DSG - krótka notka edukacyjna

Skrzynia opracowana przez - jak dla mnie - króla innowacji, Volkswagena, stała się symbolem automatycznych skrzyń dwusprzęgłowych. Z czym to się je? O co tak naprawdę chodzi? Kiedy powstała?

DSGDSG
Michal Grygier

Po raz pierwszy świat usłyszał o niej jesienią 2003 roku, za sprawą VW Golfa R32. Skrót DSG (Direct Shift Gear) znaczy tyle, co bezpośrednia zmiana biegów. Sama idea budowy przekładni DSG polega tak naprawdę na funkcjonalnym połączeniu dwóch skrzyń biegów w jednej obudowie i zastosowaniu dwóch sprzęgieł do załączania biegów każdej z przekładni. Jedno sprzęgło przeznaczone jest do biegów parzystych, drugie - do nieparzystych. DSG zmienia przełożenia automatycznie i natychmiastowo. Doświadczyłem tego wielokrotnie, w różnych markach, różnych modelach z różnymi jednostkami napędowymi. Choć, przyznać trzeba, że najlepiej chyba się sprawdza z motorami wysokoprężnymi.

Jak pracuje? Świetne osiągi, płynna, szalenie płynna zmiana biegów, co daje komfortową jazdę i całkowite wyeliminowanie jakichkolwiek szarpnięć czy opóźnień w zmianie przełożeń. W porównaniu z tradycyjną automatyczną skrzynią biegów, w przekładni DSG moment napędowy jest przenoszony na koła niemal bez strat. W dodatku można ją przełączyć w tryb sport, który jeszcze skraca czas przełożeń oraz charakterystykę pracy silnika.

Obraz

Działanie skrzyni biegów DSG jest proste: w momencie, kiedy załączony jest jeden bieg, kolejny jest już wybrany i tylko oczekuje na włączenie. Zmiana biegów następuje przez przełączanie sprzęgieł. Sam moment przełączenia biegów trwa ułamek sekundy. Dźwignia zmiany biegów przekładni DSG wygląda dokładnie tak, jak przy tradycyjnej przekładni automatycznej. Kierowca może wybrać tryb samoczynnego przełączania biegów lub zmieniać je ręcznie, po prostu przesuwając dźwignię sterującą w górę lub w dół.

dsg g
dsg g

Obecnie z tej technologii korzystają: Skoda, Audi, Seat oraz oczywiście Volkswagen. Ostatnim modelem w jakie wpakowano DSG jest Skoda Yeti w połączeniu z silnikiem 1,2 l/77 kW TSI. Fakt, jedyną wadą jest dopłata za DSG. Zwykle to kilka tysięcy złotych...

Ale warto.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
W USA samolot wylądował na aucie. Wszystko się nagrało
W USA samolot wylądował na aucie. Wszystko się nagrało
Podwodny tunel z rondem. Norwegia buduje cud inżynierii
Podwodny tunel z rondem. Norwegia buduje cud inżynierii
Nowa Kia Seltos jedzie do Europy. Wypełni lukę między dwoma modelami
Nowa Kia Seltos jedzie do Europy. Wypełni lukę między dwoma modelami
Opel odświeżył Astrę. Kosmetyka, ale wyraźna
Opel odświeżył Astrę. Kosmetyka, ale wyraźna
Minivany nie umarły. Oto Citroën ELO Concept
Minivany nie umarły. Oto Citroën ELO Concept
Seryjnie kradł emblematy. Święta spędzi w areszcie
Seryjnie kradł emblematy. Święta spędzi w areszcie
Jest nowy fragment S7. Kierowcy mogą już korzystać
Jest nowy fragment S7. Kierowcy mogą już korzystać
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Nowy szef BMW. Milan Nedeljkovic przejmuje stery w erze elektromobilności
Nowy szef BMW. Milan Nedeljkovic przejmuje stery w erze elektromobilności
Nowa ekspresówka na zachodzie. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Nowa ekspresówka na zachodzie. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Kilka kluczowych detali. Po tym rozpoznasz nieoznakowany radiowóz
Kilka kluczowych detali. Po tym rozpoznasz nieoznakowany radiowóz
Odświeżona Dacia Jogger wjeżdża do salonów. Jest LPG, jest i hybryda
Odświeżona Dacia Jogger wjeżdża do salonów. Jest LPG, jest i hybryda
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥