Giełda klasyków: Imponująca aukcja BMW

Oczy większości motoryzacyjnego świata zwrócone są na Genewę, tymczasem jest miejsce, które dla rzeszy fascynatów jest o wiele ciekawsze. To Amelia Island Concours d'Elegance, jeden z czterech dorocznych konkursów dla najwspanialszych samochodów zabytkowych, w tym roku odbywający się między 8 a 9 marca.

BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL
Źródło zdjęć: © Gooding & Company
Adam Piotrowski

08.03.2014 | aktual.: 08.10.2022 09:36

W samym konkursie w klubie golfowym Amelia Island bierze udział ponad 250 wspaniałych samochodów, lecz to nie wszystko. Konkursowi towarzyszą dwie duże aukcje. Pierwsza organizowana przez Gooding & Company miała miejsce wczoraj. Druga - RM Auctions w hotelu Ritz-Carlton, odbywa się dzisiaj.

W tej pierwszej zwraca na siebie uwagę niesamowity wybór powojennych samochodów BMW. W sumie na licytację trafiło 18 sztuk, przedstawiających niezwykle szeroką paletę modelową marki. Z pewnością nie możemy powiedzieć, że to samochody kierowane do jednego typu odbiorcy. BMW zmieniało się, tak jak zmieniały się warunki życia w powojennej rzeczywistości Niemiec. Popatrzmy.

1958 BMW 501 A

BMW 501 A
BMW 501 A© Gooding & Company
BMW 501 A
BMW 501 A© Gooding & Company
BMW 501 A
BMW 501 A© Gooding & Company

BMW 501, zwane barokowym aniołem, było pierwszym bawarskim samochodem produkowanym po II wojnie światowej. Luksusowe, wyposażone w 8-cylindrowy silnik, było spełnieniem marzeń zarządu o produkcji doskonałych samochodów, lecz absolutnie nie przystawało do ogólnej kondycji niemieckiego społeczeństwa.

Przewidywana cena: 90-120 tys. dolarów.

Uzyskana cena: 121 tys. dolarów.

1956 Isetta 300

1956 BMW Isetta 300
1956 BMW Isetta 300© Gooding & Company
1956 BMW Isetta 300
1956 BMW Isetta 300© Gooding & Company
1956 BMW Isetta 300
1956 BMW Isetta 300© Gooding & Company

BMW po wojnie opracowało projekt taniego samochodu napędzanego silnikiem motocyklowym, jednak z powodu wysokich inspiracji zarządu produkcji nie rozpoczęto. Tani samochód jednak bardzo był Niemcom potrzebny i zdecydowano się w końcu na produkt licencyjny. Zaprojektowana przez Renzo Rivoltę Isetta była pierwszym masowym produktem włoskiej firmy Iso. BMW produkcję rozpoczęło w 1955 roku, mikrosamochód napędzał silnik o pojemności 250 cm3, szybko powiększony do 298 cm3.

Przewidywana cena: 35-45 tys. dolarów.

Uzyskana cena: 41,8 tys. dolarów.

1959 BMW Isetta 300

1959 BMW Isetta 300
1959 BMW Isetta 300© Gooding & Company
1959 BMW Isetta 300
1959 BMW Isetta 300© Gooding & Company
1959 BMW Isetta 300
1959 BMW Isetta 300© Gooding & Company

Bliźniaczy model młodszy o 3 lata. Po kompleksowej restauracji w 2005 roku.

Przewidywana cena: 35-55 tys. dolarów.

Uzyskana cena: 48,4 tys. dolarów.

1959 BMW 600

1959 BMW 600[
1959 BMW 600[© Gooding & Company
1959 BMW 600[
1959 BMW 600[© Gooding & Company
1959 BMW 600[
1959 BMW 600[© Gooding & Company

BMW 600 było twórczym rozwinięciem Isetty. Dzięki przedłużeniu karoserii i dodaniu dodatkowych drzwi udało się zmieścić dodatkową ławeczkę i pomieścić aż 4 osoby. O komfort lepiej nie pytać, lecz nowy (motocyklowy) silnik o pojemności 582 cm3 i 20 KM dawał temu jajku całkiem niezłe osiągi.

Przewidywana cena: 34-45 tys. dolarów.

Uzyskana cena: 39,6 tys. dolarów.

1957 BMW 503 Coupe

BMW 503 Coupe
BMW 503 Coupe© Gooding & Company
BMW 503 Coupe
BMW 503 Coupe© Gooding & Company
BMW 503 Coupe
BMW 503 Coupe© Gooding & Company

Choć niemieckie ulice szturmem zdobywały Isetty, sen o potędze jednak ciągle musiał trwać. BMW 503 było rozwinięciem modeli 502 i 501. Wyposażone w silnik V8 i modernistyczną karoserię, powstało w bardzo ograniczonej liczbie egzemplarzy - wyprodukowano tylko 273 modeli coupe.

Przewidywana cena: 225-275 tys. dolarów.

Uzyskana cena: 220 tys. dolarów.

1958 BMW 507

1958 BMW 507
1958 BMW 507© Gooding & Company
1958 BMW 507
1958 BMW 507© Gooding & Company
1958 BMW 507
1958 BMW 507© Gooding & Company

BMW 507, podobnie jak model 503, zostało stworzone z myślą o amerykańskim rynku. Piękna aluminiowa karoseria i świetne możliwości dynamiczne pozwoliły stworzyć niezapomniany samochód, który jednak w swojej epoce nie zdobył wielkiej popularności ze względu na astronomiczną cenę. Zbudowano zaledwie 252 egzemplarze... a koszty opracowania i produkcji samochodu były tak wysokie, że ponoć tylko rentowność przy sprzedaży motocykli i Isetty pozwoliły firmie przetrwać.

Przewidywana cena: 1,5 - 1,8 mln dolarów.

Uzyskana cena: 1,815 mln dolarów.

1964 BMW 700 Luxus LS

BMW 700 Luxus LS
BMW 700 Luxus LS© Gooding & Company
BMW 700 Luxus LS
BMW 700 Luxus LS© Gooding & Company
BMW 700 Luxus LS
BMW 700 Luxus LS© Gooding & Company

BMW 700 powstało, gdyż Niemcom nie wystarczała już Isetta... pragnęli bardziej tradycyjnej, przypominającej pełnowymiarowy pojazd konstrukcji. Projekt nadwozia stworzył Włoch, Giovanni Michelotti, a auto było dostępne jako dwudrzwiowe coupe, sedan lub kabriolet. BMW 700 Luxus LS z aukcji to kolejna wersja nadwoziowa - dysponująca przedłużonym rozstawem osi.

Przewidywana cena: 25-35 tys. dolarów

Uzyskana cena: 22 tys. dolarów.

1965 BMW 700 LS Coupe

BMW 700 LS Coupe
BMW 700 LS Coupe© Gooding & Company
BMW 700 LS Coupe
BMW 700 LS Coupe© Gooding & Company
BMW 700 LS Coupe
BMW 700 LS Coupe© Gooding & Company

BMW 700 LS Coupe to najwyższy model, zamykający cykl produkcyjny. Posiada moc 40 KM, ciągle uzyskiwaną z chłodzonego powietrzem dwucylindrowego silnika o pojemności 0,7 l. Nadwozie - coupe z długim rozstawem osi - uchodzi za najrzadziej spotykane, na aukcji jest jedna z 1730 wyprodukowanych sztuk.

Przewidywana cena: 25-35 tys. dolarów.

Uzyskana cena: 35,2 tys. dolarów.

1960 BMW 700 Coupe

BMW 700 LS Coupe
BMW 700 LS Coupe© Gooding & Company
BMW 700 Coupe
BMW 700 Coupe© Gooding & Company
BMW 700 Coupe
BMW 700 Coupe© Gooding & Company

Ten egzemplarz nie ma wysokiej wartości kolekcjonerskiej i należy go traktować jako retro zabawkę. Wyposażony w silnik motocyklowy z BMW K100 z lat 80'tych osiąga 110 KM, co w połączeniu z niską masą i regulowanym zawieszeniem robi z niego piekielną maszynę.

Przewidywana cena: 12-18 tys. dolarów.

Uzyskana cena: 40,7 tys. dolarów.

1964 BMW 3200 CS

BMW 3200 CS
BMW 3200 CS© Gooding & Company
BMW 3200 CS
BMW 3200 CS© Gooding & Company
BMW 3200 CS
BMW 3200 CS© Gooding & Company

BMW 3200 CS bazowało na mechanice sprawdzonej w modelach 503 i 507, co oznacza, że pod maską ciągle odnajdziemy pochodzący z lat 30-tych silnik V8. Piękne nadwozie wyszło spod ręki Giorgetto Giugiaro z Bertone, w wielu detalach wyznaczając kierunek niemieckim stylistom na szereg lat. Ten zaprezentowany w 1961 roku model powstał w zaledwie 603 egzemplarzach, z których około 50 dotrwało do dziś.

Przewidywana cena: 65-85 tys. dolarów.

Uzyskana cena: 48,4 tys. dolarów.

1967 BMW 1600 GT

BMW 1600 GT
BMW 1600 GT© Gooding & Company
BMW 1600 GT
BMW 1600 GT© Gooding & Company
BMW 1600 GT
BMW 1600 GT© Gooding & Company

Zaprojektowany przez Pietro Frua'ę, powstawał początkowo jako Glas GT, którą to markę przejęło BMW. Po zastosowaniu własnego silnika, tylnego zawieszenia, grilla i emblematów - dokończono produkcję 1255 egzemplarzy, które sprzedano jako BMW 1600 GT.

Przewidywana cena: 55-75 tys. dolarów.

Uzyskana cena: 116,6 tys. dolarów.

1970 BMW 2000 Sedan

BMW 2000 Sedan
BMW 2000 Sedan© Gooding & Company
BMW 2000 Sedan
BMW 2000 Sedan© Gooding & Company
BMW 2000 Sedan
BMW 2000 Sedan© Gooding & Company

Nowoczesna, samonośna konstrukcja debiutowała w 1961 roku. Pod maską debiutowały doskonałe czterocylindrowe silniki M10. Neue Klasse 1500/1800/2000 weszło przebojem na rynek, całkowicie go odmieniając.

Przewidywana cena: 20-30 tys. dolarów.

Uzyskana cena: 24,2 tys. dolarów.

1968 BMW 2000 CS

BMW 2000 CS
BMW 2000 CS© Gooding & Company
BMW 2000 CS
BMW 2000 CS© Gooding & Company
BMW 2000 CS
BMW 2000 CS© Gooding & Company

BMW 2000 C - to niezwykłe coupe bazujące na sedanie "Neue Klasse" przejęło po 3200 CS rolę flagowego modelu marki. Choć posiadało dwa razy mniejszą ilość cylindrów i na większą ilość mocy klienci BMW musieli jeszcze poczekać, w zamian otrzymywali świetne prowadzenie.

Przewidywana cena: 40-60 tys. dolarów.

Uzyskana cena: 46,2 tys. dolarów.

1969 BMW 1602

BMW 1602
BMW 1602© Gooding & Company
BMW 1602
BMW 1602© Gooding & Company
BMW 1602
BMW 1602© Gooding & Company

Wprowadzony w 1966 roku model 1600-2 (później przemianowany na 1602) stał się wzorcem w swojej klasie. Napęd na tylną oś, dynamiczne silniki, skuteczne zawieszenie i sportowa, dwudrzwiowa sylwetka przyczyniły się do ogromnego sukcesu.

Przewidywana cena: 35-55 tys. dolarów.

Uzyskana cena: 26,4 tys. dolarów.

1971 BMW 2002 Baur Cabriolet

BMW 2002 Cabriolet
BMW 2002 Cabriolet© Gooding & Company
BMW 2002 Cabriolet
BMW 2002 Cabriolet© Gooding & Company
BMW 2002 Cabriolet
BMW 2002 Cabriolet© Gooding & Company

Sukces Neue Klasse w latach 60-tych postawił firmę na nogi i w kolejnym dziesięcioleciu pozwolił serwować coraz ciekawsze propozycje. BMW 2002 było oparte na modelu 1602, dodatkowo oferując większy silnik i większe możliwości wyboru nadwozia - oprócz dwudrzwiowego sedana i wersji Touring (która była hatchbackiem) , firma Baur zaproponowała również targę (2300 sztuk) i cabrio, na które przebudowano jedynie 200 sztuk.

Przewidywana cena: 40-60 tys. dolarów.

Uzyskana cena: 68,2 tys. dolarów.

1972 BMW 3.0 CSL

BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL© Gooding & Company
BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL© Gooding & Company
BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL© Gooding & Company

BMW 3.0 CSL to prawdziwa legenda. W porównaniu z podstawowym E9 otrzymał lżejsze panele nadwozia, uboższe wyposażenie wnętrza i mocniejszy ok. 250-konny silnik. Samochód powstał, by spełnić wymagania homologacyjne serii ETCC, którą wygrywał w latach 1973, 1975-79, dorabiając się przydomka "batmobil".

Przewidywana cena: 125-175 tys. dolarów.

Uzyskana cena: 148,5 tys. dolarów.

1980 BMW M1

BMW M1
BMW M1© Gooding & Company
BMW M1
BMW M1© Gooding & Company
BMW M1
BMW M1© Gooding & Company

Rzadko bywa tak, żeby pierwszy stworzony przez grupę konstruktorów samochód okazał się być tym najsłynniejszym, a nie inaczej należy nazwać sytuację z BMW Motorsport i modelem M1. Stworzony, by mógł podjąć walkę na torach wyścigowych z ultraszybkimi Porsche, po zmianie przepisów musiał mierzyć się jedynie ze sobą. Powstawał jako wspólny projekt z Lamborghini, autorem projektu karoserii jest Giugiaro, lecz kończyli go samodzielnie Niemcy. Oto jedna z zaledwie 399 zbudowanych drogowych sztuk.

Przewidywana cena: 325-375 tys. dolarów.

Uzyskana cena: 379,5 tys. dolarów.

1988 BMW M6

BMW M6
BMW M6© Gooding & Company
BMW M6
BMW M6© Gooding & Company
BMW M6
BMW M6© Gooding & Company

Seria E24 uchodzi za najbardziej charakterystyczną w całym ostatnim 30-leciu marki. Projekt Paul'a Braq'a podkreślił wszystkie charakterystyczne cechy, a wersja M6 od BMW Motorsport jest jej ukoronowaniem. Wyposażona w silnik z M1, powstała w ok. 4 tys. egzemplarzy.

Przewidywana cena: 20-30 tys. dolarów.

Uzyskana cena: 57,2 tys. dolarów.

Więcej informacji o wybranych samochodach z ciekawych aukcji znajdziecie na Giełdzie klasyków:

Zapraszam również na facebookowy fanpage: http://www.facebook.com/GieldaKlasykow

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (9)