Essex, czyli ten trzeci [geneza motoryzacji]
W 1918 roku amerykańskie Hudson Motor Car Company, przedsiębiorstwo istniejące od 1909 roku, zaprezentowało samochód o nazwie Essex. Auto było uboższą wersją już istniejącego modelu Hudson, tańsze i miało zdobyć większą rzeszę klientów.
21.02.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:19
Auto szybko stało się bestsellerem, mimo że złośliwi nazywali je Hudsonem dla ubogich. Właścicielom essexów najwyraźniej to nie przeszkadzało. W większości liczyła się dla nich opłacalność zakupu, a nie luksus samochodu.
Essex był wyprodukoway przez markę Hudson i współpracującą z nim firmę Essex Motor Company, działającą od 1917 roku i mieszczącą się na terenie jego zakładów. Wytwórcy połączyli się w 1922 r.
Essexy były wyposażone w czterocylindrowe silniki. Podczas testów na torze w Cincinnati w 1919 roku w ciągu dwóch dób jazdy bez przerwy Essex uzyskał średnią prędkość prawie 98 km/h. Rok później auto przejechało w poprzek Ameryki w nieco ponad 4 dni.
W roku 1926 Hudson otworzył fabrykę wytwarzającą 1500 nadwozi dziennie. Roczna produkcja wyniosła 110 tys. hudsonów i 160 tys. essexów. Po wprowadzeniu przez firmę w roku 1940 niezależnego zawieszenia ze sprężynami śrubowymi jej auta uznano za najbezpieczniejsze w Ameryce.
Ze względu na niską cenę i dobre osiągi auto odniosło niebywały sukces rynkowy. Liczba sprzedawanych samochodów plasowała się w Stanach Zjednoczonych na trzecim miejscu, ustępując tylko dwóm potentatom – Chevroletowi i Fordowi. Essexy były montowane także w Wielkiej Brytanii i krótko w Niemczech. Anglicy pokochali je jak swoje, może dlatego, że nazwa kojarzyła się im z własnym hrabstwem.
W roku 1924 nastąpił przełom i w essexach zaczęto montować silniki sześciocylindrowe, a nazwę auta zmieniono na Essex Super Six. Jednostka pochodziła z 1916 roku - wtedy została też uznana przez American Automobile Association za najmocniejszy i najbardziej wytrzymały silnik na świecie.
Auto miało stalowe nadwozie, było czterodrzwiowe. Wyposażono je w silnik z zapłonem iskrowym, w układzie rzędowym, o mocy 33 kW przy 3600 obr./min. Pojemność – 2,5 l. Essex miał napęd na tylną oś i trzystopniową, oczywiście manualną, skrzynię biegów.
Ostatnie modele Essexa o nazwie Terraplane zostały wyprodukowane w 1934 roku. W wyniku światowego kryzysu firma po prostu przestała istnieć. Historia przedsiębiorstwa Hudson Motor Car Company kończy się 23 lata później przejęciem przez American Motor Corporation.