DEKRA 2017: najbardziej kłopotliwe samochody z przebiegiem 50‑100 tys. km
DEKRA, niemiecka organizacja zajmująca się m.in. przeglądami samochodów, opublikowała swój ranking dotyczący częstotliwości występowania niedomagań w modelach samochodów wszystkich segmentów. Na kolejnych slajdach prezentujemy te, które - zdaniem naszych zachodnich sąsiadów - swoim właścicielom sprawiają najwięcej problemów.
08.04.2017 | aktual.: 01.10.2022 20:16
Problemy po kilku latach
DEKRA, niemiecka organizacja zajmująca się m.in. przeglądami samochodów, opublikowała swój ranking dotyczący częstotliwości występowania niedomagań w modelach samochodów wszystkich segmentów. Na kolejnych slajdach prezentujemy te, które - zdaniem naszych zachodnich sąsiadów - swoim właścicielom sprawiają najwięcej problemów.
Skupiamy się na modelach wypadających najgorzej po pokonaniu od 50 do 100 tys. km. To przedział szczególnie interesujący dla tych, którzy myślą o zakupie pojazdu z drugiej ręki. Spośród wielu parametrów opisywanych przez DEKR-ę jako punkt odniesienia przyjmiemy procent egzemplarzy z poważnymi usterkami. Jak wiadomo w przypadku kilkuletniego auta nie należy się spodziewać całkowitej bezawaryjności, a największym utrapieniem nabywcy używanego pojazdu są nieprzewidziane, poważne wydatki, wiążące się z naprawą ważnych elementów.
Raporty grupy DEKRA powstają wskutek analizy danych otrzymywanych podczas obowiązkowych kontroli stanu pojazdów w Niemczech. By na liście znalazł się dany model, przebadanych musi zostać przynajmniej tysiąc jego egzemplarzy. Dzięki tej zasadzie dane są wiarygodniejsze. W tegorocznej edycji raportu uwzględniono rekordową liczbę modeli - ponad 500.
W dziesiątej edycji raportu uporządkowanego według przebiegu nie były brane pod uwagę niedomagania zawinione przez użytkowników, czyli na przykład zużyte pióra wycieraczek. Wagę miały natomiast usterki podwozia i układu kierowniczego, silnika, karoserii i wnętrza, układu hamulcowego, instalacji elektrycznej, elektroniki i świateł. Podawana jest również ocena ogólna: procent aut bez istotnych niedomagań, a także odsetek egzemplarzy z drobnymi i poważnymi usterkami.
Na kolejnych stronach przedstawiamy najgorsze modele w poszczególnych segmentach. Oprócz nazwy modelu podajemy odsetek samochodów z poważnymi usterkami.
Samochody miejskie
W tym segmencie i przedziale przebiegu średni odsetek aut, w których występowały poważne usterki, wyniósł 16,9 proc. Najczęściej spotykane niedomagania dotyczyły instalacji elektrycznej, elektroniki i oświetlenia.
- Chevrolet Aveo - 27,5 proc. samochodów z poważnymi niedomaganiami
- Lancia Ypsilon - 27,2 proc.
- Volkswagen Fox - 25,8 proc.
- Seat Ibiza III gen. - 25,4 proc.
- Hyundai Atos - 25,3 proc.
- Citroen C2 - 25,2 proc.
- Citroen C3 - 24 proc.
- Fiat Punto - 21,2 proc.
- Renault Twingo II gen. - 20,9 proc.
- Fiat 500 - 20,8 proc.
Samochody segmentu C
W tym segmencie i przedziale przebiegu średni odsetek aut, w których występowały poważne usterki, wyniósł 13,3 proc. Najczęściej spotykane niedomagania dotyczyły instalacji elektrycznej, elektroniki i oświetlenia.
Nissan Almera – 24,0 proc.
- Dacia Sandero I gen. - 23,3 proc.
- Peugeot 307 – 22,7 proc.
- Mitsubishi Lancer VII gen. - 20,2 proc.
- Nissan Tiida – 20,0 proc.
- Suzuki Liana – 19,9 proc.
- Fiat Bravo – 19,1 proc.
- Dacia Logan I gen. - 15,2 proc. samochodów z poważnymi niedomaganiami
- Toyota Corolla IX gen. - 14,8 proc.
- Kia cee'd I gen. - 14,4 proc.
Samochody segmentu D
W tym segmencie i przedziale przebiegu średni odsetek aut, w których występowały poważne usterki, wyniósł 11,3 proc. Najczęściej spotykane niedomagania dotyczyły instalacji elektrycznej, elektroniki i oświetlenia.
- Opel Vectra / Mercedes Klasy C (W203) - 20,5 proc. samochodów z poważnymi niedomaganiami
- Ford Mondeo III gen. - 19,7 proc.
- Citroen C5 I gen. - 19,2 proc.
- Opel Signum - 18,8 proc.
- Peugeot 407 - 18,1 proc.
- Alfa Romeo 159 - 15,1 proc.
- Chevrolet Cruze - 14,1 proc.
Liczba pozycji została ograniczona ze względu na mniejszą liczbę modeli reprezentujących segment.
Samochody luksusowe
W tym segmencie i przedziale przebiegu średni odsetek aut, w których występowały poważne usterki, wyniósł 6,5 proc. Najczęściej spotykane niedomagania dotyczyły instalacji elektrycznej, elektroniki i oświetlenia.
- Mercedes Klasy E (W211) - 17,0 proc.
- Volvo S80 - 7,3 proc.
- Škoda Superb / BMW serii 5 - 6,3 proc.
Liczba pozycji została ograniczona ze względu na mniejszą liczbę modeli reprezentujących segment.
SUV-y i samochody terenowe
W tym segmencie i przedziale przebiegu średni odsetek aut, w których występowały poważne usterki, wyniósł 10,4 proc. Najczęściej spotykane niedomagania dotyczyły instalacji elektrycznej, elektroniki i oświetlenia oraz hamulców.
- Hyundai Tucson – 19,6 proc.
- Suzuki Ignis – 19,2 proc.
- Chevrolet Captiva – 16,7 proc.
- Mazda CX-7 – 16,3 proc.
- Hyudai Santa Fe – 15,3 proc.
- Opel Antara – 14,5 proc.
- Dacia Duster / Fiat Seidici – 14,4 proc.
- Suzuki Grand Vitara – 13,3 proc.
- Fiat Freemont – 12,5 proc.
- Kia Sportage - 12,3 proc.