Fotoradar, który nie karze, a nagradza? W Holandii to możliwe

Wiele osób twierdzi, że fotoradary pełnią funkcję maszynek do zarabiania i łatania budżetu, zamiast faktycznie poprawiać bezpieczeństwo na drodze. W Holandii postawiono więc radar, który nagradza kierowcę za przepisową jazdę. Ten jednak nie otrzyma pieniędzy.

Fotoradar w Holandii nagradza kierowcę który przestrzega ograniczenia prędkości kwotą w wysokości 10 eurocentów. Pieniądze jednak nie trafiają na jego konto, a na specjalny funduszFotoradar w Holandii nagradza kierowcę który przestrzega ograniczenia prędkości kwotą w wysokości 10 eurocentów. Pieniądze jednak nie trafiają na jego konto, a na specjalny fundusz
Źródło zdjęć: © Autokult
Filip Buliński

Opisywany fotoradar został zainstalowany w 2018 roku w Helmond w Brabacji Północnej. Region ten ma jeden z najwyższych wskaźników śmiertelności na holenderskich drogach. Postanowiono więc coś z tym zrobić.

Jak donosi serwis brd24.pl, w mieście postawiono mobilny fotoradar, który za jazdę zgodną z przepisami nagradza kierowcę kwotą w wysokości 10 eurocentów. Każdy pojazd może dziennie zarobić maksymalnie 50 eurocentów, jednak kwota ta nie ląduje na koncie użytkownika pojazdu.

Pieniądze wpływają na specjalny fundusz, z którego środki mieszkańcy mogą przeznaczyć na dowolny społeczny cel. Już w ciągu pierwszych 3 tygodni udało się zgromadzić 500 euro. Specjalny panel pokazuje, ile dotychczas zebrano pieniędzy.

Celem regionu jest zredukowanie liczby ofiar śmiertelnych na drogach do 0. Ponieważ system spełnia swoje zadanie i poprawił bezpieczeństwo, inne holenderskie miasta zamierzają skorzystać z podobnego rozwiązania. Takie urządzenie można również spotkać w Hasselt, w prowincji Overijssel.

Podobną metodę zastosowali także Szwedzi z tą różnicą, że u nich kierowcy przestrzegający ograniczeń prędkości mogli wziąć udział w loterii, w której do wygrania były nagrody pieniężne. Dzięki temu średnia prędkość na badanym odcinku spadła z 32 do 25 km/h.

Wybrane dla Ciebie

Sprawdziłem, czy całoroczne dają radę latem. Test opon w warunkach drogowych
Sprawdziłem, czy całoroczne dają radę latem. Test opon w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy