Co to jest filtr gazu fazy lotnej?

Poradniki i mechanikaCo to jest filtr gazu fazy lotnej?05.12.2019 15:57
Filtr fazy lotnej. Tu wymienia się tylko wkład
Filtr fazy lotnej. Tu wymienia się tylko wkład
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Maciej Gis

Filtr fazy lotnej stanowi jeden z najmniejszych i najtańszych, ale niezwykle istotnych elementów instalacji LPG. Jego zadaniem jest usuwanie z gazowego paliwa resztek zanieczyszczeń, zanim trafi ono do wtryskiwaczy.

Funkcja filtra fazy lotnej

Autogaz to mieszanina propanu i butanu. W procesie produkcji i transportu, a także w wyniku oszustw, mogą pojawić się w nim różnego rodzaju niepożądane substancje, które przed podaniem dawki do cylindrów powinny zostać odseparowane.

Te zanieczyszczenia to frakcje oleiste, aminy (służą do odsiarczania gazu), woda i siarka. Przyspieszają one zużycie układu, wpływają na jakość spalania mieszanki paliwowo-powietrznej, w końcu powodują korozję metalowych elementów instalacji.

Rolą filtra gazu w fazie lotnej jest oczyszczenie gazu z niepotrzebnych czynników, zanim trafią one do wtryskiwaczy (wrażliwych na jakość paliwa), a następnie dalej do silnika. By filtr spełniał swoją funkcję, umieszczony jest on między reduktorem a wtryskiwaczami gazu.

Głównym zadaniem całego układu filtracji jest ochrona wtryskiwaczy gazowych przed zabrudzeniami, które później powodują ich niewłaściwą pracę. Jeśli przy niskich temperaturach silnik na gazie nie chce pracować, przełącza się niepłynnie, oznacza to najczęściej zabrudzenie wtryskiwaczy. Nierzadko nie da się ich wyczyścić - konieczna jest wymiana.

Dwa typy filtrów fazy gazowej

Filtry rozprężonego gazu dzielą się na dwa typy – rozbieralne i nierozbieralne. Pierwszy można rozmontować w celu wymiany wkładu na nowy (może być zrobiony z bibuły, materiału celulozowego, poliestrowego, włókna szklanego lub pianki bulprenowej), a przy okazji oczyścić także znajdujący się w środku odstojnik wody.

Typ nierozbieralny (najczęściej umieszczony w aluminiowej obudowie) jest jednorazowy, co oznacza nieco droższy koszt wymiany.

Ceny najtańszych egzemplarzy wymiennych (z wkładami z bibuły) kosztują od kilku złotych wzwyż. Wersje z bardzo skuteczną pianką bulprenową są niewiele droższe. Przypominamy, że filtr fazy lotnej dobrze jest wymieniać co 10-15 tys. km. Najlepiej podczas okresowego przeglądu instalacji w wyspecjalizowanym serwisie, tym bardziej że nie są to wygórowane koszty.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)