DKW - przypadkowy budowniczy potęgi [geneza motoryzacji]
Dwusuwy większości z nas kojarzą się z Niemiecką Republiką Demokratyczną, Trabantami i Wartburgami. Ich geneza jest oczywiście wcześniejsza, a zaczyna się w późnych latach dwudziestych ubiegłego wieku. I prowadzi do narodzin potęgi.
20.02.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:19
Juergen Skafte Rasmussen, który w 1928 roku założył markę samochodową DKW, intensywnie zajmował się właśnie ideą zastosowania silnika dwusuwowego w samochodach. Zaraz po założeniu DKW udało mu się tę wizję zrealizować.
Pierwsze auto DKW miało napęd na tylne koła. Później w najmniejszych samochodach stosowano zblokowany zespół napędowy z dwucylindrowym silnikiem ustawionym poprzecznie w stosunku do osi pojazdu, napędzający koła przednie. Silniki trzycylindrowe i czterocylindrowe widlaste umieszczono wzdłuż samochodu.
W 1930 roku na stałe zaczęto produkować w fabryce DKW samochody z napędem na przód. I zaczął się sukces marki. FA600 stanowił podstawę oferty marki. Drewniana karoseria roadstera pokryto sztuczną skórą i osadzona była na podwoziu o rozstawie osi 2100 mm. O 300 mm szerszy rozstaw miały limuzyny. Auto trafiło do produkcji seryjnej, z taśm montażowych zjechało ponad 4000 egzemplarzy.
Sukces samochodów DKW z napędem na przednie koła można wytłumaczyć faktem, że wszystkie modele powstawały we właściwie każdej możliwej konfiguracji nadwozia. Przejawem luksusowych aspiracji DKW był model zaprezentowany w 1938 roku. Elegancki kabriolet F5 dostępny był w wersji dwu- albo czteroosobowej. Karoseria była produkowana w zakładach Baur w Stuttgarcie i Horing w Saksonii.
Jesienią 1955 roku światło dzienne ujrzał model 3=6 cabrio. Ramę samochodu wzmocniono skrzyżowanymi belkami poprzecznymi, poprawiono zawieszenie. W zakładach Karmann w Osnabrueck powstało 667 egzemplarzy, które trafiły na rynek w cenie 8000 marek. Podstawowa wersja auta była o dwa tysiące tańsza.
Kolejny kultowy roadster cabrio DKW, model F12, powstał w 1964 roku także w zakładach Baur. Samochód kosztował ponad 7000 marek i był napędzany oczywiście silnikiem dwusuwowym.
DKW i Holender Rasmussen mieli olbrzymi, wręcz milowy wkład w historię motoryzacji nie tylko niemieckiej, ale i światowej. Dlaczego? Za sprawą Rasmussena, menadżera Carla Hahna i głównego konstruktora Hermanna Webera DKW było najpierw wiodącym producentem motocykli. Gdy zapragnęli robić auta, przejęli podupadającą fabrykę Audi w Zwickau.
W roku 1932 w wyniku ogólnoświatowego kryzysu gospodarczego doszło do połączenia spółek Zschopauer Motorenwerke J. S. Rasmussen AG (DKW) z Zschopau, Audiwerke AG z Zwickau (należała do Rasmussena od roku 1928), Horchwerke AG z Zwickau i działu samochodowego Wanderer Werke AG z Chemnitz. W ten sposób powstała spółka Auto Union AG z siedzibą w Chemnitz.
Po II wojnie światowej DKW rozrosło się i do roku 1965 produkowało tylko dwusuwowe środki transportu. Era dwusuwów dobiegała jednak końca i marka musiała przejść reformę. I dochodzimy do sedna sprawy. Do symbolu czterech kręgów. Symbolizują one połączenie marek Audi, DKW, Horch i Wanderer w Auto Union. W roku 1969 Auto Union połączyło się z NSU, a w roku 1985 Audi NSU Auto Union AG przekształciło się w Audi AG. Reszta jest Wam znana.