E-paliwo nie takie neutralne. Teraz Unia będzie miała problem

Syntetyczne paliwo produkowane dzięki pozyskiwanemu z atmosfery dwutlenkowi węgla ma być ratunkiem dla tradycyjnych silników po 2035 r. Teraz okazuje się jednak, że to wyjście awaryjne może być zablokowane.

Tankowanie benzyny. Stacja paliwTankowanie benzyny. Stacja paliw
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
Tomasz Budzik

Po 2035 r. w Unii Europejskiej będzie można sprzedawać tylko nowe auta, które nie emitują CO2. Niemiecki, a potem włoski i polski sprzeciw sprawił, że władze UE przystały na wyjątek. Mają nim być samochody zasilane e-paliwem. Chodzi o syntetyczne paliwo, wytwarzane za pomocą dwutlenku węgla wychwytywanego z atmosfery. W ten sposób miałoby nastąpić zrównoważenie przyszłej emisji CO2, która będzie miała miejsce podczas spalania paliwa. I wilk syty, i owca cała? Jak się okazuje, sprawa jest trochę bardziej skomplikowana.

Cytowany przez Automotive News Europe dyrektor zarządzający grupy eFuel Alliance Ralf Diemer powiedział, że jeśli policzy się całościową emisję CO2, zarówno w procesie produkcji oraz spalania, a także w łańcuchu dostaw, to okaże się, że zupełna stuprocentowa redukcja emisji jest prawie niemożliwa.

Władze UE wyraziły zgodę na odstępstwo od zakazu pod warunkiem, że e-paliwo będzie neutralne klimatycznie. Czy skoro takim ono nie będzie, UE wycofa się z kompromisu? Na to pytanie nie ma dziś odpowiedzi, ponieważ ostateczny kształt przepisów bywa rezultatem działania różnych grup nacisku i narodowych interesów. Można jednak wysunąć argumenty w obronie nie w pełni neutralnego e-paliwa.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Nowa Toyota Land Cruiser 250 - wszystko przez tatę projektanta

Po pierwsze, tak restrykcyjne podejście do e-paliwa byłoby sprawiedliwe, gdybyśmy w kalkulacjach ujęli również emisję CO2 związaną z wytwarzaniem prądu. Dziś Europie daleko do zupełnej neutralności pod tym względem. Po drugie, pod uwagę warto wziąć nie tylko emisję podczas jazdy, ale i na etapie produkcji samochodu.

Samochody elektryczne z dzisiejszego punktu widzenia w najbliższych latach będą stanowić jedyną alternatywę dla pojazdów spalinowych. Podczas ich produkcji wytwarza się jednak więcej dwutlenku węgla. I to znacznie. W 2020 r. Volvo poinformowało, że produkcja elektrycznego Polestara 2 oznacza emisję 24 ton dwutlenku węgla, podczas gdy w przypadku spalinowego modelu XC40 jest to 14 ton CO2. Oczywiście w poszczególnych modelach i w następnych latach te proporcje mogą być różne. Jeśli jednak produkcja elektryka oznacza wyższą emisję, to dlaczego nie zezwolić na produkcję aut spalinowych i ich używanie nawet jeśli e-paliwo nie będzie w pełni neutralne klimatycznie?

Przyszłość europejskiej motoryzacji obarczona jest wieloma niewiadomymi. Ważne jest jednak, by realizacja nośnych haseł nie przysłoniła nam zdrowego rozsądku.

Wybrane dla Ciebie
Miliony złotych płyną do skarbówki. To efekt nowego prawa
Miliony złotych płyną do skarbówki. To efekt nowego prawa
Smart wróci w formie, jaką wszyscy znamy. Trwają testy nowego modelu
Smart wróci w formie, jaką wszyscy znamy. Trwają testy nowego modelu
Pierwsza jazda: Toyota Aygo X – sztuka miniaturyzacji
Pierwsza jazda: Toyota Aygo X – sztuka miniaturyzacji
Elektryczna Toyota wjeżdża do Polski. Znamy zasięg i ceny
Elektryczna Toyota wjeżdża do Polski. Znamy zasięg i ceny
Będzie nowy Ford F-150 Lightning, ale w innej formie, niż do tej pory
Będzie nowy Ford F-150 Lightning, ale w innej formie, niż do tej pory
Praktykanci Audi stworzyli wspaniały koncept. Pod maską ma 5 cylindrów
Praktykanci Audi stworzyli wspaniały koncept. Pod maską ma 5 cylindrów
Więcej hybryd, mniej elektryków. Ford ogłasza plan na 2030
Więcej hybryd, mniej elektryków. Ford ogłasza plan na 2030
Będzie buspas między Warszawą a Łomiankami. Trzaskowski dał zielone światło
Będzie buspas między Warszawą a Łomiankami. Trzaskowski dał zielone światło
Volkswagen ID. Polo coraz bliżej. Niemcy zdradzili szczegóły taniego elektryka
Volkswagen ID. Polo coraz bliżej. Niemcy zdradzili szczegóły taniego elektryka
Porsche świętuje 90. urodziny twórcy 911. Limitowane GT3 90 F.A. Porsche hołdem dla legendy
Porsche świętuje 90. urodziny twórcy 911. Limitowane GT3 90 F.A. Porsche hołdem dla legendy
Szef designu Jaguara jednak nie został zwolniony. Marka dementuje plotki
Szef designu Jaguara jednak nie został zwolniony. Marka dementuje plotki
Najmocniejszy Golf GTI wyceniony w Polsce. Od razu został przeceniony
Najmocniejszy Golf GTI wyceniony w Polsce. Od razu został przeceniony
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀