FSO wraca do życia - Magna zainwestuje w Polsce
Od długiego czasu FSO stara się o pozyskanie nowego inwestora – kanadyjskiej firmy Magna. Mimo braku pomocy ze strony Ministerstwa Finansów z warszawskiej fabryki jeszcze w przyszłym roku wyjadą pierwsze samochody marek premium.
03.09.2012 | aktual.: 13.10.2022 13:59
Od długiego czasu FSO stara się o pozyskanie nowego inwestora – kanadyjskiej firmy Magna. Mimo braku pomocy ze strony Ministerstwa Finansów z warszawskiej fabryki jeszcze w przyszłym roku wyjadą pierwsze samochody marek premium.
Ministerstwo Gospodarki dokładało wszelkich starań, by Magna weszła do Polski, jednak kłody pod nogi rzucało wcześniej wymienione Ministerstwo Finansów. Kanadyjczycy stawiali wygórowane żądania. Domagali się 90 000 000 zł dopłat oraz zwolnienia z podatku dochodowego na bardzo długi czas.
Ostatecznie firmie udało się uzyskać jedynie zwolnienie z podatku od nieruchomości. Jak widać, ryzykowna strategia Ministerstwa Finansów się opłaciła. Inwestor został pozyskany, a do budżetu wpłynie duży zastrzyk gotówki. Polska w wyścigu o wartą miliard złotych inwestycję Magny pokonała Austrię i Węgry.
Na początku września zostanie podpisane porozumienie w sprawie inwestycji Magny w Polsce. Co ciekawe, odbyły się próbne produkcje kilku elementów. Prace ruszą pełną parą dopiero w połowie przyszłego roku. FSO sprzedało część swoich działek i wywiozło niektóre urządzenia produkcyjne. Na dodatek obecna załoga fabryki liczy zaledwie 100 osób. To znacznie mniej w porównaniu z 1500 osobami z początku 2011 roku.
Wejście Magny na warszawski Żerań jest dobrą wiadomością nie tylko dla FSO, ale również dla współpracujących z nią firm. Można się spodziewać, że niektóre elementy będą zamawiane w polskich zakładach należących do Magny. Kanadyjska firma ma już u nas 9 wytwórni. Skorzystają też na tym niezwiązani z Kanadyjczykami przedsiębiorcy należący do polskiego sektora motoryzacyjnego.
Według niepotwierdzonych informacji z warszawskiego zakładu FSO mają wyjeżdżać między innymi samochody marki Mini i Infiniti. Nie powinno to być zaskoczeniem, ponieważ Magna wytwarza między innymi nadwozia do Mercedesów SLS AMG, klasy G, Peugeotów RCZ, Mini Countryman i wielu innych samochodów z wyższej półki. Nie są znane konkretne modele, które Magna planuje produkować w Polsce, więc na razie możemy na ten temat jedynie spekulować.
Branża motoryzacyjna powoli wraca w Polsce do łask. Polska Agencja Informacji i Inwestycji zagranicznych obsługuje obecnie 144 projekty. Aż 27 z nich jest związanych z motoryzacją. Jeśli wszystkie z nich uda się zrealizować, pozyskamy inwestycje o wartości około 2 000 000 000 zł i blisko 13,6 tys. miejsc pracy. Może to wreszcie pomóc przełamać złą tendencję utrzymującą się od kilku lat w Polsce. Z 990,9 tys. wyprodukowanych w naszym kraju samochodów w 2008 roku spadliśmy do 825,4 tys. egzemplarzy w 2011.
Źródło: biznes.interia.pl