Instalacja LPG, czyli bardzo niskie koszty i nieskrępowane osiągi
Jeszcze kilkanaście lat temu montaż instalacji LPG wiązał się z wyrzeczeniami, ale dziś samochód zasilany gazem jest nie tylko dynamiczny i oszczędny, ale również ekologiczny – nic dziwnego, że popularność pojazdów z taką instalacji stale rośnie.
20.09.2021 | aktual.: 14.03.2023 15:06
Dlaczego LPG i dlaczego akurat dzisiaj? Chociażby z tego powodu, że ceny paliw na stacjach utrzymują się od dłuższego czasu na bardzo wysokim poziomie i nic nie wskazuje na to, że sytuacja ta może się szybko zmienić. Autogaz jest ponad dwukrotnie tańszy od benzyny 95-oktanowej i chociaż jego ceny również poszybowały w górę, to nadal jest to najbardziej opłacalny wybór wśród paliw alternatywnych. Jest tak mimo tego, że samochód z LPG zużywa około o 20–30 proc. więcej gazu niż benzyny. Ale nadal wybór LPG oznacza dla kierowców sporą oszczędność.
Rosnąca w ostatnich latach popularność samochodów zasilanych gazem LPG nie zamierza zwalniać. Liczba aut zasilanych takim paliwem rośnie każdego roku o 2–4%, powiększając ogólną, wysoką liczbę aut poruszających się po polskich drogach – według statystyk aż 15% wszystkich aut jeżdżących w naszym kraju zasilanych jest właśnie gazem. To spora wartość, przekładająca się na niemal 3 miliony aut. Wśród ich właścicieli większość z pewnością jest zadowolonych z wyboru, natomiast osoby, które nie korzystały nigdy z instalacji lub bazują na wiedzy sprzed kilkunastu lat, powielają mity i stereotypy niemające dziś wiele wspólnego z rzeczywistością. Dziś technika instalacji LPG wygląda całkiem inaczej.
Czym jest sekwencyjna instalacja LPG?
Taki rodzaj instalacji gazowej jest dzisiaj najpopularniejszy, szczególnie wśród nowych i prawie nowych samochodów. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta – instalacja sekwencyjna, szczególnie renomowanych marek jak STAG, jest dzisiaj najbardziej precyzyjna, pozwala na bardziej efektywne spalanie gazu, a przede wszystkim zapewnia bardzo wysoką kulturę pracy i osiągi, które w zasadzie niczym nie różnią się od osiągów samochodu, gdy jego silnik zasilany jest benzyną.
Dlaczego więc wielu kierowców nadal uważa, że silnik z instalacją gazową nie pracuje tak równo, jak "na benzynie" i nie zapewnia porównywalnych osiągów? To oczywiście mit, który ciągnie się za autami z gazem od kilkunastu lat, kiedy to pojazdy z instalacją LPG nieco odstawały od seryjnych, spalinowych modeli. Było tak dlatego, że zamiast sekwencyjnego wtrysku paliwa stosowano prostsze i mniej skuteczne tzw. instalacje mikserowe. Ich działanie polegało na tym, że gaz był podawany do silnika poprzez tzw. mikser, co ograniczało przepływ zasysanego powietrza do kolektora – stąd pojawiał się zazwyczaj właśnie 10–20 proc. spadek osiągu samochodu.
Dzisiaj jednak stosuje się instalacje sekwencyjne, które dzięki zaawansowanym technicznie wtryskiwaczom ze sterowaniem elektronicznym – w niczym nieustępującym wtryskiwaczom w seryjnych samochodach spalinowych – podają gaz bezpośrednio do kolektora ssącego. Wtrysk gazu jest stale monitorowany i regulowany przez moduł sterujący, przez co czas otwarcia wtryskiwaczy jest dobierany automatycznie w czasie rzeczywistym, w zależności od np. obciążenia silnika. To właśnie dzięki temu samochody z instalacją gazową zapewniają dzisiaj kierowcy takie same osiągi jak wtedy, kiedy ich silnik przestawiamy na zasilanie benzyną. Dla kierowców, którzy zdecydowali się na sekwencyjną instalację LPG, był to jeden z głównych argumentów stojących za tą decyzją.
Nie trać osiągów i otrzymaj gwarancję, czyli instalacja firmy STAG
Samochód z instalacją gazową ma sporo zalet, ale dwie z nich są najważniejsze i trafiają do gustu największej liczby kierowców. Po pierwsze, jak już wspomnieliśmy – auto zasilane gazem LPG jest po prostu znacznie oszczędniejsze. W zależności od cen obu paliw i od stylu jazdy kierowcy można założyć, że oszczędność podczas zasilania silnika gazem zamiast benzyną sięga ok. 40 proc. Kiedy przeliczymy, ile kosztuje nas tankowanie samochodu, okaże się, że mowa o niebagatelnych oszczędnościach.
Po drugie – gaz jest paliwem znacznie mniej szkodliwym, chociażby z tego powodu, że podczas jego spalania nie powstają cząstki stałe, a więc rodzaj spalin bardzo toksycznych dla ludzkiego układu oddechowego. Z tego powodu – i za sprawą tego, że podczas spalania gazu emitowane jest mniej dwutlenku węgla – samochody z LPG uznawane są za bardziej ekologiczne od takich, których silniki zasila się benzyna lub olejem napędowym. W dzisiejszych czasach taka cecha jest szalenie ważna.
Jaką instalację LPG wybrać? Trzeba być uważnym i wybierać tylko certyfikowanych producentów. Wspomniana firma STAG jest jedną z nich, czego potwierdzeniem jest fakt, że marka ma własną sieć Autoryzowanych Serwisów i kadrę przeszkolonych pracowników, a także dysponuje zaawansowaną techniką – warto wspomnieć, że firma posiada własne Centrum Badawczo-Rozwojowe – co pozwala oferować instalacje LPG także do aut z silnikami Diesla oraz do hybryd. Jednak co ważniejsze, marka STAG daje nawet 5-letnią gwarancję na swoją instalację. To też ważny argument przemawiający za wyborem LPG.