GP Chin: pierwsze zwycięstwo Mercedesa

GP Chin: pierwsze zwycięstwo Mercedesa

GP Chin: pierwsze zwycięstwo Mercedesa
Bartosz Pokrzywiński
15.04.2012 12:00, aktualizacja: 18.04.2023 11:25

Po wczorajszych kwalifikacjach i naprawdę dobrym tempie w treningach, Mercedes miał dzisiaj pierwszą realną szansę na zwycięstwo. W Grand Prix Chin na torze pod Szanghajem kluczową rolę odegrał dobór opon oraz strategia. Kto podejmował najlepsze decyzje?

Po wczorajszych kwalifikacjach i naprawdę dobrym tempie w treningach, Mercedes miał dzisiaj pierwszą realną szansę na zwycięstwo. W Grand Prix Chin na torze pod Szanghajem kluczową rolę odegrał dobór opon oraz strategia. Kto podejmował najlepsze decyzje?

Start przebiegł zaskakująco spokojnie. Dwa Mercedesy stojące w pierwszej linii wystrzeliły do przodu, a tuż za nimi podążał McLaren Jensona Buttona, śledzony przez Kimiego Raikkonena oraz Lewisa Hamiltona, który zdołał odzyskać jedną pozycję po cofnięciu na starcie ze względu na zmianę skrzyni biegów. Nico Rosberg bardzo powoli oddalał się od stawki, którą blokował Schumacher.

Okazało się, że na torze pod Szanghajem podczas jazdy z wyścigowym tempem opony zużywają się stosunkowo szybko. Pierwsze zmiany ogumienia miały miejsce już w okolicy 9. okrążenia, kiedy to Mark Webber zjechał do boksów. Pierwszym i jednocześnie jedynym pechowcem, który nie dojechał do mety w Chinach był Michael Schumacher. Po wyjechaniu z boksów okazało się, że jedno z kół srebrnego Mercedesa siedmiokrotnego mistrza świat jest źle dokręcone. Schumi zaparkował bolid na poboczu i poszedł kibicować Rosbergowi. Za ten incydent zespół został ukarany grzywną w wysokości 5000 euro.

Nie trzeba było długo czekać na kolejną zmianę Webbera, który ponownie pojawił się w boksach na 22. okrążeniu. Przez moment na czoło stawki wysunął się Jenson Button, który dwa pierwsze stinty jechał na oponach wykonanych z miękkiej mieszanki. Później okazało się jednak, że Nico Rosberg miał zaplanowane tylko dwa postoje, co było dla Buttona niemiłym zaskoczeniem. Tej samej sztuki próbował Kimi Raikkonen, jednak pod koniec wyścigu opony w jego Lotusie były w tak fatalnym stanie, że spadł on z 2. na 14. pozycję.

Obraz

Do walki włączył się także Sebastian Vettel, który również radził sobie nieźle i ostatecznie ukończył rywalizację na 5. miejscu, tuż za swoim kolegą z zespołu. Całkiem przyzwoity rezultat, biorąc pod uwagę, że Vettel nie awansował do Q3. Rozczarowaniem jest postawa Kamui Kobayashiego. Japończyk ruszał do wyścigu z drugiej linii, jednak łatwo dał się ograć tuż po starcie. Honor Saubera przez moment spoczywał w rękach Sergio Pereza, który szaleńczo bronił się przed atakami Lewisa Hamiltona ściganego przez Fernando Alonso.

Ostatecznie tylko Kobayashi zdobył jeden jedyny punkcik. Czołówka dojechała do mety bez większych zmian. Pewnie zwyciężył Nico Rosberg, a za nim finiszował Jenson Button. Lewis Hamilton miał dzisiaj pracowity dzień, jednak dzięki błędowi taktycznemu Lotusa, udało mu się stanąć na podium.

Słowa uznania należą się także Romainowi Grosjeanowi, za bardzo wysokie 6. miejsce. Fernando Alonso ukończył wyścig dopiero na 9. pozycji. Chyba wszystkim widzom jest odrobinę żal tych dwóch czerwonych bolidów. Po Grand Prix Chin, liderem w klasyfikacji generalnej jest Lewis Hamilton, który ma 2 punkty przewagi nad Jensonem Buttonem i 8 punktów przewagi nad Fernando Alonso.

To był naprawdę dobry wyścig. Warto też zwrócić uwagę na bezawaryjność bolidów. Jeszcze w 2007 czy w 2008 roku było nie do pomyślenia, że nikt nie wycofuje się z wyścigu na skutek awarii silnika lub skrzyni biegów, podczas gdy w sezonie 2011 oraz w tym roku, naprawdę rzadko możemy obserwować kłęby dymu wydobywające się spod pokrywy silnika.

Klasyfikacja GP Chin

Pozycja  KierowcaZespółCzasPunkty
  1.  Nico RosbergMercedes1:36:26,92925
  2.  Jenson ButtonMcLaren+ 20,6 s.18
  3.  Lewis HamiltonMcLaren+ 26,0 s.15
  4.  Mark WebberRed Bull+ 27,9 s.12
  5.  Sebastian VettelRed Bull+ 30,4 s.10
  6.  Romain GrosjeanLotus+ 31,4 s.8
  7.  Bruno SennaWilliams+ 34,5 s.6
  8.  Pastor MaldonadoWilliams+ 35,6 s.4
  9.  Fernando AlonsoFerrari+ 37,2 s.2
  10.  Kamui KobayashiSauber+ 38,7 s.1
  11.  Sergio PerezSauber+ 41,0 s.
  12.  Paul di RestaForce India+ 42,2 s.
  13.  Felipe MassaFerrari+ 42,7 s.
  14.  Kimi RaikkonenLotus+ 50,5 s.
  15.  Nico HulkenbergForce India+ 51,2 s.
  16.  Jean Eric VergneToro Rosso+ 51,7 s.
  17.  Daniele RicciardoToro Rosso+ 63,1 s.
  18.  Witalij PietrowCaterham+ 1 okr.
  19.  Timo GlockMarussia+ 1 okr.
  20.  Charles PicMarussia+ 1 okr.
  21.  Pedro de la RosaHRT+ 1 okr.
  22.  Narain KarthikeyanHRT+ 2 okr.
  23.  Heikki KovalainenCaterham+ 3 okr.
  24.  Michael SchumacherMercedes+ 44 okr.

Klasyfikacja generalna kierowców

KierowcaKrajZespółPunkty
 1.Lewis HamiltonWielka BrytaniaMcLaren45
 2.Jenson ButtonWielka BrytaniaMcLaren43
 3.Fernando AlonsoHiszpaniaFerrari37
 4.Mark WebberAustraliaRed Bull36
 5.Sebastian VettelNiemcyRed Bull28
 6.Nico RosbergNiemcyMercedes25
 7.Sergio PerezMeksykSauber22
 8.Kimi RaikkonenFinlandiaLotus16
 9.Bruno SennaBrazyliaWilliams14
 10.Kamui KobayashiJaponiaSauber9
 11.Romain GrosjeanFrancjaLotus8
 12.Paul di RestaSzkocjaForce India7
 13.Jean-Eric VergneFrancjaToro Rosso4
 14.Pastor MaldonadoWenezuelaWilliams4
 15.Daniel RicciardoAustraliaToro Rosso2
 16. Nico HulkenbergNiemcyForce India2
 17. Michael SchumacherNiemcyMercedes1
 18. Felipe MassaBrazyliaFerrari0
 19. Timo GlockNiemcyMarussia0
 20. Charles PicFrancjaMarussia0
 21. Witalij PietrowRosjaCaterham0
 22. Heikki KovalainenFinlandiaCaterham0
 23. Pedro de la RosaHiszpaniaHRT F10
 24. Narain KarthikeyanIndieHRT F10
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)