Giełda klasyków: Wyścigowe legendy w Paryżu
W nadchodzącym tygodniu oczy miłośników klasycznych samochodów z pewnością będą skupione na Paryżu. Już 5 lutego odbędzie się licytacja RM Auctions, 6 lutego licytować będzie Bonhams, 7 i 8 z kolei - Artcurial Motorcars organizuje Retromobile 2014 i Solo Alfa - kolejne dwie aukcje, na których wręcz przebierać możemy wśród przepięknych okazów.
02.02.2014 | aktual.: 08.10.2022 09:43
RM Auctions zachwyca wspaniałym doborem samochodów wyścigowych. Zestawione od lat 30-tych do czasów dzisiejszych pokazują przepiękny przekrój maszyn stworzonych do tego, by jak najszybciej przemieszczać się po torach całego świata, a w szczególności - po Le Mans, które dla Francuzów jest obiektem kultu. Gotówka kolekcjonerów z pewnością znów popłynie wartkim strumieniem.
1936 Delahaye 135 S
Jeden z 16 skonstruowanych i 7 istniejących do dzisiaj. Ma na koncie zwycięstwo w klasie w 24h wyścigu Spa w 1936 roku. 160 KM z 6-cylindrowej jednostki 3,6 l, czterobiegowa skrzynia, niezależne zawieszenie przednich kół i hydraulicznie sterowane hamulce bębnowe.
Przewidywana cena: 1-1,5 mln euro
1950 Aston Martin DB2
Jest to 13 wyprodukowany egzemplarz (wszystkich DB2 było 411, w tym 50 z charakterystycznym grillem w kształcie tarki). 4 w klasie w 6-godzinnym wyścigu Sebring w 1950. Ponad 200 KM, 6-cylindrowa, rzędowa, 3-litrowa jednostka zasilana potrójnymi gaźnikami Webera 35 DCOE.
Przewidywana cena: 270-345 tys. euro
1953 Gordini Type 24 S
Między '46 a '57 Gordini zdołał zbudować zaledwie 32 wozy, które były w stanie dotrzymywać tempa o wiele bogatszym zespołom, jak Ferrari, Maserati, Lancia, Mercedes, Jaguar czy Aston Martin. Najbardziej charakterystycznym elementem tego egzemplarza jest rzędowy silnik 8-cylindrowy, zbudowany z połączenia dwóch jednostek. 265 KM, pięciobiegowa skrzynia biegów, hamulce tarczowe przy wszystkich kołach.
Przewidywana cena: 3-4 mln euro
1955 Ferrari 750 Monza Spider by Scaglietti
Jeden z 31 wyprodukowanych egzemplarzy, wielokrotny zwycięzca w klasie, 5. miejsce w generalce w wyścigu 12h Sebring w 1955. Ścigali się nim słynni amerykańscy kierowcy - Phil Hill i Caroll Shelby. 260 KM, 4-cylindrowy, 3-litrowy silnik Aurelio Lamprediego zasilany podwójnymi Weberami 45 DCO/A3, pięciobiegowa skrzynia, hamulce bębnowe.
Przewidywana cena: 1,8-2,1 mln euro
1955 Jaguar D-Type
Siódmy wyprodukowany egzemplarz z 53 dostarczonych klientom. To egzemplarz zakupiony przez Biba Stillwella, który wygrał nim czterokrotnie tytuł mistrzowski w Australii. Około 300 KM, R6 3,8 litra, 4 biegowa skrzynia, hamulce bębnowe. Jaguar D-Type był rewolucyjny dzięki aerodynamicznej sylwetce, a stał się ikoną dzięki trzykrotnemu zwycięstwu w 24h Le Mans.
Przewidywana cena: 4,1-4,7 mln euro
1964 Porsche 904 Carrera GTS
Pierwszy egzemplarz sprowadzony do Wielkiej Brytanii, jedyny w barwach Irish Green. 185 KM, 2-litrowy 4-cylindrowy silnik, 5-biegowa skrzynia, niezależne zawieszenie wszystkich kół, 4 hamulce tarczowe.
Więcej na stronie Giełdy klasyków.
Przewidywana cena: 1-1,4 mln euro
1965 Ford Mustang 289
Przygotowany współcześnie do wyścigów samochodów historycznych, z pełnym wyposażeniem i paszportem FIA.
Przewidywana cena: 75-95 tys. euro
1969 Lola T70 Mk IIIb by Sbarro
Lola to marka stworzona przez Erica Broadleya, jednego z konstruktorów Forda GT40, który po odejściu stworzył własny zespół, budując wozy dla amerykańskich klientów. Ponad 450 KM, silnik V8 zasilany czterema Weberami 48IDA, 5-biegowa skrzynia, niezależne zawieszenie wszystkich kół, wentylowane hamulce tarczowe.
Przewidywana cena: 295-355 tys. euro
1973 Porsche 917/30 Can-Am Spyder
Najmocniejszy samochód wyścigowy w historii. Co ciekawe ten egzemplarz jako jedyny nigdy nie brał udziału w zawodach. Około 1100 KM, 5-litrowa, podwójnie turbodoładowana 12-cylindrowa jednostka. 4 biegowa skrzynia, niezależne zawieszenie wszystkich kół, wentylowane hamulce tarczowe.
Więcej na stronie Giełdy klasyków.
Przewidywana cena: 2,1-2,9 mln euro
1980 Alfa Romeo 179B Formula 1
Po sukcesach w początkach Formuły 1 (mistrzostwo '50-51), Alfa Romeo przez szereg lat pozostawała w stawce jako konstruktor silników ('61-79). Ten egzemplarz pochodzi z drugiego roku po powrocie do F1, w debiutanckim wyścigu w Argentynie Bruno Giacomelli dojechał nim do mety na 5-tym miejscu. 500 KM, 3-litrowe V-12, 5 biegów, niezależne zawieszenie wszystkich kół, hamulce tarczowe.
Przewidywana cena: 90-130 tys. euro
1982 Porsche 956 Group C Sports-Prototype
Jeden z 10 fabrycznych egzemplarzy z 1980. Zajął 3 miejsce w 24h Le Mans podczas historycznego finiszu, w którym Porsche zgarnęły 3 pierwsze miejsca. 620 KM, chłodzone powietrzem 6-cylindrowe 2,7 l z dwiema turbosprężarkami, 5 biegów, niezależne zawieszenie i wentylowane hamulce tarczowe. Pierwsze wyścigowe Porsche z nadwoziem samonośnym.
Przewidywana cena: 2,1-2,9 mln euro
1982 Rondeau M482 Le Mans GTP
Jean Rondeau skonstruował w sumie 19 wozów, w jednym z nich wygrywając 24h Le Mans w 1980. Ten licytowany egzemplarz przetrwał 5 wyścigów 24h Le Mans w latach 1983-87, bijąc tym swoisty rekord. 550 KM, 3,3 l V-8 Coswortha, niezależne zawieszenie z podwójnymi wahaczami.
Przewidywana cena: 200-250 tys. euro
2008 Peugeot 908 HDi FAP Le Mans Prototype
Jeden z dwóch zbudowanych w 2008 roku, drugie miejsce w wyścigu 24h Le Mans. Ponad 700 KM, 5,5 l, podwójnie turbodoładowany silnik Diesla V-12, 6-biegowa skrzynia sekwencyjna, niezależne zawieszenie z podwójnymi wahaczami.
Przewidywana cena: 1,4-1,8 mln euro
2010 Ferrari 599XX
Jeden z 29 egzemplarzy zbudowanych do specjalnego programu wyścigowego Ferrari Corse Clienti. To fabryczny egzemplarz testowy, z przebiegiem zaledwie 600 km. 730 KM, 6-litrowe V-12, 6-biegowa skrzynia F1, hamulce ceramiczne. Ferrari 599XX znane jest z nieprawdopodobnego rekordu... na północnej pętli Nurburgringu Raffaele de Simone osiągnął nim czas o niemal pół minuty lepszy, niż w Enzo (6:58:16).
Przewidywana cena: 800 tys.-1,1 mln euro
To nie wszystko
Jezeli nie macie jeszcze dość, więcej informacji o wybranych samochodach z aukcji znajdziecie na Giełdzie klasyków: www.gieldaklasykow.pl/tag/rm-auctions.