WAŻNE
TERAZ

Warszawa potwierdza. Reżim Łukaszenki uwolnił trzech Polaków

Continental czarno widzi przyszłość silników Diesla w samochodach osobowych

Dyrektor generalny firmy Continental, Elmar Degenhart twierdzi, że afera spalinowa wywołana przez EPA, na której ucierpiał koncern Volkswagena jest początkiem końca silników Diesla. Przynajmniej w Stanach Zjednoczonych.

Obraz
Marcin Łobodziński

Elmar Degenhart w wywiadzie dla niemieckiego dziennika Boersen-Zeitung powiedział iż szacuje, że nadchodzi zmierzch silników Diesla w samochodach osobowych w USA i być może również na świecie. Przyszłość widzi w napędzie elektrycznym, zarówno pobierającym energię z sieci jak i z ogniw wodorowych. Tu wystarczy, że ceny wodoru pójdą w dół, a opłacalność napędu elektrycznego trochę wzrośnie.

Tak na dobrą sprawę w Stanach Zjednoczonych samochody osobowe z silnikami Diesla to prawdziwy margines, około 1-3 proc. rynku. Olejem napędowym napędzane są pojazdy użytkowe, w tym pick-upy, które również są tam tak traktowane. Natomiast rynek aut osobowych z silnikiem Diesla jest niewielki i niemal w całości należał do… Volkswagena. To już przeszłość. Volkswagen z TDI jest spalony w USA. Niemiecki koncern promował tam swoje silniki TDI pod hasłem Clean Diesel jako czyste źródło napędu odbierając część klientów. Wydawać by się mogło, że 3 proc. to niewiele, ale jeżeli popatrzeć na skalę… w Stanach Zjednoczonych sprzedaje się około 8 mln samochodów rocznie. Z tego tylko 1 proc. to już 80 tys. samochodów. Co więcej, amerykanie coraz bardziej przychylnym okiem spoglądali na Golfy, Jetty i Passaty TDI bijące rekordy w zużyciu paliwa, rzekomo czyste i realnie oszczędne, aż tu nagle pojawiła się EPA i tak rozpoczęła się afera spalinowa, jedna z największych w historii motoryzacji.

W aferę zamieszano również niektóre firmy będące poddostawcami dla Volkswagena, m. in. dostarczające sterowniki. Jedną z nich jest Bosch, ale inną także konkurencyjny Continental. W obu przypadkach firmy dostarczały jedynie urządzenia według standardów Volkswagena, ale już samo oprogramowanie powstawało w firmie produkującej silniki. Elmar Degenhart z Continentala oświadczył, że jego firma nie ma absolutnie nic wspólnego z aferą, przy okazji wspominając o ogólnych trendach i przyszłości silników Diesla, których nie widzi także w Japonii i Chinach, a to przecież bardzo ważne rynki światowe.

W Europie diesle wciąż cieszą się dużym powodzeniem, a producenci samochodów obecnie nie mogą sobie pozwolić na brak takiej jednostki w ofercie. I choć diesle stanowią około 53 proc. napędów samochodów osobowych na naszym kontynencie, to i u nas zaczynają być skazą na idealnej wizji czystej komunikacji. Otwartą walkę z TDI, HDI, CRDI i innymi skrótami z literką D zapowiedziała już Francja, pomimo iż francuskie koncerny wręcz słyną z takich napędów. To samo dotyczy Wielkiej Brytanii, na której ulicach diesle nie są już mile widziane. Nawet na naszym rynku diesle tracą popularność, choć powód jest zupełnie inny. Nam jeszcze tak nie przeszkadza smog i brudne spaliny, ale wysokie koszty zakupu, eksploatacji i napraw. Czy niebawem diesle wrócą tam, gdzie ich historyczne miejsce, czyli do ciężarówek? Patrząc na przyszłe regulacje prawne i normy emisji spalin wydaje się, że jest to nieuniknione.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Unia chce tanich aut. Wcześniej je zabiła
Unia chce tanich aut. Wcześniej je zabiła
VW powierzył mu stworzenie amerykańskiej marki. Tak Niemcy chcą podbić USA, wykorzystując zamysł Trumpa
VW powierzył mu stworzenie amerykańskiej marki. Tak Niemcy chcą podbić USA, wykorzystując zamysł Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Octavia za mniej niż 500 zł miesięcznie. Czyżby presja Chińczyków?
Octavia za mniej niż 500 zł miesięcznie. Czyżby presja Chińczyków?
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy