Co to jest filtr gazu fazy lotnej?

Filtr fazy lotnej stanowi jeden z najmniejszych i najtańszych, ale niezwykle istotnych elementów instalacji LPG. Jego zadaniem jest usuwanie z gazowego paliwa resztek zanieczyszczeń, zanim trafi ono do wtryskiwaczy.

Filtr fazy lotnej. Tu wymienia się tylko wkładFiltr fazy lotnej. Tu wymienia się tylko wkład
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Maciej Gis

Funkcja filtra fazy lotnej

Autogaz to mieszanina propanu i butanu. W procesie produkcji i transportu, a także w wyniku oszustw, mogą pojawić się w nim różnego rodzaju niepożądane substancje, które przed podaniem dawki do cylindrów powinny zostać odseparowane.

Te zanieczyszczenia to frakcje oleiste, aminy (służą do odsiarczania gazu), woda i siarka. Przyspieszają one zużycie układu, wpływają na jakość spalania mieszanki paliwowo-powietrznej, w końcu powodują korozję metalowych elementów instalacji.

Rolą filtra gazu w fazie lotnej jest oczyszczenie gazu z niepotrzebnych czynników, zanim trafią one do wtryskiwaczy (wrażliwych na jakość paliwa), a następnie dalej do silnika. By filtr spełniał swoją funkcję, umieszczony jest on między reduktorem a wtryskiwaczami gazu.

Głównym zadaniem całego układu filtracji jest ochrona wtryskiwaczy gazowych przed zabrudzeniami, które później powodują ich niewłaściwą pracę. Jeśli przy niskich temperaturach silnik na gazie nie chce pracować, przełącza się niepłynnie, oznacza to najczęściej zabrudzenie wtryskiwaczy. Nierzadko nie da się ich wyczyścić - konieczna jest wymiana.

Dwa typy filtrów fazy gazowej

Filtry rozprężonego gazu dzielą się na dwa typy – rozbieralne i nierozbieralne. Pierwszy można rozmontować w celu wymiany wkładu na nowy (może być zrobiony z bibuły, materiału celulozowego, poliestrowego, włókna szklanego lub pianki bulprenowej), a przy okazji oczyścić także znajdujący się w środku odstojnik wody.

Typ nierozbieralny (najczęściej umieszczony w aluminiowej obudowie) jest jednorazowy, co oznacza nieco droższy koszt wymiany.

Ceny najtańszych egzemplarzy wymiennych (z wkładami z bibuły) kosztują od kilku złotych wzwyż. Wersje z bardzo skuteczną pianką bulprenową są niewiele droższe. Przypominamy, że filtr fazy lotnej dobrze jest wymieniać co 10-15 tys. km. Najlepiej podczas okresowego przeglądu instalacji w wyspecjalizowanym serwisie, tym bardziej że nie są to wygórowane koszty.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej