"Ja pukam, ty mówisz". Resorty nie chcą wziąć odpowiedzialności za tzw. szkodę całkowitą

Resort infrastruktury doskonale wie, że po drogach poruszają się wraki po tzw. szkodzie całkowitej, które nigdy nie powinny na nie wrócić. Na razie jedynie "deklaruje wsparcie" przy pracach nad nowymi przepisami, lecz zespół nad nimi debatujący nie wyszedł z żadną ciekawą inicjatywą.

Masz tanie auto, w którym wystrzeliła poduszka? Szkoda całkowita jest niemal pewna.Masz tanie auto, w którym wystrzeliła poduszka? Szkoda całkowita jest niemal pewna.
Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski
Mateusz Lubczański

W polskich przepisach nie ma dokładnej definicji szkody całkowitej. Jest za to zdefiniowana szkoda istotna. Jeśli do niej dojdzie, auto po naprawie musi przejść dodatkowe badanie techniczne. Nie ma jednak żadnego zapisu, który wskazywałby, kiedy pojazd nie kwalifikuje się do naprawy i powinien być na stałe wycofany z eksploatacji.

Taka sytuacja generuje masę patologii na rynku samochodów używanych. Z jednej strony pozwala na naprawę i sprzedaż aut w takim stanie, że nie da się ich naprawić zgodnie ze sztuką. Nie jest rzadkością import samochodów, które nie mają prawa do rejestracji w krajach zachodnich. Z drugiej strony daje ubezpieczycielom furtkę, gdzie mogą zarobić na pojeździe, który miał drobną kolizję.

"Na skrzyżowaniu delikatnie puknąłem auto, które nagle zahamowało. Uderzenie przy prędkości 7 km/h, ale tak nieszczęśliwe, że uniósł się delikatnie błotnik, który połamał przednie lampy i uruchomił poduszki powietrzne. Już w warsztacie powiedziano mi, że tak wycenią, żeby się nie opłacało naprawiać na oryginalnych częściach. Oczywiście po aukcji przeprowadzonej przez ubezpieczyciela, warsztat od razu kupił auto za dużo większe pieniądze, niż otrzymałem z polisy" – informuje jeden z czytelników.

Resort infrastruktury umywa jednak ręce, wskazując, że kwestie likwidacji szkód komunikacyjnych leżą w gestii Ministerstwa Finansów. To właśnie tam w 2017 roku działał zespół zajmujący się postulatami branży motoryzacyjnej odnośnie napraw powypadkowych.

W resorcie infrastruktury zauważono, że zasadne byłoby wprowadzenie do równania rzeczoznawców samochodowych, których ekspertyzy pozwoliłyby na kwalifikowanie wraków pojazdów jako "odpady". Z kolei "przecenione" naprawy zostałyby ukrócone. Rozmowy prowadzone w ramach podzespołu nie przełożyły się na żadne konkretne zmiany legislacyjne, a kierowcy zostali pozostawieni sami sobie.

Cała sytuacja przypomina parę dzieci przed pokojem nauczycielskim, które boją się naruszyć status quo. W końcu jedno z nich stwierdza: "ja pukam, ty mówisz".

Na razie więc trzeba być wyjątkowo czujnym przy zakupie używanego pojazdu. Warto skorzystać z usługi "Historia pojazdu", dostępnej na stronie rządowej, gdzie za darmo możemy sprawdzić historię badań technicznych oraz – od niedawna – aktualizowany przebieg pojazdu. Warto też odkodować numer VIN – indywidualny dla każdego pojazdu – i sprawdzić, czy wszystko zgadza się ze stanem rzeczywistym. Niestety, może się okazać, że zrobiliśmy "okazję" życia i kupiliśmy dwa auta w cenie jednego – niekoniecznie kompletne.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej