Elektryczne 4x4: nowa era kontroli w modelach Enyaq i Elroq

"Napęd na cztery łapy" kojarzy się z mechaniką: wałami, przekładniami, dołączaną osią i sprzęgłem, które ma zareagować, zanim zrobi to lód pod kołami. Dziś w elektrycznych modelach Škody ta sama idea – więcej przyczepności i spokoju – działa w zupełnie innym porządku. O tym, kiedy i jak rozdzielić moment obrotowy, nie decyduje hydraulika i mechanika, ale przede wszystkim oprogramowanie i dwa silniki, które mogą reagować niemal natychmiast. Efekt? Kontrola płynniejsza niż kiedykolwiek, a przy tym efektywna energetycznie.

Škoda
Źródło zdjęć: © materiały partnera | Škoda Auto

W skrócie: zamiast jednej jednostki napędowej i "sprytnego" dołączania drugiej osi, w elektryku mamy dwa silniki – jeden z tyłu i drugi z przodu – sterowane elektronicznie. W Enyaqu 4x4 rolę napędu bazowego pełni tylny silnik synchroniczny, a z przodu czeka asynchroniczny "pomocnik", który włącza się w ułamku sekundy, gdy system wykryje uślizg albo potrzebę dodatkowej trakcji. Taki układ ogranicza straty, bo przedni silnik nie stawia oporów, kiedy nie jest potrzebny, a jednocześnie potrafi błyskawicznie wesprzeć tylne koła, gdy warunki się pogarszają.

W praktyce oznacza to reakcję bez zwłoki – moment obrotowy pojawia się natychmiast, a komputer rozdziela go między osiami z precyzją, o jakiej klasyczny napęd 4x4 może pomarzyć. Co ważne, to wszystko dzieje się z myślą o efektywności: auto porusza się głównie z napędem osi, a 4x4 "dokłada" tylko wtedy, gdy naprawdę jest potrzebne.

Škoda Enyaq
© materiały partnera | Škoda Auto

Enyaq 4x4: dojrzała technika, odczuwalny spokój

Najlepiej tę filozofię widać w aktualnym Enyaqu 85x, który łączy większą, 82-kWh (netto: 77 kWh) baterię z dwoma silnikami i napędem na cztery koła. Nowsze wydania modelu zmodernizowano pod kątem mocy i charakterystyki – wersje 85 oraz 85x osiągają teraz 210 kW (286 KM)545 Nm, a topowy Enyaq RS "podskoczył" do 250 kW (340 KM), pozostając najmocniejszą seryjną Škodą. Realnie przekłada się to na błyskawiczne przyspieszanie i znakomitą przyczepność.

To wciąż Škoda – więc poza napędem kierowca może liczyć też na intuicyjną obsługę. Kluczowe jest to, że napęd 4x4 włącza się i wyłącza "w tle". Nie trzeba niczego przewidywać, przełączać ani "czarować" gazem – elektronika, czujniki i asystenci stabilizacji nadzorują sytuację, a przedni silnik asynchroniczny dopina się dokładnie wtedy, gdy jest potrzebny. To rozwiązanie jest wpisane w architekturę MEB, na której bazuje Enyaq.

Przykład z życia? "Szklanka" po ulewie, ruszanie spod świateł, poprzeczne uskoki na asfalcie – tylna oś zaczyna delikatnie się "ślizgać", więc elektronika włącza przód, stabilizując kierunek i przyspieszenie. Kierowca czuje tylko, że auto porusza się płynnie. Albo podjazd pod śliski krawężnik – zamiast płużyć kołami, Enyaq rozdziela napęd tak, aby koła o lepszej przyczepności wykonały większość pracy. To "niewidzialna pomoc", która wspiera codzienny komfort.

Škoda Enyaq i Elroq
© materiały partnera | Škoda Auto

Elroq 4x4: kompakt, który dorasta do roli

Nowym rozdziałem w tej historii jest Elroq – kompaktowy elektryczny SUV, pierwszy seryjny model w stylistyce "Modern Solid". Wersja Elroq 85 bazowo pozostaje tylnonapędowa (210 kW), ale gama obejmuje także odmiany 85x oraz RS napędem na cztery koła. To właśnie Elroq przejmuje zadanie "kompaktowego 4x4" w świecie EV Škody : jeszcze lżejszy i zwinniejszy od Enyaqa, a jednocześnie z tym samym, intuicyjnym sposobem zarządzania momentem.

Przykład: Elroq 85x zaoferuje o mocy systemowej 286 KM przyspieszy do "setki" w okolicach 6,6 s. Z kolei maksymalna moc ładowania do 175 kW DC pozwoli na uzupełnienie energii od 10 do 80% w ok. 28 minut – wystarczająco, by w trasie "dobić" zasięg szybciej, niż trwa przerwa na obiad.

Dlaczego to działa lepiej na co dzień?

Silniki elektryczne generują moment od zera, a układ dwóch jednostek pozwala dozować go osobno na każdą oś. Zamiast czekać, aż sprzęgło dołączy napęd, elektronika "podaje" moment przód–tył niemal w czasie rzeczywistym. To właśnie ten "spryt" sterowania sprawia, że auto rusza i przyspiesza równiej na mieszanej nawierzchni. Co więcej, napęd elektryczny współpracuje z pokładową elektroniką zarządzającą aktywnym bezpieczeństwem oraz rekuperacją – łącząc właściwości jezdne z jak najwyższą efektywnością.

Škoda Enyaq i Elroq
Škoda Enyaq i Elroq
Škoda Enyaq i Elroq
Škoda Enyaq i Elroq

Enyaq 85x czy Elroq 85x – dla kogo który?

Enyaq 85x to wybór dla tych, którzy często jeżdżą w trasie, cenią ciszę i przestrzeń, a 4x4 traktują jako codzienny bufor bezpieczeństwa – przy deszczu, śniegu czy podczas wyprzedzania na mokrej nawierzchni. Doskonałe parametry (286 KM/545 Nm) i charakterystyka silnika tylnego dają poczucie rezerwy w każdej sytuacji; a jeśli ktoś chce więcej, wariant RS oferuje aż 340 KM!

Elroq 85x i RS są adresowane do kierowców, którzy preferują kompaktowy format – łatwiejsze parkowanie w mieście, zwinność na co dzień, a do tego wszechstronny napęd 4x4.

Cisza, klik i… jedziemy

Wyjazd z zasypanego parkingu podziemnego zwykle oznaczał kombinowanie: mniej gazu, więcej, korekty kierownicą… Elektryczne Škody robią to z łatwością – tylne koła nie szukają przyczepności, przód włącza się płynnie. Na zewnątrz słychać tylko szum opon.

W tym sensie elektryczne 4x4 jest konsekwencją tego, co Škoda robi od końca lat 90. – tyle że przeniesione w erę oprogramowania. Napęd 4x4 nie musi oznaczać wyższych kosztów użytkowania czy "ciężkiego" prowadzenia. Działa wtedy, gdy ma działać, a kiedy może odpocząć – odpoczywa. I właśnie dlatego kierowca odczuwa większą kontrolę bez odczuwalnego zwiększenia zużycia energii.

4x4 w elektrykach Škody to nie modny dopisek, tylko logiczny rozwój idei kontroli i bezpieczeństwa. Enyaq i Elroq pokazują, że dojrzały, komfortowy samochód elektryczny może dawać prawdziwy spokój w niemal każdych warunkach. To nie nowa moda. To nowa era kontroli.

Płatna współpraca z marką Škoda
Wybrane dla Ciebie
Gigantyczne zakupy. Mazowiecka policja odebrała 209 nowych radiowozów
Gigantyczne zakupy. Mazowiecka policja odebrała 209 nowych radiowozów
Porsche przywróciło Carrerę GT do fabrycznego stanu. Właściciel zachwycony
Porsche przywróciło Carrerę GT do fabrycznego stanu. Właściciel zachwycony
Przewoził pocięte auta. Grozi mu surowa kara
Przewoził pocięte auta. Grozi mu surowa kara
Nowa ekspresówka na południu. Kierowcy mogą korzystać
Nowa ekspresówka na południu. Kierowcy mogą korzystać
Nowa marka w Polsce. Nie z Chin i kusi rekordową gwarancją
Nowa marka w Polsce. Nie z Chin i kusi rekordową gwarancją
Test: Rolls-Royce Phantom kończy 100 lat. Zasady luksusu pozostały te same
Test: Rolls-Royce Phantom kończy 100 lat. Zasady luksusu pozostały te same
Drogowe pociągi wyjadą na polskie drogi. Rząd chce zmienić prawo
Drogowe pociągi wyjadą na polskie drogi. Rząd chce zmienić prawo
Luksusowy van Mercedesa coraz bliżej. Znamy datę premiery
Luksusowy van Mercedesa coraz bliżej. Znamy datę premiery
Pierwsza jazda: Alpine A390 - warto się zainteresować
Pierwsza jazda: Alpine A390 - warto się zainteresować
Nadchodzą opady śniegu. Wielu zapomina o obowiązku, a mandat to 1500 zł
Nadchodzą opady śniegu. Wielu zapomina o obowiązku, a mandat to 1500 zł
Radykalna zmiana wizerunku Jaguara. Marka tłumaczy swoją decyzję
Radykalna zmiana wizerunku Jaguara. Marka tłumaczy swoją decyzję
Będzie nowa ważna droga. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Będzie nowa ważna droga. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Wyłączono komentarze
Jako redakcja Wirtualnej Polski doceniamy zaangażowanie naszych czytelników w komentarzach. Jednak niektóre tematy wywołują komentarze wykraczające poza granice kulturalnej dyskusji. Dbając o jej jakość, zdecydowaliśmy się wyłączyć sekcję komentarzy pod tym artykułem.
Redakcja serwisu Autokult
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇