Czy Seat zniknie z rynku motoryzacyjnego? Oby nie!

Od dawna wiadomo, że Seat przestał przynosić zyski. Volkswagen zaczął poważnie zastanawiać się, czy w związku z tym ta marka ma dalej racje bytu. Seat otrzymał pięć lat na wyjście z kryzysu. Czy hiszpańskiej marce już nic nie pomoże?

Obraz
Piotr Mazanek

Od dawna wiadomo, że Seat przestał przynosić zyski. Volkswagen zaczął poważnie zastanawiać się, czy w związku z tym ta marka ma dalej racje bytu. Seat otrzymał pięć lat na wyjście z kryzysu. Czy hiszpańskiej marce już nic nie pomoże?

  • To ostatnia szansa dla marki. Zakładanie innego scenariusza nie ma sensu – powiedział w wywiadzie dla serwisu Autocar James Muir, prezes Seata.

Są to bardzo ostre słowa. Jeszcze jakiś czas temu Seat był traktowany pobłażliwie i mimo marnych osiągnięć utrzymywany na rynku. Sytuacja nie mogła się jednak ciągnąć wiecznie.

W ubiegłym roku Seat odnotował niemal 9% spadek sprzedaży, a w pierwszym kwartale tego roku firma straciła ponad 100 milionów euro. Dużym problemem ekonomicznym jest także nowoczesna fabryka w Martorell, która została stworzona z myślą o produkcji 500 tysięcy aut rocznie. Tymczasem wykorzystywane jest 60% możliwości zakładu. Żeby fabryka przynosiła zyski, jej moce produkcyjne powinny być wykorzystywane w 90%.

Liczba aut produkowanych w Martorell wzrośnie w przyszłym roku, gdy zakład rozpocznie wytwarzanie Audi Q3 w liczbie około 80 tysięcy rocznie. Fabryka nie będzie przynosiła strat, jeżeli zapotrzebowanie na hiszpańskie auta wzrośnie dodatkowo o ok. 70 tys. sztuk rocznie.

Volkswagen zapowiada, że będzie próbował uratować Seata poszerzając rynki zbytu. Póki co marka rozprowadzana jest prawie wyłącznie w Europie Zachodniej. Jak wiadomo, obszar ten został dotknięty przez kryzys ekonomiczny. Ludzie kupują mniej aut prosto z salonu. Lekiem na tą tendencje ma być rozpowszechnienie sprzedaży aut Seata na inne rynki europejskie.

Mówi się także o wprowadzeniu nowych modeli. Do dzisiaj najpopularniejszym był Seat Ibiza. Sprzedaż Ibizy stanowiła 56% całości. Produkcja nowych, funkcjonalnych modeli miałaby zmienić tą złą proporcję. Trudno sobie jednak wyobrazić model Seata, który miałby podbić europejskie rynki. Volkswagen zapowiada jednak, że włoży w tą inwestycję spore pieniądze.

James Muir najprawdopodobniej ma już wizję planu ratowania firmy.

  • Nie mogę jedynie polegać na cięciu kosztów w celu przywrócenia płynności finansowej marki. To będzie trudna walka, ale wierzę w sukces – powiedział prezes Seata.

Czy zatem możemy spodziewać się odbicia od dna? Ciężko na ten temat spekulować.

Pewne jest to, że przed Seatem długa i mozolna droga. Uratowanie marki może okazać się zadaniem arcytrudnym. Ciężko czyta mi się takie wiadomości ponieważ sam jestem posiadaczem Ibizy. Nie jest to model najnowszy, bo z 2001 roku jednak darzę ten samochód wielkim szacunkiem. Miałem okazję zmienić "babcię" na nowy model prawie z salonu jednak świadomie tego nie zrobiłem. Jestem zdania, że Seat przez ostatnie kilka lat skutecznie strzelał sobie w kolana wypuszczając na rynek kolejne nieudane modele. Sztandarowym przykładem może być Toledo, które z klasycznego sedana przeistoczyło się w nadmuchanego, niedorobionego "pół-suva"

Mnie osobiście sytuacja sprzedażowa Seata nie dziwi, jednak szkoda byłoby pożegnać kolejną markę obecną na rynku motoryzacyjnym szmat czasu. Ktoś ma coś do dodania? :)

Źródło: autoblog.com

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów