Co się dzieje z cenami paliw w Polsce?!

Co się dzieje z cenami paliw w Polsce?!

Co się dzieje z cenami paliw w Polsce?!
Bartosz Pokrzywiński
11.01.2012 22:31, aktualizacja: 07.10.2022 18:51

W ostatnim tygodniu cena oleju napędowego na polskich stacjach wzrosła o blisko 20 gr na litrze. Zobaczmy, jak wyglądała sytuacja na rynku paliwowym w latach poprzednich, i sprawdźmy, czy w ciągu najbliższych miesięcy czekają nas kolejne podwyżki.

Jak będą wyglądały ceny paliw w tym roku?

Obraz

W ciągu ostatniego tygodnia na niektórych stacjach benzynowych cena oleju napędowego wzrosła o blisko 20 gr. Obecnie za litr ON płacimy średnio 5,70 zł, a za PB95 już 5,53 zł. Olej napędowy staje się coraz droższy od benzyny, a różnica wynosi już około 17 gr na litrze. Jedynie gaz LPG kosztuje średnio 2,85 zł, a więc w stosunku do podwyżek ropy oraz benzyny trzyma się całkiem nieźle.

Wzrost cen ma związek z niezbyt dobrą sytuacją polskiej złotówki oraz z sankcjami nałożonymi na Iran, który grozi zamknięciem cieśniny Ormuz, a co za tym idzie - odcięciem dostaw ropy naftowej z Zatoki Perskiej.

Obecne ceny paliw

Najtaniej można obecnie kupić PB95 w województwie pomorskim,w którym za litr płaci się 5,50 zł. Pod tym względem nieźle wypadają także województwa: dolnośląskie (5,52 zł), lubelskie (5,52 zł) oraz wielkopolskie (5,53 zł). Najwięcej za litr 95-oktanowej benzyny trzeba zapłacić w województwach: łódzkim (5,57 zł), świętokrzyskim (5,57 zł) oraz kujawsko-pomorskim (5,56 zł).

Obraz

Olej napędowy najwięcej kosztuje w województwach: świętokrzyskim (5,78 zł), kujawsko-pomorskim (5,73 zł) oraz zachodniopomorskim (5,72 zł). Widać wyraźne różnice. Najmniej za litr ON płacą mieszkańcy lubelskiego (5,62 zł), podlaskiego (5,63 zł) oraz podkarpackiego (5,63 zł).

Gaz LPG najwięcej kosztuje w województwach: małopolskim (2,88 zł), zachodniopomorskim (2,88 zł) oraz dolnośląskim (2,88 zł), a najtańszy jest w podkarpackim (2,82 zł), warmińsko-mazurskim (2,83 zł), podlaskim (2,83 zł) oraz lubelskim (2,83 zł).

Prognozy

Prognozy nie są zbyt optymistyczne. Co ciekawe, pomimo ostatnich podwyżek ceny paliw nie zawierają jeszcze akcyzy, która wzrosła 1 stycznia, a więc spodziewajmy się, że prawdopodobnie jeszcze w tym tygodniu ceny po raz kolejny pójdą w górę, a PB98 z łatwością może przekroczyć nawet 6 zł za litr.

Obraz

Ceny paliw w roku 2011

(fot. autocentrum.pl)
(fot. autocentrum.pl)

Niecałe 2 tygodnie temu pożegnaliśmy 2011 rok, który był dramatyczny dla cen paliw w Polsce. Zaczęło się od około 4,90 zł za litr PB95 oraz 4,80 zł za litr ON, a prognozy wcale nie były optymistyczne. 1 stycznia 2011 roku podwyższono podatek VAT z 22 do 23%, co zdaniem ekspertów oznaczało, że paliwa podrożeją o około 4 gr za litr.

Ponadto Ministerstwo Gospodarki zlikwidowało ulgi w podatku akcyzowym na biokomponenty dolewane obowiązkowo do paliw, a co za tym idzie - ceny podskoczyły o kolejne 5-7 gr z litr. Efektem tych podwyżek było przekroczenie magicznej, jak się wszystkim wówczas wydawało, bariery 5 zł. Co gorsza, we wrześniu cena oleju napędowego po raz trzeci w 2011 roku niebezpiecznie zbliżyła się do 95-oktanowej benzyny, a potem było jeszcze gorzej.

Ostatecznie rok 2011 zamknął się średnimi cenami na poziomie 5,60 zł za litr ON, 5,47 zł za litr PB95 oraz 2,80 zł za litr LPG.

Obraz

Ceny paliw w roku 2010

(fot. autocentrum.pl)
(fot. autocentrum.pl)

2010 rok był dla cen paliw stosunkowo spokojny. Wprawdzie trend wzrostowy utrzymywał się na poziomie 10% dla PB95, czyli 42 gr za litr oraz 17% dla ON, a więc o 61 gr za litr w stosunku do roku 2009, jednak obyło się bez tak gwałtownych wzrostów i spadków, jak w latach 2008-2009.

W 2010 roku zmniejszyła się także różnica pomiędzy benzyną 95-oktanową a olejem napędowym z 47 do 28 gr na litrze, a co za tym idzie - posiadanie diesla najzwyczajniej w świecie przestało się opłacać. Pomimo to ilość sprzedanego oleju napędowego wzrosła o 4% w stosunku do roku poprzedniego.

W listopadzie wyraźnie wzrosła także cena gazu LPG, a jego łączna sprzedaż zwiększyła się o 1%. Wydawać by się mogło, że będzie tego znacznie więcej, najwyraźniej jednak nie wszyscy przerzucili się z PB95 na LPG. Aż 4 razy więcej kierowców kupiło auta z silnikami wysokoprężnymi, myśląc o różnicy blisko 50 gr na początku roku.

Ostatecznie pod koniec roku ceny PB95 wahały się na poziomie 4,80-4,99 zł, a za ON w grudniu 2010 trzeba było zapłacić 4,60-4,70 zł.

Co ciekawe, w 2010 roku po raz kolejny okazało się, że zarówno Orlen, jak i Lotos pozbywają się stacji benzynowych, a BP, Shell oraz Statoil mają ich coraz więcej. Paradoksalnie pomimo wzrostu liczby samochodów wyposażonych w instalacje gazowe liczba stacji LPG malała z około 6800 w roku 2005 do zaledwie 6050 w roku 2010.

Obraz

Ceny paliw w roku 2009

(fot. mg.gov.pl)
(fot. mg.gov.pl)

Początek roku 2009 wydawał się bardzo optymistyczny dla rynku paliwowego w Polsce. W lipcu 2008 roku ceny osiągnęły pułap 4,71 gr za litr PB95 oraz 4,69 zł za litr ON. W styczniu 2009 roku za litr PB95 trzeba było zapłacić średnio 3,39 zł, a olej napędowy kosztował 3,37 zł.

Eksperci rynku paliw twierdzą, że tak wyraźny spadek o blisko 1,30 zł za litr, a więc o około 25%, miał związek z obniżeniem się hurtowych cen paliw. To z kolei było spowodowane panującym na świecie kryzysem gospodarczym, na skutek którego dolar poważnie stracił na wartości. W naszym kraju kryzys nie był początkowo aż tak zauważalny, dzięki czemu złotówka umocniła się i dostawcy paliw mogli negocjować lepsze ceny hurtowe.

Jednak już w lipcu 2009 roku litr PB95 kosztował średnio 4,56 zł. Co ciekawe, olej napędowy podrożał wówczas o niecałe 50 gr, dzięki czemu posiadanie auta z silnikiem Diesla naprawdę się opłacało. Za litr ON płacono 3,83 zł. Po kolejnym spadku cena wzrosła jeszcze w listopadzie, do 3,84 zł, jednak wtedy już cena benzyny systematycznie spadała, a w grudniu za litr PB95 trzeba było zapłacić 4,24 gr.

(fot. mg.gov.pl)
(fot. mg.gov.pl)
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (25)