Pierwsze w tym województwie
Pierwsza jazda: Mazda 6e - takiego wnętrza nikt się nie spodziewał
Pierwsza jazda: Mazda 6e - takiego wnętrza nikt się nie spodziewał
645 km nowych płatnych dróg. Idą zmiany w e-TOLL-u
645 km nowych płatnych dróg. Idą zmiany w e-TOLL-u
Wideo: Jechała pod prąd na S7. Nie wiedziała, jak do tego doszło
Wideo: Jechała pod prąd na S7. Nie wiedziała, jak do tego doszło
Były szef Stellantis znów zaskakuje. Twierdzi, że Tesla może zniknąć z rynku
Były szef Stellantis znów zaskakuje. Twierdzi, że Tesla może zniknąć z rynku
Wraca problem z półprzewodnikami. Producenci samochodów w kryzysie
Wraca problem z półprzewodnikami. Producenci samochodów w kryzysie