Czy mogę tankować E10 do auta z LPG? Sprawa nie jest taka oczywista

Pojawienie się na stacjach benzyny E10 stało się faktem. Paliwo z większą domieszką bioetanolu nie wpłynie negatywnie na pracę większości silników. W przypadku jazdy na LPG warto pamiętać o wilgoci w baku.

Znak E10 oznacza, że auto jest kompatybilne z tym paliwemZnak E10 oznacza, że auto jest kompatybilne z tym paliwem
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński

Paliwo E10 oferowane jest jako benzyna z 95 oktanami. "Klasyczna" E5 dostępna jest tylko w wydaniu 98-oktanowym, więc – co oczywiste – droższym. Większość kierowców nie ma się czego obawiać. Paliwo E10 było oferowane w Niemczech od 2011 roku, więc nie jest to zupełna nowość dla naszych silników.

Dodatki biokomponentów w starszych pojazdach mogą – przy dłuższym użytkowaniu – spowodować problemy z uszczelkami (będą się szybciej zużywać). Bioetanol jest też mocno higroskopijny, czyli przyciąga wilgoć z otoczenia. To zwiększa korozyjność elementów z którymi ma kontakt.

Właśnie to higroskopijność może być problemem w pojazdach jeżdżących na LPG, gdzie benzyna długa zalega w baku, a często jest jej mało. Więcej etanolu to większa absorbcja wody. Przy jeździe z minimalną ilością paliwa zimą może dojść do skroplenia się w baku wilgoci. W końcu też etanol podlega utlenianiu, więc z paliwa wytrącają się dodatki, ale i zanieczyszczenia.

Nie ma jednoznacznego okresu, który paliwo może bezpiecznie "przeleżeć" w baku. Co ciekawe, jeden z producentów kosiarek mówi o 30-dniowym czasie "ważności" paliwa. Jeśli więc regularnie rozgrzewamy jednostkę napędową przed przełączeniem na gaz, nie powinniśmy mieć większych problemów. Inaczej ma się sprawa, gdy auto zimuje i długo nie jest użytkowane. Wówczas warto zatankować droższą, 98-oktanową benzynę.

Wybrane dla Ciebie

Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zapyta o jedną rzecz. Nie znasz odpowiedzi, dostaniesz mandat
Policjant zapyta o jedną rzecz. Nie znasz odpowiedzi, dostaniesz mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]