DSG - krótka notka edukacyjna

Skrzynia opracowana przez - jak dla mnie - króla innowacji, Volkswagena, stała się symbolem automatycznych skrzyń dwusprzęgłowych. Z czym to się je? O co tak naprawdę chodzi? Kiedy powstała?

DSGDSG
Michal Grygier

Po raz pierwszy świat usłyszał o niej jesienią 2003 roku, za sprawą VW Golfa R32. Skrót DSG (Direct Shift Gear) znaczy tyle, co bezpośrednia zmiana biegów. Sama idea budowy przekładni DSG polega tak naprawdę na funkcjonalnym połączeniu dwóch skrzyń biegów w jednej obudowie i zastosowaniu dwóch sprzęgieł do załączania biegów każdej z przekładni. Jedno sprzęgło przeznaczone jest do biegów parzystych, drugie - do nieparzystych. DSG zmienia przełożenia automatycznie i natychmiastowo. Doświadczyłem tego wielokrotnie, w różnych markach, różnych modelach z różnymi jednostkami napędowymi. Choć, przyznać trzeba, że najlepiej chyba się sprawdza z motorami wysokoprężnymi.

Jak pracuje? Świetne osiągi, płynna, szalenie płynna zmiana biegów, co daje komfortową jazdę i całkowite wyeliminowanie jakichkolwiek szarpnięć czy opóźnień w zmianie przełożeń. W porównaniu z tradycyjną automatyczną skrzynią biegów, w przekładni DSG moment napędowy jest przenoszony na koła niemal bez strat. W dodatku można ją przełączyć w tryb sport, który jeszcze skraca czas przełożeń oraz charakterystykę pracy silnika.

Obraz

Działanie skrzyni biegów DSG jest proste: w momencie, kiedy załączony jest jeden bieg, kolejny jest już wybrany i tylko oczekuje na włączenie. Zmiana biegów następuje przez przełączanie sprzęgieł. Sam moment przełączenia biegów trwa ułamek sekundy. Dźwignia zmiany biegów przekładni DSG wygląda dokładnie tak, jak przy tradycyjnej przekładni automatycznej. Kierowca może wybrać tryb samoczynnego przełączania biegów lub zmieniać je ręcznie, po prostu przesuwając dźwignię sterującą w górę lub w dół.

dsg g
dsg g

Obecnie z tej technologii korzystają: Skoda, Audi, Seat oraz oczywiście Volkswagen. Ostatnim modelem w jakie wpakowano DSG jest Skoda Yeti w połączeniu z silnikiem 1,2 l/77 kW TSI. Fakt, jedyną wadą jest dopłata za DSG. Zwykle to kilka tysięcy złotych...

Ale warto.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony