Dziewiąte mistrzostwo dla srebra...

To dziewiąty rok z rzędu, kiedy srebrny kolor utrzymuje pozycję lidera pod względem ilości sprzedawanych aut na świecie. Dlaczego tak bardzo go kochamy? Ciężko powiedzieć. Bo ja na przykład go nie lubię...

SLR
SLR
Michal Grygier

12.10.2009 | aktual.: 18.04.2023 11:40

To dziewiąty rok z rzędu, kiedy srebrny kolor utrzymuje pozycję lidera pod względem ilości sprzedawanych aut na świecie. Dlaczego tak bardzo go kochamy? Ciężko powiedzieć. Bo ja na przykład go nie lubię...

W Ameryce Północnej odcienie srebrne i grafitowe zanotowały spory wzrost popularności z 20% w 2008 roku do 25% w roku bieżącym. Drugie miejsce zajął kolor biały (18%); czarny był trzeci (16%), a czerwony-czwarty (12%). Te cztery grupy kolorystyczne stanowią ponad 2/3 lakierów wszystkich samochodów sprzedawanych w Ameryce Północnej.

Tymczasem zaledwie 15 lat temu najpopularniejszym kolorem lakieru był... zielony (21%), gdy udział srebrnego wynosił tylko 8% w 1994 roku.

gt-r-nissan-2008-double-image-of-silver-profile-views-of-front-end-back-end-and-side-car-reviews
gt-r-nissan-2008-double-image-of-silver-profile-views-of-front-end-back-end-and-side-car-reviews

„Tajemnica sukcesu i rosnącej popularności koloru srebrnego to m.in. wszystkie te innowacyjne efekty, które sprawiają, że srebro naprawdę lśni... dużo bardziej niż zwykła szarość - mówi Jane Harrington, menager PPG, zajmująca się kolorystyczną stylistyką powłok samochodowych.

„Srebrzyste odcienie dobrze współgrają z dzisiejszą modą na metaliczny, teksturalny wygląd. Różnorodność srebra, od subtelnych zmian akcentów barwnych po efekt „trójwymiarowych” płatków metalicznych, odpowiada bogactwu stylów wykończenia samochodów”.

W Europie kolor srebrny i grafitowy (35%) wyprzedziły czarny (22%), niebieski i biały (każdy po 13%), czerwony (9%), odcienie naturalne (5%), zielony (2%) oraz inne/niszowe kolory (1%).

W regionie Azji i Pacyfiku ranking przedstawia się następująco: kolor srebrny i grafitowy (34%), czarny (21%), biały (17%), niebieski (9%), czerwony (7%), odcienie naturalne (6%), inne/niszowe kolory (4%), zielony (2%).

„To oczywiste, że przemysł motoryzacyjny zmierza w kierunku bogatszej oferty kolorystycznej - mówi Harrington. „Palety kolorów stają się coraz szersze, gdy liczba modeli spada, a przemysł się konsoliduje. W przyszłości producenci samochodów będą coraz bardziej polegać na kolorze jako na czynniku wyróżniającym ich markę”.

HI080020
HI080020

Na tegorocznym pokazie trendów kolorystycznych, jaki odbył się w siedzibie PPG w Troy, firma zaprezentowała pomysły na kolory aut przyszłości. Prezentacja pt. „Kolor 3D” (od angielskich słów Design, Dimension, Differentiator oznaczających Projekt, Wymiar i Element Wyróżniający) obejmowała kolekcję lakierów do powłok zewnętrznych i wewnętrznych, opracowanych globalnie i zainspirowanych modą, architekturą wnętrz, wzornictwem przemysłowym, kulturą i naturą.

PPG przedstawiło projektantom motoryzacyjnym 60 nowych odcieni do zastosowań zewnętrznych i 10 do wewnętrznych, by wzięli je pod uwagę w swoich projektach modeli na lata 2012-2013. Nowe odcienie podzielono na 4 grupy tematyczne w zależności od typu pojazdu: „Wymiar” dla samochodów o niedużych rozmiarach, „Perspektywa” dla średnich, „Powierzchnia” dla hybrydowych i „Głębia” dla luksusowych.

PPG zaprezentowało producentom motoryzacyjnym nowe kolory takie jak “Szampańskie Srebro”, koloryzowany odcień srebrny z lekką nutą ciepłego, miedzianego beżu, “Błękit Kosmosu”, głęboki granat z delikatnym efektem migoczących iskierek, “Haute Couture”, czarny podkład z mocno lśniącą, niebieską warstwą, efekt zainspirowany wrażeniem, jakie wywołuje czarna suknia wieczorowa z niebieskimi cekinami, „Quantum Rose”, zbliżony do neonowej czerwieni, czy „Hulk”, żywy, zielony odcień stworzony w Australii, dokładnie w kolorze swojego filmowego imiennika.

Innowacyjność

PPG nie tylko przewiduje trendy kolorystyczne, ale także cały czas rozwija nowe technologie lakiernicze. Jednym z systemów lakierniczych zapowiedzianych na pokazie jest nowa generacja powłok płatków ze szkła. Lakiery te zawierają super gładkie, szklane płatki, powleczone warstwami różnych tlenków metali.

s10
s10

„Dzięki doskonałemu rozprowadzeniu cząsteczek lakieru i uzyskaniu bardzo gładkiej powierzchni kolor wykazuje wyjątkową świetlistość i migotliwość - mówi Jerry R. Koenigsmark, menager ds. projektowania kolorystycznego. Tego typu powłoki wejdą na rynek prawdopodobnie w ciągu w ciągu 2-3 najbliższych lat.

Warte wzmianki są także powłoki z miką; nowe odcienie bieli na bazie syntetycznej miki, pokrytej dwutlenkiem tytanu (białym pigmentem). Kolejną nowinką są nieorganiczne pigmenty, które w bardzo wysokim stopniu odbijają promieniowanie podczerwone, co sprawia, że auto nie nagrzewa się tak szybko na słońcu, więc zmniejsza się także zużycie klimatyzacji.

PPG już od 1924 roku pomaga producentom motoryzacyjnym rozwijać technologie lakiernicze i procesy aplikacji.

Źródło: PPG

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)