Honda z ambitnymi planami elektryfikacji. Hybrydowa CR-V to dopiero początek

Może się wydawać, że Honda przespała hybrydowo-elektryczną rewolucję. Konkurencja z Japonii, a nawet Korei, już od jakiegoś czasu oferuje ekologiczne i oszczędne auta. Honda jednak w tym czasie przygotowywała się do ofensywy, a jej plany są ambitne.

Obraz
Mateusz Lubczański

Wystarczy powiedzieć, że Takahiro Hachigo, dyrektor generalny Hondy, potwierdził odważną strategię producenta. Do 2030 roku japońska marka chce zwiększyć globalną sprzedaż hybryd i e-samochodów. Wówczas 2/3 Hond wyjeżdżających z salonu ma wykorzystywać energię elektryczną do przemieszczania się.

Biorąc pod uwagę, że konkurencja już od kilkunastu lat inwestuje w hybrydy, założenia strategiczne Hondy robią wrażenie. Pierwsze efekty intensywnej pracy już jednak widać. Podczas zakończonego niedawno salonu samochodowego we Frankfurcie Japończycy pokazali uroczy koncept Urban EV. Retro design połączony jest z nowoczesną technologią.

Wnętrze konceptu Urban EV
Wnętrze konceptu Urban EV © Honda

Panoramiczny ekran rozciąga się w Urban EV na całej szerokości wnętrza. Nie jest to jednak zimne, nieprzyjazne miejsce, bowiem projektanci zdecydowali się na wykorzystanie sporej ilości drewna. Auto jest krótsze od znanego u nas modelu Jazz, jednak bez problemu mieści cztery osoby. Na drogach Starego Kontynentu pojawi się już w 2019 roku.

Co przed Japończykami?

Tempo Hondy robi wrażenie. Już niedługo pierwsi zwiedzający pojawią się na salonie samochodowym w Tokyo. Również i tam nie zabraknie kolejnego konceptu marki. Tym razem Japończycy chcą zelektryfikować segment w którym czują się doskonale. Sportowa propozycja Hondy będzie klasycznym coupe z mocno zarysowanymi błotnikami. Pierwsze szkice zdradzają też obecność kwadratowych świateł wykonanych w technologii LED. Płyta podłogowa zostanie przejęta z Urban EV. To wskazuje, że Honda opracowała bazę dla całej rodziny elektryków.

Szkic sportowego modelu Hondy
Szkic sportowego modelu Hondy © Honda

Zanim jednak skupimy się na samochodach "tankowanych" z gniazdka, warto zauważyć, że segment hybrydowych SUV-ów może być podbity przez nową CR-V. Zaprojektowana od podstaw generacja będzie dostępna w wersji benzynowo-elektrycznej. Pod maską znajdziemy dwulitrowy silnik pracujący w cyklu Atkinsona (z legendarnym systemem VTEC), współpracujący z motorem elektrycznym.

Układ napędowy nie wymaga skrzyni biegów. Zamiast tego zdecydowano się na jednostopniową przekładnię pozwalającą na płynne przenoszenie momentu obrotowego pomiędzy kolejnymi elementami. Samochód automatycznie decyduje o wyborze trybu jazdy, ładując lub też wykorzystując zgromadzoną w bateriach energię.

Honda CR-V w wersji hybrydowej
Honda CR-V w wersji hybrydowej © Honda

Nowa Honda CR-V będzie musiała powalczyć z dostępną już od dłuższego czasu Toyotą RAV4 Hybrid. O ile jednak Toyota dalej sprzedaje samochody z silnikiem Diesla, tak Honda zrezygnowała z ich obecności w tej klasie. Trudno się dziwić, bowiem wysokoprężne jednostki tracą w tabelkach sprzedaży w Europie.

Czego możemy spodziewać się w najbliższym czasie? Po wprowadzeniu na rynek hybrydowej CR-V, Honda najprawdopodobniej będzie eksperymentować z modelem Civic. Jeśli 2/3 nowych Hond ma być eko, kompaktowy model odgrywa w tym planie kluczową rolę.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Doskonała jazda Verstappena w Austin i kiepski weekend McLarena
Doskonała jazda Verstappena w Austin i kiepski weekend McLarena
Silnik Mercedesa 2.1d (OM 651) - wtopa czy dobry wybór?
Silnik Mercedesa 2.1d (OM 651) - wtopa czy dobry wybór?
​Analiza: Gwałtowny wzrost rejestracji na polskim rynku. Najważniejsi gracze komentują, czy to na pewno zasługa aut elektrycznych i chińskich
​Analiza: Gwałtowny wzrost rejestracji na polskim rynku. Najważniejsi gracze komentują, czy to na pewno zasługa aut elektrycznych i chińskich
Czyli jednak się da. Obniżyli cenę SUV-a o prawie 25 tys. zł
Czyli jednak się da. Obniżyli cenę SUV-a o prawie 25 tys. zł
Prawie 14 tys. zł taniej. Jedno z ulubionych aut Polaków na wyprzedaży
Prawie 14 tys. zł taniej. Jedno z ulubionych aut Polaków na wyprzedaży
Sejm zdecydował - odebranie prawa jazdy również za szaleństwa poza terenem zabudowanym
Sejm zdecydował - odebranie prawa jazdy również za szaleństwa poza terenem zabudowanym