Instalacja LPG, czyli bardzo niskie koszty i nieskrępowane osiągi

Jeszcze kilkanaście lat temu montaż instalacji LPG wiązał się z wyrzeczeniami, ale dziś samochód zasilany gazem jest nie tylko dynamiczny i oszczędny, ale również ekologiczny – nic dziwnego, że popularność pojazdów z taką instalacji stale rośnie.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Julian Grabowski

Dlaczego LPG i dlaczego akurat dzisiaj? Chociażby z tego powodu, że ceny paliw na stacjach utrzymują się od dłuższego czasu na bardzo wysokim poziomie i nic nie wskazuje na to, że sytuacja ta może się szybko zmienić. Autogaz jest ponad dwukrotnie tańszy od benzyny 95-oktanowej i chociaż jego ceny również poszybowały w górę, to nadal jest to najbardziej opłacalny wybór wśród paliw alternatywnych. Jest tak mimo tego, że samochód z LPG zużywa około o 20–30 proc. więcej gazu niż benzyny. Ale nadal wybór LPG oznacza dla kierowców sporą oszczędność.

Rosnąca w ostatnich latach popularność samochodów zasilanych gazem LPG nie zamierza zwalniać. Liczba aut zasilanych takim paliwem rośnie każdego roku o 2–4%, powiększając ogólną, wysoką liczbę aut poruszających się po polskich drogach – według statystyk aż 15% wszystkich aut jeżdżących w naszym kraju zasilanych jest właśnie gazem. To spora wartość, przekładająca się na niemal 3 miliony aut. Wśród ich właścicieli większość z pewnością jest zadowolonych z wyboru, natomiast osoby, które nie korzystały nigdy z instalacji lub bazują na wiedzy sprzed kilkunastu lat, powielają mity i stereotypy niemające dziś wiele wspólnego z rzeczywistością. Dziś technika instalacji LPG wygląda całkiem inaczej.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© Fot. Adobe Stock Images

Czym jest sekwencyjna instalacja LPG?

Taki rodzaj instalacji gazowej jest dzisiaj najpopularniejszy, szczególnie wśród nowych i prawie nowych samochodów. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta – instalacja sekwencyjna, szczególnie renomowanych marek jak STAG, jest dzisiaj najbardziej precyzyjna, pozwala na bardziej efektywne spalanie gazu, a przede wszystkim zapewnia bardzo wysoką kulturę pracy i osiągi, które w zasadzie niczym nie różnią się od osiągów samochodu, gdy jego silnik zasilany jest benzyną.

Dlaczego więc wielu kierowców nadal uważa, że silnik z instalacją gazową nie pracuje tak równo, jak "na benzynie" i nie zapewnia porównywalnych osiągów? To oczywiście mit, który ciągnie się za autami z gazem od kilkunastu lat, kiedy to pojazdy z instalacją LPG nieco odstawały od seryjnych, spalinowych modeli. Było tak dlatego, że zamiast sekwencyjnego wtrysku paliwa stosowano prostsze i mniej skuteczne tzw. instalacje mikserowe. Ich działanie polegało na tym, że gaz był podawany do silnika poprzez tzw. mikser, co ograniczało przepływ zasysanego powietrza do kolektora – stąd pojawiał się zazwyczaj właśnie 10–20 proc. spadek osiągu samochodu.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© Fot. Adobe Stock Images

Dzisiaj jednak stosuje się instalacje sekwencyjne, które dzięki zaawansowanym technicznie wtryskiwaczom ze sterowaniem elektronicznym – w niczym nieustępującym wtryskiwaczom w seryjnych samochodach spalinowych – podają gaz bezpośrednio do kolektora ssącego. Wtrysk gazu jest stale monitorowany i regulowany przez moduł sterujący, przez co czas otwarcia wtryskiwaczy jest dobierany automatycznie w czasie rzeczywistym, w zależności od np. obciążenia silnika. To właśnie dzięki temu samochody z instalacją gazową zapewniają dzisiaj kierowcy takie same osiągi jak wtedy, kiedy ich silnik przestawiamy na zasilanie benzyną. Dla kierowców, którzy zdecydowali się na sekwencyjną instalację LPG, był to jeden z głównych argumentów stojących za tą decyzją.

Nie trać osiągów i otrzymaj gwarancję, czyli instalacja firmy STAG

Samochód z instalacją gazową ma sporo zalet, ale dwie z nich są najważniejsze i trafiają do gustu największej liczby kierowców. Po pierwsze, jak już wspomnieliśmy – auto zasilane gazem LPG jest po prostu znacznie oszczędniejsze. W zależności od cen obu paliw i od stylu jazdy kierowcy można założyć, że oszczędność podczas zasilania silnika gazem zamiast benzyną sięga ok. 40 proc. Kiedy przeliczymy, ile kosztuje nas tankowanie samochodu, okaże się, że mowa o niebagatelnych oszczędnościach.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© Fot. Adobe Stock Images

Po drugie – gaz jest paliwem znacznie mniej szkodliwym, chociażby z tego powodu, że podczas jego spalania nie powstają cząstki stałe, a więc rodzaj spalin bardzo toksycznych dla ludzkiego układu oddechowego. Z tego powodu – i za sprawą tego, że podczas spalania gazu emitowane jest mniej dwutlenku węgla – samochody z LPG uznawane są za bardziej ekologiczne od takich, których silniki zasila się benzyna lub olejem napędowym. W dzisiejszych czasach taka cecha jest szalenie ważna.

Jaką instalację LPG wybrać? Trzeba być uważnym i wybierać tylko certyfikowanych producentów. Wspomniana firma STAG jest jedną z nich, czego potwierdzeniem jest fakt, że marka ma własną sieć Autoryzowanych Serwisów i kadrę przeszkolonych pracowników, a także dysponuje zaawansowaną techniką – warto wspomnieć, że firma posiada własne Centrum Badawczo-Rozwojowe – co pozwala oferować instalacje LPG także do aut z silnikami Diesla oraz do hybryd. Jednak co ważniejsze, marka STAG daje nawet 5-letnią gwarancję na swoją instalację. To też ważny argument przemawiający za wyborem LPG.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

"Drift-Stop" na ulicach polskich miast. Posypały się mandaty
"Drift-Stop" na ulicach polskich miast. Posypały się mandaty
Będzie nowa obwodnica przy granicy. Wiemy kiedy
Będzie nowa obwodnica przy granicy. Wiemy kiedy
Ruszyła akcja policji. Będzie trwała przez tydzień
Ruszyła akcja policji. Będzie trwała przez tydzień
Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Test: Toyota Hilux GR Sport II – dokładnie taka, jak trzeba
Test: Toyota Hilux GR Sport II – dokładnie taka, jak trzeba
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni