Fiat Topolino: włoska wariacja na temat leku na korki
Wszędobylska ciasnota i mikroskopijne miejsca do zaparkowania. Charakterystyczne warunki miast południa Europy będą doskonałym miejscem dla nowego Fiata Topolino. Maleńki elektryk formalnie nie jest nawet samochodem, ale uroku mu nie brakuje.
Prowadzenie rodzinnego biznesu musi odbywać się według pewnych zasad, a jedną z nich jest dzielenie się nie tylko obowiązkami, ale i osiągnięciami. Tak właśnie jest w przypadku Stellantisa. Fiat zaprezentował nowy model Topolino. Tym razem jest to mały czterokołowy pojazd, przeznaczony wyłącznie do miasta. Powierzchowności Topolino nie sposób odmówić uroku i nie przeszkadza tu fakt, że jest to bezpośrednie rodzeństwo zaprezentowanego w 2020 r. Citroëna Ami. Widać tu włoski styl i charakterystyczną dla tego regionu radość z życia - podobnie jak we Fiacie 600e.
Topolino to kieszonkowy elektryk z silnikiem o mocy 6 kW (8,2 KM) i ważącą zaledwie 65 kg baterią o pojemności 5,4 kWh. Akumulator zapewnia maleńkiemu fiatowi zasięg 75 km, a maksymalna prędkość jest ograniczona do 45 km/h. Oczywiście nie jest to dużo, ale w zatłoczonym mieście zupełnie wystarcza, a dzięki takim ograniczeniom Topolino może być prowadzone na podstawie prawa jazdy kategorii B1, czyli od 16. roku życia.
Włosi nie byliby sobą, gdyby pod względem wyglądu Topolino nie nawiązali do kultowego już modelu 500. W światłach i przetłoczeniach nowego modelu łatwo znajdziemy nawiązania do włoskiego hitu. We wnętrzu auto jest spartańskie, ale wesołe. Łatwo wyobrazić sobie użytkownika, który wraca do Topolino z niekłamaną przyjemnością. Poza klasyczną, zabudowaną wersją, dostępna jest również inna, która doskonale odpowiada na potrzeby kraju, w którym powstała.
Topolino Dolce Vita to samochód pozbawiony drzwi i z brezentowym dachem, który łatwo można złożyć, by doświadczać podmuchów wiatru. To jednak nie koniec. Specjalnym dodatkiem jest prysznic, za pomocą którego po morskiej kąpieli można zmyć ze skóry piekącą sól. Idealnie, by wybrać się na plażę.
Fiat robił wszystko, by obniżyć cenę Topolino. Uproszczenie produkcji było możliwe dzięki ograniczeniu oferowanych opcji wyposażenia do dwóch – klasycznej i pozbawionej drzwi Dolce Vita. Pojazd można też ładować jedynie przy pomocy domowego gniazdka. Trwa to 4 godziny. Ile będzie kosztowało Topolino? Polskich cen jeszcze nie ma, ale we Włoszech, z uwzględnieniem dopłaty, pojazd ma kosztować 7,5 tys. euro.