Dubajski szyk – Brabus CL 600 S V12 R 6.3 Biturbo 800 (2011)

Przy okazji tekstu o Range Roverze Evoque przygotowanym przez Startecha wspomniałem, że Dubaj to coraz ważniejsze targi dla wielu firm. Dla Brabusa również. Dowodem tego jest premiera kolejnego supersamochodu ze stajni z Bottrop właśnie w Dubaju.

Dubajski szyk – Brabus CL 600 S V12 R 6.3 Biturbo 800 (2011)
Olgierd Lachowski

12.11.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:35

Musiała przyjść pora i na 800-konną odmianę Mercedesa CL. Gdy Brabus opracuje jakiś silnik (lub jakąś wersję silnikową) to wzorem normalnych firm produkujących samochody stara się zamontować go w możliwie jak największej ilości różnych modeli. Tak właśnie jest też z motorem wstawionym do CL 600.

Tak naprawdę to jest to mocno zmodyfikowane serce montowane w seryjnych Mercedesach z oznaczeniem „600”. Chodzi o jednostkę napędową o oznaczeniu M275. I teraz historia, którą już kilka razy czytaliście, czyli opowieść o tym silniku po tuningu.

Obraz

Inżynierowie Brabusa przede wszystkim zwiększyli objętość skokową jednostki napędowej. Średnicę cylindrów powiększono o 1 mm, a skok tłoka o 9 mm. Aby można było zrealizować tę drugą zmianę, należało silnik zaopatrzyć w nowy wał korbowy. Oczywiście tłoki też są nowe.

O lepszą wymianę ładunku dbają większe zawory dolotowe i wydechowe o większym skoku. Inne kąty otwarcia i zamknięcia oraz skok zaworów gwarantują nowe wałki rozrządu. Poprawiono też kanały dolotowe i wylotowe w głowicach.

Obraz

Są także dwie turbosprężarki przygotowane przez drużynę z Bottrop, ale Brabus po raz kolejny nie poinformował, czy te urządzenia to „turbiny” obracające się w przeciwne strony. W modelu GL 63 Biturbo tuner zastosował jedną turbosprężarkę, której wirnik obracał się lewo, a drugą, której wirnik obracał się w prawo[sup]1)[/sup].

Między turbosprężarkami a silnikiem wstawiono międzystopniowe chłodnice powietrza doładowującego typu ciecz-gaz.

Mechanicy opracowali kompozytowe przewody doprowadzające powietrze do sprężarek i nowy układ wydechowy. „Wylot” zbudowany jest z rur ze stali nierdzewnej i sportowych trójfunkcyjnych konwerterów katalitycznych oraz tłumików o zmniejszonych oporach przepływu.

Ostatnim punktem ulepszeń wokół jednostki napędowej jest poprawiony moduł sterujący sercem Mercedesa. Motor spełnia wymogi normy Euro V.

Obraz

Jednostka napędowa generuje moc 800 KM przy 5500 obr./min i maksymalny moment obrotowy 1420 Nm przy 2100 obr./min. W obawie o wytrzymałość mechanizmów układu napędowego tuner obniżył jednak szczytową wartość momentu obrotowego do 1100 Nm.

W przeciwieństwie do na przykład nowego Rocketa, CL ma zamontowaną 5-biegową, automatyczną skrzynię biegów. Napęd realizują tylne koła, ale zanim on na nie trafi, moment obrotowy przechodzi przez mechanizm różnicowy z 40-procentową blokadą.

Za przyczepność na drodze odpowiadają opony 265/30 (przód) i 295/25 (tył) założone na 21-calowe felgi. Do wyboru jest kilka wzorów obręczy w rozmiarach od 18” do aż 22”.

Pod maską Mercedesa było też miejsce dla elektronicznego modułu, który obniżył aktywne zawieszenie CL-a o około 25 mm.

Obraz

Klienci, którzy zdecydowali się na wybranie felg 20”, 21” lub 22” mogą też zażyczyć sobie montażu ulepszonego układu hamulcowego z tarczami o średnicy 405 mm z przodu i 380 mm z tyłu. Przednie tarcze zatrzymywane są zaciskami o 6 tłoczkach, a tylne 4-tłoczkowymi zaciskami.

Oprócz kół od fabrycznego Mercedesa zewnętrznie Brabus odróżnia się listwą pod przednim zderzakiem (niezbyt ładną zresztą), listwą na pokrywie bagażnika i nakładką pod tylnym zderzakiem. Tuner wybrał biały kolor, czyli ulubioną barwę klientów z ZEA.

Wnętrze jest w kontrastowych barwach. W kabinie mamy w zasadzie dwa kolory: czarny i biały. Białe są skórzane obszycia foteli, skóry na desce rozdzielczej i boczkach drzwi. Z kolei czarne są elementy tapicerki z Alcantary®, którą pokryto częściowo siedzenia, deskę rozdzielczą i również boczki drzwi. Czarne są także dywaniki.

Obraz

To sportowe i jednocześnie luksusowe coupé, dzięki supermocnemu silnikowi przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,90 s, a od 0 do 200 km/h w 10,30 s. Prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 350 km/h.

[sup]1) [/sup]Zazwyczaj w jednostkach widlastych montuje się turbosprężarki, których wirniki obracają się w prawo. Taki układ powoduje, że trzeba ukształtować z każdej strony silnika inaczej kanały dolotowe. Z reguły przewody po prawej stronie są dłuższe i mają bardziej skomplikowany kształt. W wyniku innego ukształtowania kanałów prawa strona motoru reaguje z minimalnym opóźnieniem względem lewej. To właśnie było uzasadnieniem innego rozwiązania zastosowanego w GL 63 Biturbo.

Dane techniczne

  • Typ: V12, 60supo/sup, na bazie M275
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: SOHC, 3 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 6233 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Dwie turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 800 KM przy 5500 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 128,35 KM/l
  • Maksymalny moment obrotowy: 1420 Nm (ograniczony do 1100 Nm) przy 2100 obr./min
  • Skrzynia biegów: 5-biegowa, automatyczna SpeedShift
  • Typ napędu: Na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 405 mm, 6-tłoczkowe zaciski
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 380 mm, 4-tłoczkowe zaciski
  • Koła przednie: 21”
  • Koła tylne: 21”
  • Opony przednie: 265/30 R 21
  • Opony tylne: 295/25 R 21

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 2185 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2,73 kg/KM (seryjny – 4,23 kg/KM)
  • Długość: 5095 mm
  • Szerokość: 1871 mm
  • Wysokość: 1394 mm (- 25 mm)
  • Rozstaw osi: 2955 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,90 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 10,30 s
  • Prędkość maksymalna: Ograniczona do 350 km/hblock position=\inside6991/block

Źródło: Brabus

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)