Jak Polacy kupują auta? Te wnioski sporo o nas mówią

Używany, najczęściej Toyota i SUV, z przebiegiem powyżej 100 tys. km, za gotówkę, a przy droższych modelach na kredyt – tak Polacy kupują samochody. Preferencje zakupowe rodzimych konsumentów zbadało OTOMOTO, wiodąca platforma motoryzacyjna w kraju.

Źródło zdjęć: © Adobe Stock

"Wóz musi być taki, że jak w niego wsiądę, to wszyscy muszą widzieć, że w nim siedzę. Reprezentacyjny!" – mówi Janusz Gajos przeciskając się między wystawionymi na giełdzie samochodami i tłumem zainteresowanych w słynnej scenie z "Czterdziestolatka".

Dziś giełdy odeszły w zapomnienie, a z zakupami przenieśliśmy się do sieci czy – konkretniej – na platformy motoryzacyjne. Jednak samo podejście do zakupu samochodu się nie zmieniło. Decydując się na określony model, kierujemy się mieszanką motywacji, emocji i kalkulacji, także finansowych.

Jak Polacy kupują samochody? O jakich modelach marzą i jak finansują swoje marzenia pokazuje raport OTOMOTO PAY i OTOMOTO LEASE "Finansowanie samochodów nowych i używanych w Polsce". Opracowanie jest holistyczne - prezentuje dane zebrane przez OTOMOTO oraz wyniki badań przeprowadzonych przez dom badawczy Minds & Roses.

Nowy SUV co kilka lat

Do zakupu samochodu motywuje nas – głównie mężczyzn, co warto zaznaczyć – potrzeba zmiany na nowszy model (48 proc. wskazań), chęć posiadania lepszego auta (37 proc.) i nieco bardziej przyziemny powód – problemy techniczne z dotychczasowym pojazdem (30 proc.).

Większość z nas zmienia samochód co 4-6 lat (46 proc.), a co czwarty robi to rzadziej – co 7-10 lat. Tylko 13 proc. nie wytrzymuje w jednym aucie dłużej niż 1-3 lata.

Poszukiwania prowadzimy głównie na internetowych platformach  (robi tak 39 proc. pytanych) – wiodącym wyborem jest tu OTOMOTO. Co trzeci z nas przegląda fora internetowe skupiające użytkowników konkretnych marek, a 24 proc. szuka ofert na stronach autoryzowanych salonów dealerskich. Co ciekawe, na OTOMOTO samochodów najczęściej szukają mężczyźni w wieku 35-45 lat.

Szukając wymarzonego auta, początkowo rozważamy kilka marek i modeli, by ostatecznie – co chwilę trwa – zdecydować się na konkretny model, najbardziej odpowiadający naszym kalkulacjom. Top trzech marek, o których myślimy to: Toyota, Audi (ta marka króluje wśród aut importowanych) i Volkswagen. Najczęściej wybieramy   SUV’y, z manualną skrzynią biegów i przebiegiem powyżej 100 tys. km.

Przeglądając oferty, sprawdzamy stan techniczny auta i to czy jest ono bezwypadkowe. W następnej kolejności analizujemy cenę i historię samochodu – ważne, by była udokumentowana.

W swoich wyborach jesteśmy przede wszystkim racjonalni. Choć 47 proc. respondentów marzy o nowym aucie, to jego zakup planuje już tylko 39 proc., a ostatecznie decyduje się na nie jeszcze mniej osób. Zdecydowana większość samochodów zarejestrowanych w 2024 r. (od stycznia do końca listopada) to samochody używane – 3,3 mln vs. 490 tys. nowych.

Tańsze za gotówkę, droższe w kredycie

Emocje przy zakupie samochodu odgrywają ważną rolę, choć ostatecznie liczy się stan portfela. Za samochody używane do 50 tys. zł płacimy gotówką. Przy droższych pojazdach chętnie sięgamy po kredyt, leasing czy najem długoterminowy. Robimy to również online, korzystając z wygodnych opcji oferowanych przez takie platformy jak OTOMOTO.

Co ważne, świadomość zalet nowoczesnych form finansowania rośnie, a ich dostępność sprawia, że Polacy chętniej sięgają po nowsze auta.

To z kolei stwarza realną szansę na obniżenie średniej wieku pojazdów w Polsce. To proces, bo Polacy są unijnymi liderami w liczbie posiadanych samochodów na mieszkańca, a średnia wieku aut to blisko 15 lat. Obniżenie tej średniej przyniosłoby większy komfort i bezpieczeństwo jazdy, a także pomogłoby skuteczniej odpowiadać na wyzwania związane z ochroną klimatu zwraca uwagę Agnieszka Czajka, General Manager OTOMOTO/ OLX Group.

Interesujące w kontekście finansowania jest podejście kupujących do ceny samochodu. Deklarujemy, że interesują nas droższe auta, ale w praktyce przeglądamy tańsze oferty, zwłaszcza w najniższym przedziale cenowym. Na OTOMOTO najczęściej oglądamy BMW Serii 3, Audi A4 i BMW Serii 5. Co ciekawe, modele te pokrywają się z tymi, na które najczęściej użytkownicy platformy wnioskują o finansowanie. Preferencje i faktyczne decyzje zakupowe są więc spójne.

Blisko połowa wniosków o finansowanie dotyczy samochodów starszych niż 10-letnie, a średnia kwota kredytu to 45 tys. zł. Decydując się na zaciągnięcie zobowiązania, analizujemy całkowity koszt kredytu oraz wysokość przyszłej raty. Pozytywną decyzją kończy się 6 na 10 wniosków, a odsetek zgód rośnie wraz z wiekiem wnioskujących. Na finansowanie najczęściej mogą liczyć osoby od 35 do 44 lat.

Elektryki? Tak, ale głównie w firmach

Trendem, który w przyszłości będzie wpływał na polski rynek motoryzacyjny, jest elektromobilność. Pożądane zmiany zachodzą zarówno w infrastrukturze, jak i w świadomości społecznej.

W ubiegłym roku liczba osobowych i użytkowych samochodów elektrycznych jeżdżących po polskich drogach przekroczyła 80 tys. i zwiększyła się o 2 proc. w stosunku do 2023 r. Rośnie też liczba ogólnodostępnych punktów ładowania – jest ich już ponad 8,6 tys., z czego jedna trzecia to szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a pozostałe to wolne punkty prądu przemiennego (AC).

Eksperci nie mają wątpliwości, że sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce będzie rosła, a napędzać ją będą regulacje unijne oraz pojawienie się tańszych alternatyw w postaci chińskich marek. Jak wynika z danych OTOMOTO, dziś elektryki kupują jednak przede wszystkim firmy. Zakup na potrzeby prywatne jest sporadyczny, a na takie auto decydują się głównie osoby w średnim wieku i o dochodach w przedziale 8-18 tys. zł miesięcznie.

Jak wskazuje OTOMOTO, w ostatnim czasie liczba wniosków o finansowanie zakupu samochodów elektrycznych spadła. To efekt zawieszenia wypłaty środków z programu "Mój Elektryk", w którym można było otrzymać dofinansowanie leasingu. Dopłaty te są dla firm ważnym czynnikiem przemawiającym za wyborem aut z napędem elektrycznym.

Więcej interesujących wniosków na temat zakupu i finansowania aut w Polsce można znaleźć w raporcie OTOMOTO.

Źródło artykułu:money.pl

Wybrane dla Ciebie