Czarne konie 2023 roku. Te marki zyskały najwięcej w Europie

Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Skrzyński
Kamil Niewiński

26.07.2023 18:28, aktual.: 27.07.2023 09:51

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Za nami pierwsza połowa 2023 r., pora więc na podsumowania pierwszych sześciu miesięcy. Dokładne statystyki z europejskiego rynku pokazują, które marki mogą być najbardziej zadowolone ze swoich wyników.

Rynek motoryzacyjny obecnie przechodzi naprawdę dynamiczne zmiany. Problemy z półprzewodnikami i dostawami części nareszcie wydają się zanikać, ale równocześnie znajdujemy się w samym środku ogromnych transformacji związanych z rosnącą popularnością samochodów elektrycznych, które zresztą znajdują się w centrum bardzo gorącej debaty.

Jest to więc nie tylko moment, w którym obecni rynkowi giganci mają za zadanie odnalezienie się w zmieniającej się rzeczywistości i utrzymanie tempa konkurencji. To również szansa dla producentów, którzy albo dopiero wchodzą do walki, albo próbują zyskać nowych sympatyków, być może również odbić się po mniej udanym okresie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Za nami pierwsza połowa 2023 r., a Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów (ACEA) opublikowało oficjalne dane sprzedażowe, które dotyczą czerwca i tym samym łącznie sześciu pierwszych miesięcy.

VAG na fali wznoszącej, Grupa Renault w natarciu

Największym koncernem na Starym Kontynencie jest obecnie Volkswagen i to pomimo swoich wewnętrznych problemów. W pierwszej połowie 2023 r. VAG sprzedał łącznie 1 420 237 samochodów, co daje mu udział w rynku na poziomie 26,1 proc. Najwięcej aut w obrębie grupy sprzedał Volkswagen, który jest również największą marką w Europie (597 791 egz.), a następnie Audi (295 161 egz.) oraz Skoda (293 317 egz.).

Na drugiej pozycji wśród koncernów znajduje się Stellantisudziałem w wysokości 18,8 proc. i sprzedanymi 1 021 569 sztukami. Oczywiście takie klasyfikacje promują grupy z wieloma markami, dlatego też imponować może kondycja Grupy Renault. 

Ta bowiem zamyka podium z dorobkiem 605 912 sprzedanych aut w pierwszej połowie 2023 r., co względem analogicznego okresu z 2022 r. jest wzrostem o 24,1 proc. Zwyżkę formy zaliczają wszystkie trzy marki wchodzące w skład grupy: Renault (329 479 egz.; +19,6 proc.), Dacia (274 915 egz.; +30,1 proc.) oraz Alpine (1518 egz.; +11,1 proc.), które w samym czerwcu sprzedało w całej Europie 526 samochodów.

Volkswagen ID.3 po liftingu 2023
Volkswagen ID.3 po liftingu 2023© Autokult | Filip Buliński

Tesla i Alfa Romeo podwoiły swoją sprzedaż

Jeżeli mamy wskazać konkretne marki, które rządzą w Europie, na pierwszym miejscu znajduje się wspomniany Volkswagen. Podium uzupełnione jest zaś przez Toyotę (349 326 egz.) i Renault (329 479 egz.), które bardzo nieznacznie pokonało swojego konkurenta zza miedzy - Peugeota (323 086 egz.). To jedyni producenci, którzy w I półroczu przebili granicę 300 tys. sprzedanych aut.

Największy skok rok do roku wykonała Tesla - od stycznia do czerwca 2023 r. sprzedała ona 137 241 aut, co jest wzrostem o 165,7 proc. Swoją sprzedaż podwoiła również Alfa Romeo. Sprzedając 25 755 egzemplarzy, Włosi wykręcili względem I półrocza 2022 r. wynik lepszy o 117,5 proc. Warto również odnotować zwyżkę formy Lexusa (20 546 egz.; +63,1 proc.) Mazdy (90 638 egz.; +45,6 proc.) czy Cupry (77 048 egz.; +38,2 proc.).

VolkswagenteslaAlfa Romeo