Dubajski szyk – Brabus CL 600 S V12 R 6.3 Biturbo 800 (2011)
Przy okazji tekstu o Range Roverze Evoque przygotowanym przez Startecha wspomniałem, że Dubaj to coraz ważniejsze targi dla wielu firm. Dla Brabusa również. Dowodem tego jest premiera kolejnego supersamochodu ze stajni z Bottrop właśnie w Dubaju.
12.11.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:35
Musiała przyjść pora i na 800-konną odmianę Mercedesa CL. Gdy Brabus opracuje jakiś silnik (lub jakąś wersję silnikową) to wzorem normalnych firm produkujących samochody stara się zamontować go w możliwie jak największej ilości różnych modeli. Tak właśnie jest też z motorem wstawionym do CL 600.
Tak naprawdę to jest to mocno zmodyfikowane serce montowane w seryjnych Mercedesach z oznaczeniem „600”. Chodzi o jednostkę napędową o oznaczeniu M275. I teraz historia, którą już kilka razy czytaliście, czyli opowieść o tym silniku po tuningu.
Inżynierowie Brabusa przede wszystkim zwiększyli objętość skokową jednostki napędowej. Średnicę cylindrów powiększono o 1 mm, a skok tłoka o 9 mm. Aby można było zrealizować tę drugą zmianę, należało silnik zaopatrzyć w nowy wał korbowy. Oczywiście tłoki też są nowe.
O lepszą wymianę ładunku dbają większe zawory dolotowe i wydechowe o większym skoku. Inne kąty otwarcia i zamknięcia oraz skok zaworów gwarantują nowe wałki rozrządu. Poprawiono też kanały dolotowe i wylotowe w głowicach.
Są także dwie turbosprężarki przygotowane przez drużynę z Bottrop, ale Brabus po raz kolejny nie poinformował, czy te urządzenia to „turbiny” obracające się w przeciwne strony. W modelu GL 63 Biturbo tuner zastosował jedną turbosprężarkę, której wirnik obracał się lewo, a drugą, której wirnik obracał się w prawo[sup]1)[/sup].
Między turbosprężarkami a silnikiem wstawiono międzystopniowe chłodnice powietrza doładowującego typu ciecz-gaz.
Mechanicy opracowali kompozytowe przewody doprowadzające powietrze do sprężarek i nowy układ wydechowy. „Wylot” zbudowany jest z rur ze stali nierdzewnej i sportowych trójfunkcyjnych konwerterów katalitycznych oraz tłumików o zmniejszonych oporach przepływu.
Ostatnim punktem ulepszeń wokół jednostki napędowej jest poprawiony moduł sterujący sercem Mercedesa. Motor spełnia wymogi normy Euro V.
Jednostka napędowa generuje moc 800 KM przy 5500 obr./min i maksymalny moment obrotowy 1420 Nm przy 2100 obr./min. W obawie o wytrzymałość mechanizmów układu napędowego tuner obniżył jednak szczytową wartość momentu obrotowego do 1100 Nm.
W przeciwieństwie do na przykład nowego Rocketa, CL ma zamontowaną 5-biegową, automatyczną skrzynię biegów. Napęd realizują tylne koła, ale zanim on na nie trafi, moment obrotowy przechodzi przez mechanizm różnicowy z 40-procentową blokadą.
Za przyczepność na drodze odpowiadają opony 265/30 (przód) i 295/25 (tył) założone na 21-calowe felgi. Do wyboru jest kilka wzorów obręczy w rozmiarach od 18” do aż 22”.
Pod maską Mercedesa było też miejsce dla elektronicznego modułu, który obniżył aktywne zawieszenie CL-a o około 25 mm.
Klienci, którzy zdecydowali się na wybranie felg 20”, 21” lub 22” mogą też zażyczyć sobie montażu ulepszonego układu hamulcowego z tarczami o średnicy 405 mm z przodu i 380 mm z tyłu. Przednie tarcze zatrzymywane są zaciskami o 6 tłoczkach, a tylne 4-tłoczkowymi zaciskami.
Oprócz kół od fabrycznego Mercedesa zewnętrznie Brabus odróżnia się listwą pod przednim zderzakiem (niezbyt ładną zresztą), listwą na pokrywie bagażnika i nakładką pod tylnym zderzakiem. Tuner wybrał biały kolor, czyli ulubioną barwę klientów z ZEA.
Wnętrze jest w kontrastowych barwach. W kabinie mamy w zasadzie dwa kolory: czarny i biały. Białe są skórzane obszycia foteli, skóry na desce rozdzielczej i boczkach drzwi. Z kolei czarne są elementy tapicerki z Alcantary®, którą pokryto częściowo siedzenia, deskę rozdzielczą i również boczki drzwi. Czarne są także dywaniki.
To sportowe i jednocześnie luksusowe coupé, dzięki supermocnemu silnikowi przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,90 s, a od 0 do 200 km/h w 10,30 s. Prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 350 km/h.
[sup]1) [/sup]Zazwyczaj w jednostkach widlastych montuje się turbosprężarki, których wirniki obracają się w prawo. Taki układ powoduje, że trzeba ukształtować z każdej strony silnika inaczej kanały dolotowe. Z reguły przewody po prawej stronie są dłuższe i mają bardziej skomplikowany kształt. W wyniku innego ukształtowania kanałów prawa strona motoru reaguje z minimalnym opóźnieniem względem lewej. To właśnie było uzasadnieniem innego rozwiązania zastosowanego w GL 63 Biturbo.
Dane techniczne
- Typ: V12, 60supo/sup, na bazie M275
- Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: SOHC, 3 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 6233 cmsup3/sup
- Doładowanie: Dwie turbosprężarki
- Moc maksymalna: 800 KM przy 5500 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 128,35 KM/l
- Maksymalny moment obrotowy: 1420 Nm (ograniczony do 1100 Nm) przy 2100 obr./min
- Skrzynia biegów: 5-biegowa, automatyczna SpeedShift
- Typ napędu: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 405 mm, 6-tłoczkowe zaciski
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 380 mm, 4-tłoczkowe zaciski
- Koła przednie: 21”
- Koła tylne: 21”
- Opony przednie: 265/30 R 21
- Opony tylne: 295/25 R 21
Masy i wymiary:
- Masa własna: 2185 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,73 kg/KM (seryjny – 4,23 kg/KM)
- Długość: 5095 mm
- Szerokość: 1871 mm
- Wysokość: 1394 mm (- 25 mm)
- Rozstaw osi: 2955 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,90 s
- Przyspieszenie 0-200 km/h: 10,30 s
- Prędkość maksymalna: Ograniczona do 350 km/hblock position=\inside6991/block
Źródło: Brabus