Dziarski staruszek – Startech Defender 90 Yachting Edition (2010)

Niemiecka firma tuningowa Startech nie poszła obraną przez większość drogą i z terenowego auta nie zrobiła miejskiego błazna obwieszonego spojlerami. Startech Defender jest nie tylko doskonały w terenie, lecz także stał się luksusowy.

Dziarski staruszek – Startech Defender 90 Yachting Edition (2010)
Olgierd Lachowski

28.11.2010 | aktual.: 13.10.2022 13:49

Land Rover Defender to jeden z symboli brytyjskiej motoryzacji. Ale jego gwiazda świeci nie tylko w Wielkiej Brytanii, ale też na całym świecie.

Startech Defender 90 Yachting Edition fot.2
Startech Defender 90 Yachting Edition fot.2

W zasadzie Defender to już staruszek. Jego historia sięga 1948 roku, kiedy wszedł do produkcji jako Rover Series I (znany też pod nazwą Land Rover). Dopiero w 1986 roku została wydzielona marka Land Rover, a auto otrzymało nazwę Defender. Przez wszystkie lata produkcji samochód przeszedł mnóstwo zmian, ale tak naprawdę jego sylwetka i konstrukcja pozostały takie same.

Prezentowany samochód to model Defender 90, którego rozstaw osi wynosi około 2,3 m, ale są też dostępne inne wersje nadwoziowe. Auto jest napędzane silnikiem wysokoprężnym o objętości 2,4 l i mocy 122 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosi 360 Nm. Co ciekawe, jednostka napędowa może być zasilana paliwami różnej jakości, co sprawia, że Defender jest popularny także w krajach trzeciego świata, gdzie paliwa są marnej jakości.

Przyspieszenie od 0 do 96 km/h zajmuje autu 14,70 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 132 km/h.

Startech to firma należąca do Brabusa. Podczas gdy Brabus zajmuje się tuningiem Mercedesów i Smartów, to w kręgu zainteresowań Startechu znajdują się również auta innych firm. Początkowo, gdy Daimler i Chrysler tworzyły spółkę, Startech przerabiał samochody należące do koncernu Chrysler. Potem firma rozszerzyła swoją działalność.

Startech Defender 90 Yachting Edition fot.3
Startech Defender 90 Yachting Edition fot.3

Najnowszy samochód przerobiony przez Startecha to Land Rover Defender wyposażony w pakiet o nazwie Yachting Edition. Tuner zrezygnował z jakichkolwiek zmian w obrębie silnika i układu napędowego oraz w ogóle z przeróbek mechanicznych.

W wyglądzie zewnętrznym zmieniło się także niewiele. W miejsce seryjnych opon 235/85 R 16 pojawiły się szersze - 265/75 R 16. Pozostawiono jednak seryjne felgi 7,5 x 16”. Szersze opony nieco zwiększają możliwości terenowe Defendera. Drugą zmianą jest polakierowane na biało nadwozie wraz zainstalowaną osłoną chłodnicy z wersji SVX (również pomalowaną w kolorze nadwozia).

Startech Defender 90 Yachting Edition fot.9
Startech Defender 90 Yachting Edition fot.9

Zupełnie inny poziom modyfikacji objął wnętrze. Defender słynie z raczej surowej kabiny. W Startechu jest nieco inaczej. Po pierwsze podłoga została wyłożona drewnem tekowym wykorzystywanym do budowy pokładów jachtów. Seryjne przednie fotele zastąpiły sportowe fotele Recaro o białych ramach (skorupach). Tylne fotele też są inne, ale na szczęście niesportowe. Tapicerka siedzeń wykonana jest z granatowej skóry szytej białą nicią. Wzór nitki naśladuje ścieg nici z piłki baseballowej.

W ogóle całe wnętrze jest utrzymane w dwóch tonach – granatowym i białym. Podobnie jak fotele, tak i deska rozdzielcza oraz drzwi obszyto niebieską skórą, gdzieniegdzie wszywając białe detale. Z kolei podsufitka wykonana jest z niebieskiej Alcantary[sup]®[/sup].

O wytworność kabiny dba też wysokiej klasy system dźwiękowy i zintegrowany z nim system nawigacji, który obsługiwać można za pomocą dotykowego ekranu.

Startech Defender 90 Yachting Edition fot.4
Startech Defender 90 Yachting Edition fot.4

Ten interesujący samochód uświetnia właśnie tuningowe targi w Essen.

Dane techniczne:

Silnik i napęd:

  • Typ: R4, ZS
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 2401 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 122 KM przy 3500 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 50,81 KM/l
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: Na wszystkie koła

Hamulce i koła:

  • Koła przednie: 7,5 x 16\
  • Koła tylne: 7,5 x 16\
  • Opony przednie: 265/75 R 16
  • Opony tylne: 265/75 R 16

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1797 kg
  • Stosunek masy do mocy: 14,73 kg/KM
  • Długość: 3922 mm
  • Szerokość: 1790 mm
  • Wysokość: 2018 mm
  • Rozstaw osi: 2360 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 16,80 s
  • Prędkość maksymalna: 132 km/h
Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)