Poradniki i mechanikaJakie opony wybierają Polacy? Mamy dane

Jakie opony wybierają Polacy? Mamy dane

Opony najchętniej kupujemy w serwisie lub u wulkanizatora, a nie w internecie
Opony najchętniej kupujemy w serwisie lub u wulkanizatora, a nie w internecie
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński
28.10.2021 11:44, aktualizacja: 14.03.2023 14:38

Nowe czy używane, tanie, czy te droższe, sezonowe, a może całoroczne – jakie ogumienie kupują Polacy? Jeden z największych sklepów z oponami przygotował raport z ciekawymi danymi.

Blisko 78,6 proc. Polaków kupuje nowe, a nie używane opony. To jedna z najlepszych informacji na temat preferencji zakupowych kierowców, których jest na naszych drogach najwięcej. Jest jednak pewna grupa (8,5 proc.), która kupuje czasami nowe, a czasami używane.

Całoroczne, letnie czy zimowe?

81,1 proc. polskich kierowców preferuje konserwatyzm w wyborze opon i decyduje się na dwa komplety — letnie i zimowe. Częściej kupują opony letnie (45,1 proc.), rzadziej zimowe (36 proc.), a już co piąta sprzedana opona to całoroczna (18,9 proc.).

Pierwsze skrzypce gra cena

Cena jest najistotniejszym kryterium wyboru ogumienia. Aż 49,8 proc. kupujących kieruje się właśnie tym czynnikiem. A mimo to kupujemy częściej (45,2 proc.) w serwisie lub u wulkanizatora, czyli tam, gdzie zwykle jest drożej. 41,8 proc. klientów wybiera produkty w sklepach internetowych, a 18,7 proc. kupuje w sklepach i hurtowniach stacjonarnych.

Dla 34,7 proc. kierowców ważna jest marka i model, a 25,3 proc. kieruje się przede wszystkim parametrami opony zawartymi na etykietach (np. oporem toczenia, głośnością). Dla 20,8 proc. ważna jest data produkcji.

Dla co piątej osoby ważne są też rekomendacje – 22,3 proc. klientów, zanim kupi nowe opony, bierze pod uwagę opinie i oceny innych. Prawie tylu też (22 proc.) korzysta z pomocy sprzedawcy, a 18,4 proc. kieruje się rankingami, testami i opiniami ekspertów.

Co kupujemy?

Na podstawie danych z serwisu Oponeo.pl w pierwszym półroczu 2021 r. najczęściej kupowaliśmy opony klasy ekonomicznej (41,7 proc.), a 32,8 proc. klientów tej firmy wybierało opony klasy premium. Tzw. klasa średnia stanowi nieco ponad ¼ rynku (25,5 proc.). Podobnie wyglądała sprzedaż w ubiegłym roku.

Mimo to świadomość istoty opony rośnie i rośnie tym samym zainteresowanie ogumieniem z tzw. górnej półki. W 2020 r. popyt wzrósł o 7 proc.

Mała, choć nieistotna ciekawostka – trzeci rok z rzędu najczęściej wybieranym rozmiarem jest 205/55R16.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (7)