Europa przesiada się do aut z wtyczką. Widać to doskonale w salonach

Zainteresowanie hybrydami plug-in podskoczyło w styczniu o 173 proc. Europejczycy nie mają wyboru, bowiem producenci coraz rzadziej oferują "klasyczne" silniki. Z kolei jednostki Diesla, które nie miały problemu z emisją dwutlenku węgla, są w zdecydowanym odwrocie.

Jednym z przykładów elektryfikacji jest Kia Niro plug-inJednym z przykładów elektryfikacji jest Kia Niro plug-in
Źródło zdjęć: © fot. Michał Zieliński
Mateusz Lubczański

"Jeszcze dwa lata temu mało kto przewidywał tak wysoki poziom popytu na elektryki” – stwierdza Felipe Munoz, analityk w JATO Dynamics. Rzeczywiście, wyniki sprzedaży w styczniu robią wrażenie. Wszelkiego rodzaju "zelektryfikowane" auta znalazły o 72 proc. więcej klientów niż jeszcze rok wcześniej.

Jest to oczywiście spowodowane karami, jakie nakłada Unia Europejska na producentów, których auta emitują za dużo dwutlenku węgla. Praktycznie każda marka stara się mieć w ofercie samochód elektryczny, który obniża statystyki całej gamy. Ich koszt dalej jednak utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie, dlatego też rozwiązaniem mają być półśrodki pokroju hybryd, które mają mały silnik spalinowy i skromną baterię.

Rosnąca popularność hybryd sprawiła, że tradycyjne benzyny i jednostki diesla idą w odstawkę. Spadek rok do roku wyniósł odpowiednio 12 i 17 proc., przez co silniki wysokoprężne stanowią zaledwie 1/3 wszystkich europejskich rejestracji nowych aut. Alternatywne podejście Europejczyków sprawia, że na rynku wtórnym królują diesle, o czym najlepiej świadczą wyniki importu "używek" do Polski. Do kraju przyjeżdżają bowiem starsze "ropniaki".

Ale dla większości producentów to dopiero początek. O ile zelektryfikowane układy napędowe znalazły się w 95 proc. zarejestrowanych lexusów (i 66 proc. toyot, choć to "zwykłe" hybrydy), tak u pozostałych konkurentów pozostają one ciekawostką. W przypadku Volkswagena jest to 5 proc. rejestracji, u Skody 4 proc., Opla 3,9 proc., Forda 3,3 proc, a u Seata i Citroena zaledwie 1,4 proc.

Hybrydy plug-in, w odpowiednich warunkach, są oszczędne.
Hybrydy plug-in, w odpowiednich warunkach, są oszczędne. © fot. Michał Zieliński

Największym problemem pozostają SUV-y. Sprzedają się świetnie, ale zawyżają emisję dwutlenku węgla całej gamy. Ich elektryfikacja przebiega powoli – zaledwie 14 proc. wszystkich rejestrowanych aut tego typu miało układ elektryczny wspomagający silnik. Co ciekawe, w klasie luksusowych sedanów ten współczynnik wynosił aż 1/3 aut. W segmencie SUV-ów można więc spodziewać się w najbliższym czasie dużych zmian.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Koniec z przestarzałymi limitami prędkości. Kierowcy ze wsi docenią zmianę
Koniec z przestarzałymi limitami prędkości. Kierowcy ze wsi docenią zmianę
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Koniec modernizacji dawnej gierkówki. Kierowcy mogą już korzystać
Koniec modernizacji dawnej gierkówki. Kierowcy mogą już korzystać
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥