Gwarancja na samochód – na co zwracać uwagę
Gwarancja to okres lub przebieg, w którym producent zapewnia bezawaryjne działanie samochodu. Jeśli wystąpi usterka, zobowiązuje się ją usunąć na własny koszt lub wymienić samochód na nowy - wolny od wad. Z perspektywy klienta jest to kuszące, dlatego warunki gwarancji są często decydujące przy wyborze nowego samochodu.
18.07.2014 | aktual.: 30.03.2023 11:55
Doskonale wiedzą o tym producenci. Spośród całej gamy marek stosujących dwuletni okres ochronny gwarantowany prawnie wybijają się producenci oferujący rozszerzone warunki gwarancji. Jednym z nich jest Toyota, u której trzyletnia mechaniczna ochrona gwarancyjna jest standardem już od lat 90. Jeszcze lepsze warunki można otrzymać, gdy klient zdecyduje się na auto z napędem hybrydowym. Takie pojazdy z gamy Toyoty posiadają aż pięcioletnią gwarancję na napęd ograniczoną przebiegiem 100 000 kilometrów.
Inne marki oferują nawet dłuższą gwarancję. Problemy zaczynają się jednak w momencie interpretacji i stwierdzenia czy awaria danego podzespołu jest wadą fabryczną, czy naturalnym następstwem eksploatacji. Producenci kuszą długą gwarancją, ale zazwyczaj niechętnie wywiązują się z jej postanowień. Dlatego często to właśnie nabywca zmuszony jest udowodnić, że problem wystąpił z przyczyny błędnego projektu lub wady montażowej, a nie z powodu niewłaściwej eksploatacji.
Problem jest także w tym, że tak długie okresy gwarancyjne podlegają zazwyczaj wyłączeniom, których naprawy gwarancyjne nie dotyczą. Wyłączenia to nic innego jak lista elementów, wobec których gwarancja nie obowiązuje i tym samym nabywca nie może ubiegać się o ich naprawy w momencie awarii lub zużycia. Na liście znajdują się np. filtry, pióra wycieraczek, żarówki, smary, oleje, płyny, klocki hamulcowe, szczęki hamulcowe, paski napędowe, bezpieczniki, opony, tarcze sprzęgła, regulacje silnika czy geometrii zawieszenia.
Na polskim rynku, pod względem długości okresu gwarancyjnego, zdecydowanie wyróżnia się Kia. Oferuje ona gwarancję mechaniczną na okres siedmiu lat. Ciekawie skonstruowane jest ograniczenie przebiegu – nie występuje w ciągu pierwszych trzech lat, ale po ich przekroczeniu nakładany jest limit 150 000 kilometrów.
Zużycie eksploatacyjne definiowane jest w Kii w odniesieniu do wady fabrycznej. Jeśli wada wystąpi do pierwszego przeglądu gwarancyjnego, to uznawana jest za fabryczną i podlega bezpłatnej wymianie, jeśli jednak wystąpi później, to klasyfikowana jest jako następstwo eksploatacji i może być usunięta jedynie na koszt klienta.
Atrakcyjne warunki gwarancji przyciągają też kupujących do salonów Hyundaia. Jego modele, choć często bliźniacze z Kią, posiadają pięcioletni okres gwarancyjny. Tutaj jednak nie ma ograniczenia przebiegu, a gwarancja dotyczy całego samochodu, z wyjątkiem podzespołów eksploatacyjnych. Hyundai stosuje program 3x5, który obejmuje dodatkowo także pięć lat usługi assistance na terenie Polski i za granicą, którego minimalny zakres to holowanie do najbliższego serwisu marki.
Podczas gwarancji klient może liczyć także na bezpłatną kontrolę techniczną samochodu. Kontrole odbywają się co roku i dotyczą sprawdzenia poziomu oleju silnikowego, poziomu płynu chłodzącego, stanu i ciśnienia ogumienia, sprawdzenie stanu klocków hamulcowych oraz ocenę stanu nadwozia.
Na polskim rynku wyróżnić można jeszcze Isuzu, które stosuje w Polsce lepsze warunki gwarancji niż w innych krajach. U nas gwarancja rozszerzona jest do pięciu lat i 150 000 kilometrów, przy czym ograniczenie przebiegu nie występuje w pierwszym roku eksploatacji. Wyłączenia są w tym przypadku typowe dla warunków gwarancyjnych.
Wśród grona producentów oferujących trzyletnią ochronę gwarancyjną jest wspomniana Toyota oraz Honda. Ta druga marka oferuje ochronę przez pierwsze 100 000 kilometrów, z pominięciem części eksploatacyjnych. Ciekawostką jest wydłużenie okresu gwarancyjnego na układ wydechowy – Honda daje tutaj nabywcy aż pięć lat spokoju. Dodatkowe wydłużenie gwarancji obejmuje także hybrydowy układ napędowy w modelu Jazz – 8 lat z ograniczeniem 160 000 kilometrów.
Wśród innych marek, oferujących trzyletnią ochronę, jest także Infiniti czy Lexus. Większość producentów oferuje jednak standardową, wymaganą prawnie, dwuletnią ochronę bez limitu przebiegu. Jednak i tutaj można odnaleźć odbiegające od normy zapisy.
Dotyczą one zazwyczaj kraju obowiązywania gwarancji, Volvo ogranicza gwarancję jedynie do terytorium Polski oraz pierwszego właściciela. Z kolei inne marki honorują gwarancję także dla pojazdów sprowadzonych z innych krajów (także z USA). Wtedy obowiązują zapisy gwarancyjne dla rynku polskiego. Różnice są istotne i zawsze warto je dokładnie sprawdzić przed kupnem.
Niektóre marki jak np. Toyota wprowadzają możliwość płatnego rozszerzenia gwarancji nawet o dodatkowe pięć lat i pół miliona kilometrów. Często klient może wykupić rozszerzenie gwarancji wraz z odpowiadającym mu planem serwisowym obejmującym wszelkie eksploatacyjne czynności serwisowe wypadające przez wykupiony dodatkowo okres czasu lub przebieg.
Gwarancja bezawaryjności to jeden z kluczowych elementów, który powinien być brany pod uwagę podczas wyboru samochodu. Przed podjęciem decyzji warto jednak przyjrzeć się szczegółom i wyłączeniom danego świadczenia. Pakiet gwarancyjny dobrze dobrany pod potrzeby użytkownika może zapewnić mu to, co ceni sobie najbardziej - święty spokój.
Materiał powstał przy współpracy z marką Toyota.