Używana Honda CR‑X del Sol - typowe awarie i problemy
Wśród młodych kierowców jest spora grupa entuzjastów Hondy CR-X II. Niestety to auto ma już swoje lata i coraz trudniej znaleźć zadbany egzemplarz. Swego rodzaju alternatywą dla tego modelu jest jego następca, czyli CR-X del Sol - może nie jest już tak szybki jak poprzednik, ale za to równie dobrze się prowadzi. Ponadto to jedno z tańszych aut na rynku, w którym poczujecie wiatr we włosach.
16.03.2013 | aktual.: 30.03.2023 10:19
Dane techniczne
Auto miało zastąpić II generację CR-Xa, w praktyce było jednak zupełnie innym samochodem. Nazwa związana jest przede wszystkim z otwieranym dachem i po hiszpańsku oznacza „słońca” lub „słoneczna”. W zależności od rynku oraz rocznika samochód sprzedawany był również pod takimi nazwami jak: Civic del Sol, del Sol oraz po prostu CR-X.
Trzy lata po premierze europejska wersja auta została nieco odświeżona. Co się zmieniło? Poliftingowa odmiana ESi otrzymała standardowo ABS dostępny dotychczas tylko w topowej wersji VTi, odświeżona konstrukcja ma także nową kierownicę z poduszką powietrzną. To najważniejsze z przeprowadzonych modyfikacji, od tego czasu samochód produkowany był jeszcze do 1998 roku.
Hondę CR-X del Sol wytwarzano w trzech japońskich miastach: Suzuka, Sayama i Tochigi. Pośredni następca auta zadebiutował na rynku dopiero 2010 roku pod nową nazwą CR-Z.
Silniki
- R4 1,6 VTEC SOHC (125 KM) wersja ESi
- R4 1,6 VTEC DOHC (158 KM) wersja VTi
Decydując się na Hondę CR-X del Sol młodzi kierowcy oczekują od tego auta przed wszystkim ponadprzeciętnych osiągów i stosunkowo rozsądnego zużycia paliwa, to teoria, a jak wygląda praktyka? Jeżeli chodzi o osiągi to nie ma co liczyć na doznania rodem z NSXa, bo modelowi del Sol znacznie bliżej do Prelude. W wersji ESi sprint od zera do 100 km/h trwa 9,2 s lub 12 s jeśli zdecydujecie się na przekładnie automatyczną. Wybór jest więc oczywisty. Prędkość maksymalna to zaledwie 190 km/h. Spalanie podczas jazdy miejskiej w zależności od rodzaju skrzyni biegów to od 8,5 do 9,4 l/100 km na korzyść manuala.
Znacznie lepszą propozycją jest jednak mocniejsza odmiana VTi, która pierwszą setkę osiąga w 8,5 s zużywając przy tym 9,2 l/100 km w mieście. Wskazówka prędkościomierza zatrzymuje się tutaj na 200 km/h. Różnice w osiągach może nie są zbyt duże, ale w usportowionym aucie lepiej jest przecież mieć więcej KM niż mniej zwłaszcza jeśli będzie to okupione tylko odrobinę większym spalaniem.
Osiągi i konsumpcja paliwa to jednak nie wszystko równie ważna jest jeszcze trwałości jednostek napędowych. Jak na konstrukcje Hondy przystało obydwa silniki to bardzo solidne motory, które nie borykają się z poważnymi awariami, ale mają swoje przypadłości typowe dla japońskich benzyniaków.
Chodzi oczywiście o nadmierne spalanie oleju silnikowego, aby uniknąć zatarcia jednostki trzeba znacznie częściej kontrolować jego poziom. Należy też co 100 000 km wymieniać pasek rozrządu, a najlepiej zrobić to od razu po nabyciu auta – niestety dla wielu kupujących nadal nie jest to takie oczywiste.
Dane techniczne
Warto pamiętać o tym, że ta druga opcja na rynku europejskim była oferowana tylko w wersji ESi. Zawieszenie Hondy CR-X del Sol to zarówno z tyłu jak i z przodu nowoczesne układy wielowahaczowe. Auto tak samo zresztą jak większość sportowych i usportowionych japońskich konstrukcji nie brało udziału w testach zderzeniowych Euro NCAP.
Awaryjność
Kierowcy jeżdżący tego typu samochodami raczej ich nie oszczędzają, a w tym modelu dynamicznej jazdy nie wytrzymują synchronizatory skrzyni biegów oraz łożysko na wałku sprzęgłowym. Agresywne prowadzenie znacznie przyśpiesza też zużycie sprzęgła, a w niektórych egzemplarzach spotykane są jeszcze przypadki uszkodzenia pompy odpowiedzialnej za jego działanie. Od czasu do czasu szwankuje moduł systemu ABS. Samochód ma też kilka drobnych niedomagań.
Jakich? Użytkownicy Hondy del Sol narzekają na nietrwałe uszczelki drzwi, które często przepuszczają wodę do wnętrza kabiny. Jeśli zbyt mocno pociągniecie za wewnętrzne klamki drzwi to szybko je połamiecie – zostały wykonane z plastiku o bardzo słabej jakości. Irytujący jest także skrzypiący zdejmowany dach typu targa. Uwaga! W egzemplarzach z opcjonalnym elektrycznym mechanizmem jego składania mogą szwankować czujniki i inne jego podzespoły.
Naszym zdaniem
Doskonały układ zawieszenia sprzyjający dynamicznej jeździe, wzorowa niezawodność oraz rewelacyjna charakterystyka silników VTEC. Jest jeszcze coś o czym większość osób w przeciętnych autach może sobie tylko pomarzyć, czyli zdejmowany dach typu targa.
Samochód ma jednak swoje wady. Sportowa sylwetka mocno ogranicza pojemność bagażnika, który jest bardzo symboliczny. Piętą achillesową del Sol jest również mało wyrafinowane nieco przyciasne wnętrze, gdzie wyraźnie brakuje schowków w drzwiach. Istotnym mankamentem są również wysokie ceny niektórych podzespołów i szybko postępująca korozja. Najtańsze używane egzemplarze tego modelu oferowane są na rynku aut wtórnych już za około 4000 zł, za te naprawdę zadbane sprzedający chcą ponad 9000 zł.