Poradniki i mechanikaJak jeżdżą kierowcy firmowi – analiza szkoleń firmy Safe Drive

Jak jeżdżą kierowcy firmowi – analiza szkoleń firmy Safe Drive

Kobieta na lekcji jazdy autem
Kobieta na lekcji jazdy autem
Źródło zdjęć: © fot. Africa Studio/Shutterstock
Autokult Biznes
24.03.2016 09:57, aktualizacja: 30.03.2023 11:41

Firma Safe Drive przez ostatnie 11 lat przeszkoliła ponad 7000 kierowców i postanowiła podzielić się wiedzą na temat tego jak jeżdżą użytkownicy pojazdów firmowych. Poniższe wyniki stanowią interesującą, choć nie do końca optymistyczną lekturę.

Wśród uczestników szkolenia 66 proc. to mężczyźni. 95 proc. osób przejeżdża rocznie średnio 30 000 kilometrów i więcej. Przed rozpoczęciem zajęć kierowcy rozwiązywali test związany z pierwszeństwem jazdy na skrzyżowaniach. Zdaniem Jerzego Smagały z Safe Drive, zadanie wymagało zaledwie podstawowej wiedzy z tego zakresu. Niestety, aż 82,4 proc. użytkowników samochodów popełniało błędy, zatem są to potencjalni sprawcy wypadków i kolizji.

Technika jazdy

Kolejne zadanie dotyczyło odpowiedzi na ogólne pytania związane z ruchem drogowym: wyprzedzania przed przejściem dla pieszych, posługiwania się kierunkowskazami, ustąpienia pierwszeństwa pieszemu lub rowerzyście. Wynik szokuje - 49 proc. osób udzieliło nieprawidłowej odpowiedzi na więcej niż połowę pytań. Najczęstszy problem stanowi wiedza dotycząca ograniczeń prędkości, zasad związanych z zajmowaniem odpowiedniego pasa na ruchu, zachowania na rondach.

Teoria związana z techniką jazdy jest świetnie znana 15 proc. badanych. Z drugiej strony aż połowa badanych uzyskała ocenę niezadowalającą, zatem prawdopodobnie mają problemy z hamowaniem awaryjnym, oceną ile czasu potrzebuje kierowca na reakcję, jazdą na biegu neutralnym, obserwacją martwego pola. Biorąc pod uwagę, że wynik dotyczy kierowców pokonujących ponad 30 tys. kilometrów rocznie, to rezultat przerażający.

Rozmowa przez telefon w aucie

Czy fakt, że 51 proc. kierowców zdaje sobie sprawę jak bardzo szkodzi rozmowa przez telefon w samochodzie jest budujący? Zanim odpowiemy sobie na to pytanie, trzeba sobie zadać kolejne - ile osób faktycznie nie używa smartfona ani nawet zestawu głośnomówiącego? Wiedzieć to bowiem nie wszystko, trzeba jeszcze umieć wiadomości wykorzystywać... Ponad 1/3 badanych zbyt wysoko ocenia możliwości własnego organizmu i nie ma świadomości skutków zapadnięcia w krótką drzemkę za kółkiem.

Podsumowanie części teoretycznej

  • Poziom A (95-100 proc. prawidłowych odpowiedzi) – 21 proc. badanych,
  • Poziom B (85-94 proc. prawidłowych odpowiedzi) – 10 proc. badanych,
  • Poziom C (65-84 proc. prawidłowych odpowiedzi) – 35 proc. badanych,
  • Poziom D (50-64 proc. prawidłowych odpowiedzi) – 17 proc. badanych,
  • Poziom E (41-49 proc. prawidłowych odpowiedzi) – 7 proc. badanych,
  • Poziom F (do 40 proc. prawidłowych odpowiedzi) – 6 proc. badanych.

Ograniczenia prędkości w praktyce

Część praktyczna mająca na celu sprawdzenie a potem analizę jazdy kierowcy trwa w Safe Drive około 60 minut. Zdecydowanej większości (86 proc.) uczestników nie sprawiało problemów przygotowanie do jazdy. Najczęstsze błędy związane były ze złym ustawieniem kierownicy i fotela.

Niestety, praktycznie wszyscy (99,98 proc. osób) nie potrafią prawidłowo obsługiwać samochodu – trzymać odpowiednio kierownicy, kręcić nią, jedna ręka nierzadko spoczywa na dźwigni zmiany biegów (nawet jeśli pojazd ma automatyczną skrzynię). Sporo użytkowników aut ma nawyk jazdy na biegu neutralnym i wciskania sprzęgła na zakrętach.

Aż 42,6 proc. kierowców nie przestrzega ograniczeń prędkości i w nieprawidłowy sposób pokonuje skrzyżowania, szczególnie ronda. Jedna czwarta uczestników zajęć prowadzi samochody "nieczytelnie", czyli przykładowo za późno włącza kierunkowskazy, zajmuje złe miejsce na drodze przed wykonaniem manewru.

Prawie 44 proc. badanych nie zachowuje bezpiecznego odstępu od innych pojazdów, w tym rowerzystów, motocyklistów. Szczególnie często odnotowywano złą odległość z prawej strony od jednośladów. Uczestnicy szkoleń zatrzymywali się także zbyt blisko pojazdu poprzedzającego, gdy jechali w korku, mieli problemy z właściwą przestrzenią względem wyprzedzanego samochodu.

Korzystanie z lusterek

Kolejna wręcz szokująca ciekawostka, to fakt, że 95,5 proc. kierowców nieprawidłowo korzysta z lusterek lub w ogóle nie patrzy w lusterka. 12 proc. uczestników podczas zajęć dopuściło się wymuszenia pierwszeństwa, a niemal wszyscy nie kontrolują sytuacji na drodze, gdy jadą ulicą z pierwszeństwem przejazdu.

Podczas próby praktycznej kierowcy wiedzieli, że są obserwowani, a mimo to popełniali wiele błędów. Skoro mimo to wyniki były słabe, ciekawe jakie rezultaty przyniosłoby badanie przeprowadzone z wykorzystaniem ukrytej kamery…

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (6)