Dziarski staruszek – Startech Defender 90 Yachting Edition (2010)
Niemiecka firma tuningowa Startech nie poszła obraną przez większość drogą i z terenowego auta nie zrobiła miejskiego błazna obwieszonego spojlerami. Startech Defender jest nie tylko doskonały w terenie, lecz także stał się luksusowy.
28.11.2010 | aktual.: 13.10.2022 13:49
Land Rover Defender to jeden z symboli brytyjskiej motoryzacji. Ale jego gwiazda świeci nie tylko w Wielkiej Brytanii, ale też na całym świecie.
W zasadzie Defender to już staruszek. Jego historia sięga 1948 roku, kiedy wszedł do produkcji jako Rover Series I (znany też pod nazwą Land Rover). Dopiero w 1986 roku została wydzielona marka Land Rover, a auto otrzymało nazwę Defender. Przez wszystkie lata produkcji samochód przeszedł mnóstwo zmian, ale tak naprawdę jego sylwetka i konstrukcja pozostały takie same.
Prezentowany samochód to model Defender 90, którego rozstaw osi wynosi około 2,3 m, ale są też dostępne inne wersje nadwoziowe. Auto jest napędzane silnikiem wysokoprężnym o objętości 2,4 l i mocy 122 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosi 360 Nm. Co ciekawe, jednostka napędowa może być zasilana paliwami różnej jakości, co sprawia, że Defender jest popularny także w krajach trzeciego świata, gdzie paliwa są marnej jakości.
Przyspieszenie od 0 do 96 km/h zajmuje autu 14,70 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 132 km/h.
Startech to firma należąca do Brabusa. Podczas gdy Brabus zajmuje się tuningiem Mercedesów i Smartów, to w kręgu zainteresowań Startechu znajdują się również auta innych firm. Początkowo, gdy Daimler i Chrysler tworzyły spółkę, Startech przerabiał samochody należące do koncernu Chrysler. Potem firma rozszerzyła swoją działalność.
Najnowszy samochód przerobiony przez Startecha to Land Rover Defender wyposażony w pakiet o nazwie Yachting Edition. Tuner zrezygnował z jakichkolwiek zmian w obrębie silnika i układu napędowego oraz w ogóle z przeróbek mechanicznych.
W wyglądzie zewnętrznym zmieniło się także niewiele. W miejsce seryjnych opon 235/85 R 16 pojawiły się szersze - 265/75 R 16. Pozostawiono jednak seryjne felgi 7,5 x 16”. Szersze opony nieco zwiększają możliwości terenowe Defendera. Drugą zmianą jest polakierowane na biało nadwozie wraz zainstalowaną osłoną chłodnicy z wersji SVX (również pomalowaną w kolorze nadwozia).
Zupełnie inny poziom modyfikacji objął wnętrze. Defender słynie z raczej surowej kabiny. W Startechu jest nieco inaczej. Po pierwsze podłoga została wyłożona drewnem tekowym wykorzystywanym do budowy pokładów jachtów. Seryjne przednie fotele zastąpiły sportowe fotele Recaro o białych ramach (skorupach). Tylne fotele też są inne, ale na szczęście niesportowe. Tapicerka siedzeń wykonana jest z granatowej skóry szytej białą nicią. Wzór nitki naśladuje ścieg nici z piłki baseballowej.
W ogóle całe wnętrze jest utrzymane w dwóch tonach – granatowym i białym. Podobnie jak fotele, tak i deska rozdzielcza oraz drzwi obszyto niebieską skórą, gdzieniegdzie wszywając białe detale. Z kolei podsufitka wykonana jest z niebieskiej Alcantary[sup]®[/sup].
O wytworność kabiny dba też wysokiej klasy system dźwiękowy i zintegrowany z nim system nawigacji, który obsługiwać można za pomocą dotykowego ekranu.
Ten interesujący samochód uświetnia właśnie tuningowe targi w Essen.
Dane techniczne:
Silnik i napęd:
- Typ: R4, ZS
- Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 2401 cmsup3/sup
- Doładowanie: Turbosprężarka
- Moc maksymalna: 122 KM przy 3500 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 50,81 KM/l
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Typ napędu: Na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Koła przednie: 7,5 x 16\
- Koła tylne: 7,5 x 16\
- Opony przednie: 265/75 R 16
- Opony tylne: 265/75 R 16
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1797 kg
- Stosunek masy do mocy: 14,73 kg/KM
- Długość: 3922 mm
- Szerokość: 1790 mm
- Wysokość: 2018 mm
- Rozstaw osi: 2360 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 16,80 s
- Prędkość maksymalna: 132 km/h
Źródło: automobilesreview