Co to jest filtr gazu fazy lotnej?

Filtr fazy lotnej stanowi jeden z najmniejszych i najtańszych, ale niezwykle istotnych elementów instalacji LPG. Jego zadaniem jest usuwanie z gazowego paliwa resztek zanieczyszczeń, zanim trafi ono do wtryskiwaczy.

Filtr fazy lotnej. Tu wymienia się tylko wkładFiltr fazy lotnej. Tu wymienia się tylko wkład
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Maciej Gis

Funkcja filtra fazy lotnej

Autogaz to mieszanina propanu i butanu. W procesie produkcji i transportu, a także w wyniku oszustw, mogą pojawić się w nim różnego rodzaju niepożądane substancje, które przed podaniem dawki do cylindrów powinny zostać odseparowane.

Te zanieczyszczenia to frakcje oleiste, aminy (służą do odsiarczania gazu), woda i siarka. Przyspieszają one zużycie układu, wpływają na jakość spalania mieszanki paliwowo-powietrznej, w końcu powodują korozję metalowych elementów instalacji.

Rolą filtra gazu w fazie lotnej jest oczyszczenie gazu z niepotrzebnych czynników, zanim trafią one do wtryskiwaczy (wrażliwych na jakość paliwa), a następnie dalej do silnika. By filtr spełniał swoją funkcję, umieszczony jest on między reduktorem a wtryskiwaczami gazu.

Głównym zadaniem całego układu filtracji jest ochrona wtryskiwaczy gazowych przed zabrudzeniami, które później powodują ich niewłaściwą pracę. Jeśli przy niskich temperaturach silnik na gazie nie chce pracować, przełącza się niepłynnie, oznacza to najczęściej zabrudzenie wtryskiwaczy. Nierzadko nie da się ich wyczyścić - konieczna jest wymiana.

Dwa typy filtrów fazy gazowej

Filtry rozprężonego gazu dzielą się na dwa typy – rozbieralne i nierozbieralne. Pierwszy można rozmontować w celu wymiany wkładu na nowy (może być zrobiony z bibuły, materiału celulozowego, poliestrowego, włókna szklanego lub pianki bulprenowej), a przy okazji oczyścić także znajdujący się w środku odstojnik wody.

Typ nierozbieralny (najczęściej umieszczony w aluminiowej obudowie) jest jednorazowy, co oznacza nieco droższy koszt wymiany.

Ceny najtańszych egzemplarzy wymiennych (z wkładami z bibuły) kosztują od kilku złotych wzwyż. Wersje z bardzo skuteczną pianką bulprenową są niewiele droższe. Przypominamy, że filtr fazy lotnej dobrze jest wymieniać co 10-15 tys. km. Najlepiej podczas okresowego przeglądu instalacji w wyspecjalizowanym serwisie, tym bardziej że nie są to wygórowane koszty.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Ten Lexus ES przejechał ponad 750 tys. km i nadal ma się dobrze
Ten Lexus ES przejechał ponad 750 tys. km i nadal ma się dobrze
Będą nowe uprawnienia na prawo jazdy kat. B. Rząd podał wstępną datę
Będą nowe uprawnienia na prawo jazdy kat. B. Rząd podał wstępną datę
Kamery stanęły na autostradzie. Kto pojedzie 140 km/h dostanie mandat
Kamery stanęły na autostradzie. Kto pojedzie 140 km/h dostanie mandat
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Mechanik czeka, aż zapomnisz. O błąd łatwo szczególnie zimą
Mechanik czeka, aż zapomnisz. O błąd łatwo szczególnie zimą
Nowy Fiat 500 Hybrid wyceniony. Jest dużo droższy niż poprzednik
Nowy Fiat 500 Hybrid wyceniony. Jest dużo droższy niż poprzednik
Kolejny roadster znika z rynku. Bez pewności co do następcy
Kolejny roadster znika z rynku. Bez pewności co do następcy
35-latek ukradł busa z hurtowni. Wrócił następnego dnia pijany
35-latek ukradł busa z hurtowni. Wrócił następnego dnia pijany
52 mandaty w trakcie jednej kontroli. Kierowcy byli na celowniku od dawna
52 mandaty w trakcie jednej kontroli. Kierowcy byli na celowniku od dawna
Nowa ekspresówka na północy. Połączy dwie ważne trasy
Nowa ekspresówka na północy. Połączy dwie ważne trasy
Chcieli oszukać system. Dostali 200 punktów karnych i mandaty
Chcieli oszukać system. Dostali 200 punktów karnych i mandaty
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟