Dacia bez drzwi, szyby i reflektora pokazuje co planuje marka. Oto prawdziwy manifest

Przypomina pojazd księżycowy, ma tylko jeden reflektor i wyjmowany akumulator. Manifesto to eksperyment Dacii, który pokazuje, w którą stronę zmierza marka – i nie jest to tylko i wyłącznie budżetowość.

Dacia Manifesto Concept
Dacia Manifesto Concept
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański
Mateusz Lubczański

16.09.2022 | aktual.: 13.03.2023 15:42

Nie ma drzwi, nie ma drugiego reflektora, nie ma przedniej szyby. Złośliwi powiedzą, że to nowy pomysł Dacii na obniżenie kosztów. Jeśli jednak odsuniemy żarty na bok, Manifesto wskazuje, w którą stronę chce iść marka. I wielka szkoda, że ten koncept nie zostanie skierowany do produkcji, ale niektóre jego elementy już tak.

Dacia Manifesto - wnętrze
Dacia Manifesto - wnętrze© fot. Mateusz Lubczański

Manifesto nie ma multimediów, bo tę rolę przejmuje telefon komórkowy kierowcy umieszczony w uchwycie. Z kolei mocowanie akcesoriów jest możliwe w szerokim zakresie dzięki autorskiemu systemowi Youclip (i tablicy korkowej). Rolę myjni może przejąć wąż ogrodowy, bo tak też można wyczyścić wnętrze, a i pokrowce foteli można szybko zmienić w śpiwory.

No dobrze, ale co to ma wspólnego z Dusterem czy Joggerem? Dacia stawia na dostarczenie tylko podstawowego, kluczowego wyposażenia. Planowane jest postawienie większego nacisku na telefony komórkowe, które w połączeniu z aplikacją Dacii zastąpią klasyczne ekrany, systemy i nawigacje (choć i one będą dostępne w wyższych wersjach wyposażenia). Trwają prace nad systemem badającym uwagę kierowcy przy wykorzystaniu np. przedniej kamerki smartfona.

Łóżko w dacii jogger
Łóżko w dacii jogger© fot. Mateusz Lubczański

Co dalej? Dacia zauważyła większe zainteresowanie wypadami za miasto, więc przygotowuje skrzynkę do Joggera, którą można przekształcić w łóżko. Cena jeszcze nie jest znana, ale przedstawiciele marki zapewnili mnie, że będzie atrakcyjna.

Nowy front Dacii
Nowy front Dacii© fot. Mateusz Lubczański

Dacia już teraz rezygnuje z chromowanych elementów i zmienia swoją identyfikację wizualną, co widać szczególnie na pasach przednich samochodów. Co więcej, części nadwozia będą wykonywane z materiału o nazwie Starkle, który został uzyskany w ramach przetwarzania plastiku. O ile jeszcze nie będzie on tak widoczny na autach stojących już w salonie, o wiele więcej wykorzysta się go w przypadku nowego Dustera czy Bigstera (wielkości mniej więcej Tiguana Allspace). O tych nowościach marka będzie komunikowała w przyszłym roku.

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/7]
Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (9)